Gå til innhold

Kan noen fortelle meg hvorfor det tar lengre tid å reise hjem fra Kanariøyene (Fuerteventura) enn nedover?

Anbefalte innlegg

Tidligere i dag morges sa mannen min at når han har pappaperm om ikke lenge så hadde det vært gøy med en sydentur. Problemet er bare at mannen min vil ikke reise på en lang tur med fly. DVS maks 4-5 timers flytur. Ser fra Stavanger at de bruker 4,5 time med fly nedover og rundt 6 timer hjemover. Hvorfor såpass stor forskjell??

Fortsetter under...

Annonse

Har du sett en globus tidligere? Klart det går raskere i nedoverbakke, enn i oppoberbakken på veien hjem ;)

Seriøst: Det kan være tidssoneforskjeller, forskjellige flyruter (geografisk hvor flyet kan kjøre i luftrommet), mellomlanding (lite sannsynliug med charterfly) og andre forhold som kan forårsake forskjellen.

Tidssone: http://www.aftenposten.no/reise/article2179248.ece

Ser her ut til å være en time forskjell. Dvs effektiv klokketid på reisen 5 timer (ca) men det vil si ene veien ifølge lokale tider, 4 timer, andre veien 6 timer. På billetten opplyses det om lokal avgang/ankomsttider.

Da vi var der mellomlandet vi en av veiene og hentet/tok med passasjerer... (husker ikke helt hvilken vei). Den ene veien kom vi rett frem, den andre veien tok det lengre tid pga mellomlanding... Kanskje det er noe sånt?

Nå har jeg aldri vært på Kanariøyene, så vet ikke hvordan det er der, men det kan ha noe med vind å gjøre. Når vi var i Thailand hadde vi ingen mellomlandinger på vei nedover, men på vei tilbake måtte vi lande underveis for å fylle på drivstoff fordi det er mye mer motvind på vei tilbake så de både bruker lengre tid og mer drivstoff. Tviler på at det er så mye ekstra til Kanariøyene at de må fylle drivstoff underveis, men vindene kan jo gjøre reisetiden litt forskjellig.

Vi skal reise med charterfly ned til Gran Canaria i januar fra Kristiansand. På vei ned tar det 7 timer, og på vei hjem 5,5 timer. Det er pga vi skal mellomlande i Spania for å skifte flycrew. Kanskje noe sånt dere også skal gjøre? Vet ikke om de forandrer tia på Kanariøyene, tenker på sommertid og vintertid... ?

Annonse

de ligger 1 time føre oss.

men vi har alltid hatt kortere flyreise nedover enn hjem,men det pleier bare å skille en halv time,vi tar alltid fra gardermoen.

og de sier alltid at vi har medvind nedover, men det sier de aldri hjemover igjen.

Tidsforskjellen på 1 time er grunnen til forskjellen på reisetiden. Dersom et fly går 14:30 fra Stvgr og lander 19:00 (det er lokaltid) - så stiller vi klokka en time tilbake på vei ned,og når vi drar hjem stiller vi den tilbake, så dermed blir det en time ekstra på en måte. Men selve flyturen tar like lang tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...