Gå til innhold

Eggløsning, sperm og befruktning.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter å leser i boken "Et barn blir til" av Lennart Nilsson og Lars Hamberger.

Tenkte jeg skulle gi dere en liten oppsummering.

Kvinner har normalt eggløsning hver måned ca. 14 dager etter siste menstruasjon, og det er bare på dette tidspunktet et samleie kan føre til befruktning.

Befruktningen finner sted i egglederen, og det spiller ingen rolle om det er sædcellen eller egget som kommer dit først.

Sædcellen kan leve der i flere døgn, men egger er mer følsomt og en befruktning må skje høyst 2 døgn etter eggløsning.

Etter eggløsning blir egget liggende i den ytre, bredere delen av egglederen i ca. 2 døgn og avventer en eventuell befruktning. Det ligger ikke i ro ett sted, men ruller langsomt overslimhinnefoldens overflate i påvente av sin mannlige partner. Egglederens beskyttede miljø er den best tenkelige for egget og sædcellene, og her inne går egget og de omkringliggende næringscellene igjennom en siste modningsprosess.

Fra eggblæren i eggstokken starter en ny og viktig oppgave etter at den har bristet. Fra å ha produsert store mengder østrogen går den nå over til å fremstille et kjemisk nærbeslektet hormon, men med helt andre egenskaper. Det kalles progesteron, og via blodbanen påvirker dette hormonet blant annet livmorslimhinnens ytre cellelag slik at det forbereder seg på å kunne at imot et befruktet egg.

Når mannens bekkenbunn trekker seg sammen i orgasme utner samleie, føres sædceller raskt fra bitestiklene og ut i urinrøret, der de blandes med sekret fra prostatakjertelen. Dette sekretet inneholder stoffer som gjør at sædcellene får bedre mulighet til å ta seg fram til kvinnens egg.

Sædcellens vei til egget er lang og møysommelig. De fleste går dukken på vei opp gjennom livmorhalsen, forbi livmorhulen og ut i egglederen. Bare en brøkdel av dem kommer frem.

Endel stanser og hviler på veien, og man tror at enkelte sædceller kan holde seg i live og være befruktningsdyktige fire til fem dager etter samleie.

Svømmingen fra skjeden og opp til egglederen tar vanligvis noen timer, og i løpet av den tiden har sædcellene lagt bak seg en strekning på 15-18 cm, men det finnes også hurtigsvømmere som under gunstige omstendigheter kan nå egglederen i løpet av en halvtime, og det er spekulert i om en kvinnes orgasme kan bidra til å fremskynde spermtransporten

Under befruktning ligger egget mer eller mindre stille i egglederens slimhinnefold, eller det vagger langsomt frem og tilbake med kroppens bevegelser. Etter noen døgn begynner vandringen ned mot livmoren, og samtidig deler cellen seg for første gang og skaper en nøyaktig kopi av seg selv. Detter er utgangspunkt for alt menneskelig, nøkkelen til skapelsens underverk.

Jeg finner dette utrolig spendende.

Sorry at det ble litt langt

Lykke til jenter

Videoannonse
Annonse
Skrevet

spennende lesning, vi er utolig kompliserte...

:)

Litt av hvert som skal klaffe ja...

Lykke til, til deg også!:)

Skrevet

Utrolig bra bok. Kjøpte den da jeg gikk gravid med guttungen. Hadde lyst til å følge med på hva som skjedde inni magen ;-)

Skrevet

Ja kanskje jeg skulle kjøpe meg den, er vel kanskje på tide med nr 3...ti-.hi, aldri for sent!!!

Skrevet

Fantastisk spennende stoff! :) Jeg lærte noe nytt i dag og gitt! :)

Tusen takk, ♂ + ♀ = ♂ !

Skrevet

Ja, ikke sant ;-)

Skrevet

Dytter denne i tilfelle noen ander syns dette er interessant.

(Ja jeg vet det er teit å dytte egne innlegg)

Skrevet

Spennende lesing!:D Det er kompliserte saker gitt!

(ikke teit å dytte egne innlegg) :P

Skrevet

Oi, tror jeg må skaffe meg den boken :)

Takk for bra lesestoff.

Skrevet

Ingen årsak, jeg kjøpte den når jeg gikk gravid medd guttungen. Syntes det var gøy å kunne "følge med"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...