Anonym bruker Skrevet 1. november 2009 #1 Skrevet 1. november 2009 Er det noen av dere som er i mot Halloween tenkt over at den norske versjonen blir feiret i kirken 1. november med lysmesse på kvelden? Dette til minne om de døde, kalles. Allehelgensdag, som også kalles helgemesse og aldermesse, er en helligdagsmarkering og festen for alle de helgener hvis navn ikke er kjent. Allehelgensdag er avmerket på primstaven med et kors eller et omvendt skip. Allehelgensdag er en merkedag på primstaven den 1. november. Den feires samme dato i Den katolske kirke og i enkelte angelsaksiske land. I ortodoks tradisjon feires allehelgensdag første søndag etter pinse. I Den norske kirke er allehelgensdag en bevegelig helligdag som feires første søndag i november. Halloween er det engelske navnet på allehelgensaften, det vil si natta før allehelgensdag, den katolske minnefesten for helgener og martyrer, og feiringa av denne kvelden. Ifølge engelsk tradisjon feires halloween om kvelden den 31. oktober, dagen før 1. november, mens allehelgensdagen eller «helgemess» i Norge er lagt til første søndag i november. Den amerikanske feiringa av halloween stammer fra den katolske allehelgensdagen som igjen har trekk fra flere hedenske høstfester, blant annet den romerske festivalen for Pomona og kelternes fest for dødsguden Samhain. I protestantiske land sluttet allehelgensdag etter hvert å være helligdag (i Norge skjedde dette i 1770. I USA fikk feiringen sin moderne form på slutten av 1800-tallet). Noen tradisjoner som hadde overlevd lenge i Irland, kom til USA med irske immigranter
Anonym bruker Skrevet 1. november 2009 #2 Skrevet 1. november 2009 Flink du er å Google og med "klipp & lim". Ja du er flink, flink, flink, flink, flink,flink, flink, flink
Anonym bruker Skrevet 1. november 2009 #3 Skrevet 1. november 2009 Ja og hva så? Er jo mange som er i mot halloveen, det er ok få litt info. Men det er vel ikke så vesentlig for deg kansje? HI
Anonym bruker Skrevet 1. november 2009 #4 Skrevet 1. november 2009 Jeg dro det ikke like langt i min forklaring i går, men dette er jo slik det er. Tror mange ikke vet dette, men tror det hele er en oppkonstruert, amerikansk plastikkfeiring, uten rot i tradisjon. Bare se på NRK1 nå; der er det Allehelgens-messe fra Svalbard nå
Anonym bruker Skrevet 1. november 2009 #5 Skrevet 1. november 2009 De fleste som har fulgt litt med på skolen og som kan lese aviser har allerede fått det med seg... snork... gammelt nytt
Anonym bruker Skrevet 1. november 2009 #6 Skrevet 1. november 2009 Halloween er et ord som egentlig var Hollow evening(hollow eve).
Anonym bruker Skrevet 1. november 2009 #7 Skrevet 1. november 2009 Som jeg fikk kritikk for over her, så har jeg riktig nok googlet :-) Feiring der startet på 1900 tallet i USA. Fra riktig gammelt av var det enkelte som også kledde seg ut og gikk rundt på gårder. Dette da i enkelte distikt i landet vårt. Det eneste er at folk ikke tenker over at det finnes en grunn til å feier halloween, bare at de ikke har tenkt over det. For meg kan den gjerne komme og bli værende. Hi
magica fra tryll Skrevet 1. november 2009 #8 Skrevet 1. november 2009 Halloooo-31.oktober er egentlig en hedensk høytid (samhain)hvor man markerte slutten av sommeren og begynnelsen av vinteren. Det var også da man mente at sløret mellom denne verden og den neste var tynnest, så man kunne kommunisere med de som var gått over. De hedenske heksene(wicca) ser denne dagen som sin "nyttårsaften". Kirken la en feiring på samme dag for å kvitte seg med de gamle hedenske skikkene,-som de har gjort med de fleste høytidene. Ps Dette var ikke "klipp og lim" hehe
Anonym bruker Skrevet 1. november 2009 #9 Skrevet 1. november 2009 Interessant. Lærte noe nytt i dag også
Anonym bruker Skrevet 1. november 2009 #10 Skrevet 1. november 2009 Hva så? Allehelgensaften er en helt annen tradisjon enn halloween. Som nevnt, tenner man da lys for de døde - altså besøker de gamle på krikegården og hedrer dem. Noe ganske annet enn å drikke og kle seg ut og løpe rundt og tigge godteri. Her i familien har vi markert allehelgensaften i årevis, men aldri halloween. For meg vil nok halloween være en annenrangs tradisjon - for barn og folk som har lyst på en unnskyldning for å ha en utkledningsfest. Greit nok det, men for meg blir feiringen på høyde med st. valentin. (En annen opprinnelig katolsk tradisjon, ikke sant?)
Anonym bruker Skrevet 1. november 2009 #11 Skrevet 1. november 2009 Jaja, vår julefeiring er av samme sort. Den også ble lagt til tidspunktet vi feirer, for å bli kvitt den hedenske feiringen av vintersolverv....... Og skikken med juletre kommer for oss fra tyskland. Og den har ikke vært her så lenge. Dere må ikke tro 24.desember faktisk er jesu fødselsdag;) Den fant sted på en helt annen tid av året. Dette har de undersøkt, og en av pekepinnene var at der var gjetere med sauer på markene, noe der ikke er i desember;)
Anonym bruker Skrevet 1. november 2009 #12 Skrevet 1. november 2009 Er fullstendig klar over at vi har hatt allehelgens dag som skikk siden tidenes morgen i Norge. Men det er allikevel "ingen" som er klar over hvorfor vi "feirer" Halloween i Norge, og som setter det i sammenheng med Allehelgens dag. Jeg er i mot Halloween nettopp fordi folk flest ikke vet hvorfor og hva det markeres for. I Usa er jo markeringen av Halloween på denne måten en lang tradisjon, og de er også innforstått med hvorfor. Hadde det vært mer forståelse for hvorfor her i Norge også, hadde jeg ikke hatt noe i mot det. Men så lenge norske barn bare tror de skal kle seg ut for å gå på dørene og tigge godteri, så er jeg i mot. Dette er jo bare blitt business for handelsstanden i enda større grad enn Mors/farsdag og Valentinesdag.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2009 #13 Skrevet 1. november 2009 Ugh, så kulturkonservativ du var da! Kulturen er i konstant endring, og bestemmes på samme måte som normer og mote, av flertallet. Om det er norsk kultur eller ikke spiller ingen rolle, vi har adoptert den, så nå er det også blitt vår kultur. Samme med kebab, er ikke sikkert alle liker det, men det har nå fått fotfeste.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2009 #14 Skrevet 1. november 2009 Som med alt annet; voksne får forklare barna hva det er. Men slik det ser ut her inne, så er det heller ikke mange voksne som vet....... Og det er da ramaskriket kommer om at dette er helt på jordet, og en vil ikke ha slik tigging på dørene. Om en setter seg mer inn i hvorfor en kler seg ut, historisk sett, så er det helt logisk og ingen uting. Mine barn vet hva de skal forestille; de er de fra den andre siden(døde), som kommer, og de forsvinner om du gir/ofrer "mat" til dem, og de "straffer" deg om du ikke ofrer. Det er et slags skuespill av hva halloween betyr. Selv om den straffen nå er liten her i huset;) Den har vi kuttet for naboenes del, og utelatt fra forklaringen med hensikt;) De vet også at gresskaret er noe de begynte å bruke i USA, og at kålrabi eller nepe var det som før ble brukt til samme formål. Og at dette var skikken i Irland. Om 50-100 år vil det nok være like lite diskusjon om dette, som det er om julen og nyttår i dag. Der var nok en del diskusjoner den gangen julen ble innført, og hvertfall da en begynte med juletre. I dag finnes ikke den diskusjonen. Hadde der vært internett den gangen, så hadde samme diskusjonen funnet sted om julen;)
Anonym bruker Skrevet 1. november 2009 #15 Skrevet 1. november 2009 Spiller ingen rolle. Vi som er "mot Halloween" er ikke not at den som vil har fest hjemme, i (katolsk) kirke eller for den saks skyld uten dørs. Vi vil bare ha oss frabedt at de kommer til OSS. Akkurat som med Jehovas Vitner. Gjør vel ikke meg noe om de samles og driver med sitt? Men hvis de kom på døra og ropte "knask eller knep" utkeldd i dress, akkurat når det passet DEM, ville jeg blitt forbanna.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2009 #16 Skrevet 1. november 2009 Jula har jo blitt feiret i årtier da!! Og riktignok en del annerledes enn slik vi feirer den i dag, men okke som! Holder meg tvilende til at halloween vil få samme status som jul og nyttår om 50-100 år, men tiden vil jo vise...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå