Gå til innhold

Hvordan lage grøt i ovnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På julaften skal jeg jobbe fra 7-12..

Tenkte da å gjøre klar grøt så den kan stå i ovnen, slik at den er klar til å spises når jeg kommer hjem..

Men åssen skal jeg gjøre det?

Bare lage vanlig 5 min risgrøt ferdig dagen før, sette i kjøleskap og så sette det i ovnen på svak varme når jeg drar?

Skrevet

Hei. Tror det kalles dynegrøt. Mamma gjorde ofte dette. Tror du må koke opp vann og langkokt grøtris først. Du tar deretter å rører inn melka for så å sette heile gryta i ovnen. Tror den må stå noen timer i ovnen.

Skrevet

Langkokt grøtris. Koke opp med vann. Ha i melken og gi den ett ordentlig oppkok(viktig).

Sett den i ovnen til du skal bruke den(4-6 timer)

Da varmer du opp, har i mer melk om du trenger det, eventuelt litt godt smør og vaniljesukker og salt til slutt.

Skrevet

Takk takk =)

Står kanskje på den pakka med langkokt grøtris åssen det skal gjøres også..?

Men hvor mange grader skal den stå på?

Skrevet

Du kan sette den rett i kald ovn, men jeg bruker å forvarme den til ca.80 grader før jeg setter inn kjelen og slår så av ovenen.

Den trenger ikke stå 4 timer heller, men det som er så kjekt er at den kan stå lenge mens man gjør noe helt annet hele dagen for så å ha ferdig middag når det er middagstid.

Skrevet

Ahh..

Men da kan jeg lage det kvelden før, og så sette i kald ovn.. Og så gi et lite oppkok når jeg kommer hjem fra jobb kl 12 dagen etter?

Skrevet

Jeg ville nok ikke latt den stå så lenge på grunn av melkebakteriene. Det kommer nok til å gå 13-15 timer fra du lager den da.

Kok den heller opp på morgenen.

Skrevet

Åh da må jeg stå opp kl 5 da jo..

Nei,da blir det heller en 5 min som jeg lager når jeg kommer hjem ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...