Gå til innhold

Vil bli gravid, men hva med svineinfluensaen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er ei jente på 23 år som endelig har fått min samboer til å ønske barn :)

(Nå har vi kjøpt leilighet og bodd her siden mai og ting og tang er jo på plass)

Men så er det denne her svineinfluensaen som er hinder nå!!

Hva mener dere?

Bør jeg ta vaksinen FØR jeg prøver å bli gravid eller bare sette i gang også ta den eller ikke ta den i 12 uke som de sier?

Jeg er til vanlig en frisk person (eneste er ryggplager for øyeblikket men det har ingenting med influensa å gjøre)

Har hatt influensa 1 gang og der er nå over 5 år siden! Samboeren min blir veldig syk når han blir syk. er aldri noen vanlig forkjølelse. da er det bronkitt og bihulebetennelse osv.. alltid noe værre, dakar! Også har han hatt astma, så jeg vil da ta den for hans del om jeg skal ta den!

er så lite informasjon rundt folk som meg som VIL bli gavid!

Er det noen i samme situasjon som meg? som er klare for å sette i gang nå!? Hva vil dere eventuelt gjøre??

(ser for meg en liten ekstra julegave til min far, han vil på liv og død bli bestefar så et par knøttsmå sokker hadde gjort seg :) )

Håper det er fler som er i samme situasjon angående å ville bli gravid nå! Vil gjerne høre andres synspunkt og meninger!

-Anette

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville bar si at innlegget jeg skrev nettopp var ikke myntet for på deg, så at det virket veldig slik etterpå når jeg leste innlegget ditt :(

Jeg er vel egentlig ikke bekymret for influensaen, kommer den så kommer den. Men spiren skal sitte uansett :)

Det er mye viktigere enn en teit influensa :)

Er du ikke enig?

Ikke bekymre deg alt for mye om den og gled deg heller over tanken på å bli mor :) (helst i nærmeste fremtid)

Lykke til :)

Skrevet

Jeg liker også å tro at jg har veldig bra immunforsvar:)

Du må bare spørre degselv om du kommer til å bære på mange bekymringer når du velger å la være å ta vaksinen. Vi må jo tross alt ikke stresse i prøvetiden ;)

Samboeren min ble syk dagen jg reiste fra han. Han mente at smitten var i lufta. Nå har karantenetiden hans løpt ut, og gutten min er sikkert like immun som om han skulle ha tatt vaksinen. Det gjør det lettere for meg å la være å bekymre meg.

Håper det hjalp noe på beslutningen din, og at du følger din intuisjon for hva som er best for DEG ;)

Lykke til

Klemmm

Skrevet

Hei

Det går fint det! :)

Tar meg ikke nær hehe!

Ikke meninga med influenssnakk!!

Er ganske lei av den influensaen jeg og!! Men det er det som er det eneste hinderet for at vi bare kan sette i gang å prøve!!

Jeg har en samboer som alltid tenker ekstra godt over ting! er det ikke det ene så er det det andre! Har hatt lyst på barn i mange år nå jeg!!

Men vi må jo kjøpe leilighet først sa han på denne tiden i fjord (greit nok det. greit å være etablert før barn)

Så kjøpte vi leilighet i mars og flyttet inn i mai!

NÅ tenkte jeg, (Vi må jo komme på plass først! sier han)

Vi kom fort på plass da leiligheten bare er 6 år så var det bare litt sparkling og maling og så var vi ca på plass! (Alltid noen småting som trengs å gjøre men det er bare bagateller!)

NÅ DA tenker jeg!

Men så har det alltid vært en unnskyldning for å ikke få barn enda! Mannen er jo 27 år! han er jo ikke for ung akkurat!

Så måtte jeg slutte på pillene i juni/juli pga fare for blodpropp og da tenkte jeg at han måtte bli klar etterhvert! Det har tatt sin tid, men NÅ er han endelig klar og jeg er kjempefonoid!! S[ er han jo veldig bekymret for denne influensaen.. Han er redd jeg skal miste barnet underveis i svangerskapet! (som sagt, han tenker litt for mye over ting av og til) Saa min oppgave har naa blitt aa finne ut av dette her med vaksinen! Bor jeg ta den? og da eventuelt for jeg pr;ver [ bli gravid eller etter 12 uker? bor jeg la vaere?

Var derfor jeg skrev innlegget! Vil ha deres meninger, dere som er i min situasjon som vil ha barn men saa er det desverre denne j.... influensaen som odelegger! Godt ikke alle er bekymret! Hadde det vaert opp til meg hadde vi satt i gang paa flekken! men man maa vaere enige!! *Hadde nettopp egglosning ogsaa!! Neste sjanse er i slutten av november, hadde vaert goy aa faa provd denne mnd!!)

....SORRY at det plutselig ble aa o og ae, trykket paa en eller annen teit knapp slik at jeg naa har engelsk tastatur... saa aa,ae,o funker ikke! Det blir [,',; istedenfror!....

Men lykke til med forsok paa barn!! Haaper spiren sitter med en gang

Anette

Skrevet

For min del vil jeg bare hoppe i det, men er ikke saa lett uten min samboers vilje!!

Er min samboer som er mest redd for denne influensaen, siden han blir litt mer alvorlig syk enn meg! men jeg bruker antibac, er sjelden syk og det er jo draapesmitte den kommer av! Tror nok at dette kommer til aa gaa helt fint med meg og vaart kommende barn men han er saa bekymret!!

Har dere provd aa faa barn lenge?

Anette

Skrevet

Heisann.

Vi har nettopp tatt beslutningen om å vente med prøvinga til jeg har blitt vaksinert.. Altså hopper vi over en pp.

Det er kjedelig, men for meg er det rett! Jeg vil mye heller få den dumme vaksina i kroppen FØR en spire er der. Hadde jeg blitt gravid nå måtte jeg jo vente til uke 12 før jeg kunne blitt vaksinert. Da dukker spørsmålene opp:

Hva skjer om jeg blir syk i ukene før uke12? Hva kan skje med fosteret når jeg tar vaksinen i uke 12? (Ja, jeg er kanskje litt hysterisk, men er det jo vårt framtidige barn vi snakker om....)

Nei, jeg føler at det er rett for meg å vente.

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg. Har prøvd å mase meg til vaksine før EL, men er man ikke i risikogruppe så er man ikke i risikogruppe. Vi har ikke tatt pause i prøvinga, så her blir det resten av familien som må vaksinere seg når den blir frigitt for alle, så får jeg håper gruppeimmuniteten verner meg. :) Er jeg ikke gravid til den blir frigitt tar jeg den da. Men må man ha opphold i prøvinga en tid etter vaksinen er satt? Er så utålmodig, ville helst ha blitt gravid i går. :(

Skrevet

Hei!

For min del tror jeg egentlig ikke jeg vil ta vaksinen! Men vanskelig å si! Den er så lite utprøvd osv!

Tar du den nå, funker den om 2-3 uker!

Har lest mye om dette men blir alikavel ikke helt klok!!

Jeg vil og bli gravid nå!! Men får bare vente til neste EL!

Håper da at min kjære har roet seg ned med svineinfluensaen og tør å komme inni meg!!

For det gjør han ikke nå! Lykke til :):)

Skrevet

Er et vanskelig valg! Nesten sånn at jeg ønsker jeg blir syk i morgen sånn at jeg kan være frisk og immun neste pp!

Ja det er jo det, Hva skjer med spebarnet? Får det komplikasjoner etter fødselen? år etterpå? ikke utprøvd i det hele tatt!

Ei venninde som har termin i februar vil ikke ta vaksinen!! Ho nekter! 4 sk på hennes forum har blitt innlagt pga bivirkninger fra sprøyta. men det er jo sikkert bare et fåtall uansett!!

Det kan være dumt å IKKE ta den og det kan være dumt å TA den!!

Har ca 3 uker på meg til neste EL, og da måtte jeg tatt den i morgen siden den ikke funker før etter 2-3 uker! Så tja! What to do!

Skrevet

Så om jeg tar vaksinen nå må vi vente tre uker før vi kan prøve igjen? :( Huff. Vel, vi må vel bare se an, kanskje jeg ringer legen i morgen og hører hva han syns.

Skrevet

og er man ikke i risikogruppen får man den nok ikke før om lenge til uansett! Og nå som jeg endelig har fått et ja fra min samboer, vil jeg ikke vente i mange mnd til! Har ventet lenge nok!! :D

Leste og på nettet i dag at 170000 vaksiner har blitt knust under transport! Da må folk som ikke er i risikogruppen vente enda lenger!

Jeg vil bli gravid NÅ!!!! :)

Min største frykt er at jeg ikke har mulighet for å bli gravid! det vet jeg jo ikke!! Men regner med og håper jeg kan!:)

Skrevet

vi har ikke tatt pause nå, men får jeg mensen på ikm om en ukes tid tenker jeg at jeg tar vaksinen og blir ferdig med den.. Du trenger ikke vente noe særlig lenge med å prøve igjen etter å ha tatt vaksinen har jeg hørt. Men uansett sørg for at kjæresten din tar den da, siden han har astma (og du evt ikke tar den nå). Så det du kan gjøre er jo å ta den for så å sette igang å prøve, eller prøve og ta den viss du skulle få mensen feks.

Lett å si, men prøv å ikke la deg styre av søte tanker som små sokker i julegaver, husk at det er andre skjønne måter å si det på selv om det ikke er julaften..og gleden blir nok like stor :) Og for veldig mange kan det jo ta noen måneder før det klaffer, så ikke mulig å "planlegge" når en skal si det og lignende uansett!

jeg hadde el for ca en uke siden, og hadde nettopp fått tilbudet om vaksine på jobben, men en stund ventetid, så prøvde nå og så ser jeg det an ved neste ikm..

Lykke til med beslutningen :)

Skrevet

Jeg har vært prøver i et halvt år nå.

His jg skal være helt ærlig, må jg si at samboeren din gjør deg en stor bjørnetjeneste!!

Hvis han vaksinerte seg, ville han ha redusert oddsen for deg å bli smittet.

Det høres veldig ut som om han bedømmer din situasjon ut fra eget standpunkt. Han skal egentlig bistå deg i det valget du foretar deg, særlig siden han var den som halte ut prøvetiden.

En annen ting som han skulle ha satt seg inn i, er grunnen til hvorfor det noen folk velger å la være å fortelle om graviditet før det første trimesteret er omme.

Man er bare nødt til å satse alt, og det er viktig å huske på at man har hverandre his man skulle være uheldig!!!!

Beklager, men jg ble litt frustrert på dine vegne nå.

Håper dere finner ut av det.

Klem

Skrevet

Siden dere er så unge og allerede har ventet en stund på denne avgjørelsen, så vill jeg ikke vært i tvil - stå over én syklus til - få tatt vaksinen og så slipper du å gå og være redd hele svangerskapet for hva influensaen eller vaksinen kan ha gjort med barnet ditt.

Som mange sier - det er lite utprøvd enda - så det tryggeste er å få den unnagjort FØR man blir gravid.

Både selve influensaen og en eventuell vaksine (selv om den kommer etter 12 uker) kan muligens skade barnet - uansett hvor godt immunforsvar du selv har.

Jeg er ikke i tvil - har IKM idag - dette er min 3.pp og jeg har testet og er ikke gravid denne gangen heller.

Jeg skal stå over neste syklus og få tatt vaksinen først (og jeg er mye eldre enn deg, og har ikke godt med tid - men synes at å vente 1 liten månede ekstra er en liten pris å betale for å slippe å engste meg i 9 måneder etterpå eller ende opp med abort)

Du klarer vel vente en månede ekstra med å begynne prøvingen ?

Lykke til - uansett hva du bestemmer deg for.

Skrevet

ja det er det som er kjedelig da! At den ikke funker før om 2-3 uker!

Har du forhørt deg om du burde ta den før du prøver eller etter?

fortell meg gjerne hva legen sier :) er nyskjerrig/usikker selv!!

Skrevet

Må gratulere deg igjen med bolle i ovnen!! Masse lykke til denne gang :D

Han kommer nok til å vaksinere seg tror jeg, han har ikke lyst men tror han skulle gjøre det uansett!

Ei venninde av meg ringte meg på jobb i dag å fortalte at ho var gravid!! Missunnelig ble jeg!! Men veldig glad på hennes vegne :) :)

(og dine vegne)

Han vet at de første 12 ukene er usikre, og han har vel fått høre litt ting og tang fra søstra hans som har termin 8 desember! (så i dag har jeg vært å shoppet masse klær o.l Velkommen til verden gave og julegave til Nevøen vår :) Gleder meg masse til ho får babyen :)

Jeg kunne gjerne tatt vaksinen selv, før jeg prøvde! Men har ikke lyst å vente til vaksinen blir tilgjengelig for alle for det er leeeenge til! Spes siden jeg leste at de knuste 170000 vaksiner i går under transport!!

hmm..!

Får vel egentlig ta det som det kommer! Koselig å følge litt med på hva som skjer med alle her inne imens! :)

Klem

Skrevet

Hadde jeg kunne tatt vaksinen i morgen hadde jeg sikkert tatt den! For da kunne jeg prøvd neste EL! Men jeg er ikke i noen risikogruppe og må sikkert vente i en evighet før den blir tilgjengelig for alle! Og når den endelig blir tilgjengelig for alle tar de de fra 20 og ned først, for de er i mer risiko enn oss over 20! Så tja! Hvor lang tid dette kan ta er ikke godt å vite! Og har ikke troen på at det kommer til å klaffe første gang! Håper selvfølgelig det men tar som regel lenger tid for de fleste!

Så har litt lyst til å begynne prøvinga!!

Ja det er sant det med at det finnes mange gøye annledninger/måter å fortelle det på! Får skrive et innlegg her å få tips av folk når min tid kommer! :)

Lykke til med prøvinga :)

Skrevet

Sant det du sier, men jeg tror det kan bli utrolig lenge til jeg eventuelt kan få mulighet til å få vaksine siden jeg ikke er i noen risikogruppe!

Men er litt skeptisk til vaksinen og!! Men ville nok ikke tatt den om jeg hadde vært gravid nå!

Hadde jeg visst at jeg fikk ta vaksinen 1 desember hadde det nok vært greit! Men er ingen som vet hvor lenge jeg må vente!

Du får ha lykke til med prøvingen da:)

Skrevet

Kjenner meg igjen her, ja... Men har nå bestemt meg for å ta vaksine først, prøve igjen etterpå. Min situasjon er riktignok litt annerledes; etter å ha prøvd siden januar var gleden stor i heimen da vi endelig fikk positiv test for en mnd siden! :) Dessverre mistet vi barnet vårt i uke 8... :( Men mens jeg ennå var gravid tenkte jeg mye på om jeg skulle ta vaksine eller ikke. Syns det er mye usikkerthet angående dette, og de har lite erfaring med det. Rakk ikke å bestemme meg, men nå tenker jeg at jeg vil ikke komme i det dilemmaet en gang til. Derfor skal jeg ta vaksinen før jeg blir gravid igjen. På sykehuset sa de at vi bør vente til jeg har hatt en mens igjen før vi prøver på nytt, sånn at kroppen kommer i riktig syklus igjen. Så nå må jeg bare prøve å få tatt vaksina før den tid! Lykke til med avgjørelsen og med prøvinga! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...