*-* Skrevet 31. oktober 2009 #1 Skrevet 31. oktober 2009 Datteren min er nå fem måneder, jeg har fullammet hele tiden og ikke hatt problemer med amming etter at jeg kom over de første 2-3 ukene. Men nå virker det som om utdrivningsrefleksen min setter i gang senere, at det tar lenger tid før melka kommer. Lurer også på om det har blitt mindre melk. Jenta mi er ofte sint og fortvilet i starten av ammingen, spesielt om kvelden, før melken begynner å renne. Jeg vet ikke om den renner mye senere enn før, eller om det bare er hun som er blitt mye mer utålmodig nå. Hun suger liksom tre-fire tak og så begynner hun å skrike og jeg må lokke henne på igjen. Når vi først kommer i gang går det fint, men det tar gjerne noen minutter med skriking og nøding før hun spiser ordentlig. Merker at jeg begynner å bli stressa av det også, og tenker at melken ikke kommer fordi jeg tenker så mye på det. Noen andre som vet noe om dette? Er det hun som er blitt mer utålmodig fordi hun er større, eller er det jeg som har fått dårligere refleks? Og hva kan jeg gjøre med dette? Noen som har erfaring med hormonspray, oxytocin?
Mammasine Skrevet 31. oktober 2009 #2 Skrevet 31. oktober 2009 Har du prøvd å sette igang refleksen før du legger henne til? Det hjelper for meg. Massere puppene litt før hun får mat. Hadde det litt likt som deg, puppen sluttet helt å få spreng eller lekke mellom ammingene og det tok tid å få refleksen igang. Hun ble mett og fornøyd, men følte liksom likevel at det var litt lite. Jeg laget meg selv et økedøgn, lå i badekaret og håndmelket, ga jenta litt ekstra pupp mellom måltidene og pumpet litt for å øke produksjonen. (Men pass på å ha god tid dagen etter, jeg måtte være på sykehuset med nær familie og ikke tid til ofte amming, så pådro meg tette melkeganger og høy feber.. ah, dust) Nå føles det som om det er akkurat passe melk, kjenner det på puppen ¨når hun skal ha mat snart igjen!
*-* Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 31. oktober 2009 Har prøvd å massere litt, men syns det tok sånn tid. Og så har jeg nok ikke vært tidlig nok ute før leggetid, så når hun plutselig er veldig sulten så er jeg ikke klar. Får prøve å forberede meg litt mer. Men syntes liksom ikke puppene reagerte så veldig på masseringen. Men det v ar kanskje fordi jeg var litt utålmodig og stresset. Tenkte jeg måtte prøve med økedøgn, og har på en måte hatt det litt også siden hun har fått mye mer enn vanlig om natten i perioder nå. Men så er hun akkurat over 5 måneder da, så jeg lurer litt på om det riktigste er å bruke energi på økedøgn, eller om jeg heller burde starte med grøt. Men på den annen side så vil jeg jo gjerne få til kveldsamming og flere andre måltider også, selv om hun begynner med grøtmåltider.. hmmm
Pysekatten med 2 i magen:) Skrevet 1. november 2009 #4 Skrevet 1. november 2009 Det er samme opplegget her. Tror utdrivinga er blitt tregere. Jeg hjelper ho med å få den igang av og til. Lar ho suge litt og når ho slipper så masserer jeg (håndmelker) og når ho vil suge igjen så slipper jeg ho til. Gjør dette til melka kommer. Den kommer fortere når jeg hjelper til. Prøv å ikke stresse. Du vet jo at du har melk og at den kommer. Her tømmer hun også begge puppene på 5-10 minutter. Raper etter hun har tømt begge for ho har ikke tid imellom. Da blir ho sint. He he. Ho er nettopp blitt 5 måneder så kanskje det er noe som skjer på denne tiden. Kanskje meningen at de må jobbe litt mer for maten. Jeg skal fullamme til 6 måneder og det skal jeg klare. Ikke lenge igjen nå. Lykke til:-)
Nøtt Skrevet 2. november 2009 #5 Skrevet 2. november 2009 Dette høres veldig kjent ut. Har akkurat det samme problemet her. Prøver å massere/håndmelke litt først, men synes ikke det hjelper nevneverdig.. Mulig det er alderen eller et eller annet. Jenta mi er også 5 mnd.
Knotten & lille persille Skrevet 2. november 2009 #6 Skrevet 2. november 2009 Har du forsøkt å massere motsatt brystknopp mens barnet suger? Det gjør jeg og fungerer hver gang. Om jeg håndmelker først skjer det ingenting.
Neijasså... Skrevet 2. november 2009 #7 Skrevet 2. november 2009 Jeg opplevde det samme med forrige barn, utdrivningsrefleksen ble tregere og jenta hadde ikke tålmodighet til å vente til melka kom. Jeg ble stresset og kom nok inn i en litt ond sirkel. Jenta var da ca 6 mnd, tror jeg. Fikk resept på Syntocinon nesespray og det ble en helt annen verden. Melka kom med en gang, med resultatet mett og fornøyd baby og lettet mamma. ) Brukte sprayen i 2-3 mnd, tenker jeg. Men ammet helt til hun var 17 mnd, hadde jeg ikke brukt nesesprayen til å komme over "kneika" så hadde vi måttet slutte ved 6-7 mnd. Få resept på nesespray, du!
*-* Skrevet 4. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 4. november 2009 Nå har jeg fått litt mer suksess med denne masseringen, får det litt bedre til. Men da må jeg egentlig begynne å massere mens pappaen holder på med jenta og så forte meg å legge henne til når jeg kjenner at det kommer... Ikke så veldig praktisk. Kanskje jeg skal prøve å få resept på spray. Det som skjer er jo nettopp det du skriver over gnu, at man blir mer og mer stresset selv. Jeg har alltid syntes ammingen har vært så grei, men nå er det sånn at jeg gruer meg litt til å skulle amme hvis det er andre der eller jeg ikke er hjemme. På morgenen går det greit, men så blir det verre og verre utover dagen. Men nå har jeg altå klart dett litt bedre med denne masseringen, må bare huske å få to min til å forberede meg:) Ellera har jeg så vidt begynt med litt grøt og frukt de siste to dagene, og det har nok også hjulpet litt. Jeg var fast bestemt på å fullamme til 6 mndr, men så slapp jeg alle prinsippene mine her i helgen. Hun er nå 5 mndr og halvannen uke. Jeg ammer faktisk fortsatt like mye som jeg har gjort før, men hun får litt grøt og frukt i tillegg - og blitt mye gladere:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå