Påtidemedentil Skrevet 31. oktober 2009 #1 Del Skrevet 31. oktober 2009 Noen her som er 20 eller mindre?? som studerte når dere gikk gravid å fikk ungen. Og att både du og barnefaren studerte? Å att dere var sammen? Er det noen som har vært i den situasjonen? Please, skriv hvordan det var med hjelp og penger? Klarte dere dere bra? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140902293-lurer-p%C3%A5-noen-ting-jeg/
Jente89 ♥ Skrevet 6. november 2009 #2 Del Skrevet 6. november 2009 jeg var 16 da jeg ble gravid med førstemann, å gikk førsteåret vgs. jeg droppa ut av skolen pga sykdom i svangerskapet. hadde jeg visst bedre i dag så hadde jeg heller fått en sykemelding fra legen, for så lenge du fullfører året (altså har skoleplassen) så får du penger i svangerskapet. her er et utdrag fra bloggen min DU SOM ER STUDENT : * Får du barn mens du er under utdanning, kan du få foreldrestipend. Dette gjel der både ved fødsel og adopsjon. Foreldrestipend betyr at du får hele det beløpet du ellers ville fått som stipend og lån, som rent stipend i en periode på inntil 44 uker. * Foreldrestipendets størrelse av henger av hvor mye din ektefelle/samboer tjener. Der som han/hun har brutto månedsinntekt under 24 780 kroner, er foreldrestipendet 10 160 kroner pr. må ned, skattefritt. Der som ektefelle/samboer tjener mer enn 28 000 kroner brutto i måneden, er stipendet 8760 kroner pr. måned. * Blir du syk i svangerskapet, og av den grunn ikke kan delta i undervisningen, kan du ha rett til sykestipend. * I tillegg til foreldrestipendet kan du som student motta engangsstønad fra nAV. Hvis du har jobbet så mye ved siden av studiene at du har rett til foreldrepenger, kan du få dette uten at det * Slutter du på skolen i stedet for å søke permisjon, mister du retten til foreldrestipend. Du kan selv velge om du vil ta helt fri fra studiene mens du mottar foreldrestipend, eller om du ønsker å studere på hel eller deltid. * Vil du benytte permisjonstiden til å studere? Det har du full anledning til, så lenge du har det daglige ansvaret for barnet, og ikke har begynt å jobbe igjen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140902293-lurer-p%C3%A5-noen-ting-jeg/#findComment-140934751
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå