Gå til innhold

Jeg er bekymret for alkoholen jeg har drukket

Anbefalte innlegg

Hei dere,

som overskriften sier er jeg bekymret for dette. Jeg har aldri vært en stordrikker, og jeg drakk ikke mye før jeg fant ut at jeg var gravid. Jeg drakk vin ved to anledninger, siste gang da jeg var 3+5. Så testet jeg positivt 4+2, og har selvsagt ikke drukket siden.

Nå skulle jeg jo selvsagt ønske at jeg hadde innsett at jeg faktisk kunne bli gravid så fort og vært totalavholdende, men jeg var innstilt på at dette skulle ta tid. Ikke et godt forsvar, men sånn er det nå engang.

Jeg vil anta at de fleste har drukket noen glass før de fant ut at de var gravide, og at det går bra i de aller fleste tilfellene, men gud bedre, så råtten man føler seg. Dette skulle jeg virkelig hatt ugjort.

Noen flere som har det på samme måte?

Fortsetter under...

Jeg tenker faktisk ikke på det i det hele tatt jeg:) Drakk også alkohol før jeg visste jeg var gravid - med alle tre. Med førstemann var jeg kjempebekymret. Men både lege og jordmor sa at jeg skulle slappe helt av og at det ikke hadde noen ting å si:

Så denne gangen slapper jeg faktisk helt av og har ikke dårlig samvittighet for at jeg tok en fest da jeg var 2-3 uker på vei. Man, kan jo ikke gå rundt å holde seg totalt avholds i tilfellet man blir gravid liksom ;)

Og i hvert fall ikke når det ikke er planlagt. hehe :)

Det kommer til å gå så fint.

Selv forbrukte jeg til sammen et halvt glass vin, og en liten slurk av min manns ølglass, gjennom hele mitt siste svangerskap. Jeg er så moderat med alkohol, at mange tror jeg er total avholdsperson. Sønnen vår har ikke hatt skade av at jeg tok et halvt glass vin + en slurk med øl gjennom hele den tiden jeg gikk gravid med ham. Og jeg tror ikke barnet ditt kommer til å ta skade av det lille som du har drukket.

Jeg var gravid med sønnen vår for nærmere 20 år siden. Jeg ville ikke ha gjort annerledes i dag. Og nå fikk jeg lese nylig i avisen at min generasjon (oss fra 50 til 59 år) i en meningsmåling kritiseres for å være de mest liberale angående (moderat!) alkoholforbruk og graviditet. Men jeg angrer hverken for den bittelille mengden jeg drakk da, eller at jeg beholder de samme holdningene den dag i dag. Her er artikkelen med omtale av meningsmålingen:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3344902.ece

Jeg legger vekt på at det er gravide kvinners SELVRAPPORTERTE drikkevaner under svangerskapet, som har vært grunnlag for den statistikken som påstås å vise at selv et svært moderat alkoholforbruk skal være fosterskadelig. Hmmmm.... blir den statistikken å stole på i det hele tatt? Min private meningen er at denne statistikken lekker som en sil - men det kan jeg ikke bevise.

I valget mellom ingen eller moderat alkoholforbruk (svært moderat!), synes jeg at enhver bør gjøre det som oppleves riktig for dem selv. Og til deg: Masse lykke til fremover, og ikke tenk på den lille mengde vin du drakk før du visste at du var gravid!

Det ville jeg ikke bekymret meg for i det hele tatt.

Jeg var ute i middag før jeg visste at jeg var gravid, og drakk en del vin, men det bekymrer meg ikke.

Før i tiden visste de ikke om at det kunne være skadelig å drikke under svangerskapet, og de fleste har jo blitt fine mennesker:)

Jeg har naturligvis ikke drukket etter at jeg fant ut at jeg er gravid, og kommer heller ikke til å gjøre det. Man hører jo så ofte om skadevirkningene.

Men bekymring for evt. skader tror jeg kan være vel så ille. Så slapp av og nyt graviditeten i stedet! Det skal jeg:)

Da har den lille det bra i en avslappet mage:)

Takk for svar alle sammen :)

Dere har jo helt rett. Risikoen for skade er ikke stor, og uansett hjelper det lite å bekymre seg nå. Vi satser på at det går bra, og så skal jeg selvsagt fortsette å være avholds under graviditeten.

Til deg over som drakk vin jevnlig gjennom svangerskapet - du har nok rett i at sjansen for at fosteret blir skadet er minimal. I en del land er det jo også slik at det er forholdsvis vanlig å drikke i løpet av svangerskapet. Tror nok legestanden her er ekstra forsiktig og anbefaler totalavhold fordi man ikke vet sikkert hvor grensene går.

Annonse

Hvis man absolutt vil nyte alkohol så les i alle fall dette:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=10292

I svært mange tilfeller er det nok manglende kunnskap det er snakk om.

Ellers deler ikke mor og foster blodomløp før i uke 6, dvs. fosterets uke 4. Alkoholinntak før dette er derfor ikke skadelig for fosteret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...