Gå til innhold

Inspirasjon kom til meg!

ღ Juksemaker pipelort +spire ღ

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan få inspirasjon til å komme seg opp om morgenen når Lillegutt våkner?

Han tar morgenen kl 07 ca, men jeg er fortsatt i koma! Det kommer av at jeg er oppe og putter smokk noen ganger pr natt, pluss at Lillegutt vil ha mat kl 04. Og etter det er det lite søvn på meg... Eller, det vil si; det er lite sammenhengende søvn på meg gjennom hele natta.. Jeg våkner så masse når jeg må putte smokk, og det er vanskelig å sovne igjen.. så da jeg endelig sovner igjen, våkner Lillegutt kanskje igjen etter en time..

Så da Lillegutt våkner ordentlig kl 07, ligger vi (kremt, jeg) og sløver en time før vi kommer oss opp om morgenen. Da skal vi ordnes begge to, og da har det kanskje gått 2 timer fra Lillegutt våkna før vi kommer oss ned i 1 etg. Da er han trøtt igjen, og det er bare å lage grøt og så komme seg i vogna og ut på første trilletur og luftetur med hunden. Jeg rekker ikke frokosten en gang... Og man blir sulten når man er ute på trilletur i kanskje en time før man kommer inn igjen..

Dette gjør jo at dagsrytmen blir helt sprø. Ingen god spiserutine med ca-tider på fast føde, ingen faste sovetider osv. Ingen dag blir lik, for noen ganger sovner vi igjen og sover til 08-09. Noen ganger står vi opp fordi jeg har sovet godt om natta.

Så: Hvordan skal jeg klare å komme meg opp med en gang og ikke ligge å sløve i en hel time før vi kommer oss opp?? Inspirasjon tas imot med takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når legger du deg om kvelden? Her har løsningen blitt å komme seg i seng så tidlig som mulig om kveldene. Må vente til jeg har fått åtteåringen i seng, men da er det natta for meg.

Her begynner småtten gjerne dagen i femtida..men jeg nekter å gå med på at det er morgen før seks. Ofte må jeg sitte hos ham fra fem til seks (han halvsover hvis jeg er der), og så blir det morgen fra seks, ca. Hvor mange ganger jeg er der inne (etter at jeg har lagt meg) før fem varierer stort sett mellom null og fire. Noen ganger er jeg så heldig at pappaen kan ta småtten en halvtime-time før han må dra på jobb, så jeg får meg en liten dupp før jeg må opp. Jeg har tro på at småtten vil lære å sove til seks etter hvert, og seks skal jeg takle. :) I dag tidlig satt jeg faktisk bare inne hos ham ti minutter i femtida, og så sov han til fem over seks - hurra! :)

Jeg ble så sliten av å aldri få sove at jeg følte det nesten ble skummelt. Jeg var nødt til å finne en løsning, og den ble altså å komme seg i seng tidlig. De fleste dagene får jeg slukka lyset rundt halv ti, og da klarer jeg å være nogenlunde opplagt.

Vi har ganske så faste rutiner i mat og dupper, og det tror jeg hjelper. Hender jo vi avviker fra rutinene om vi skal bort eller noe sånt, men jeg prøver å følge dem når det er praktisk mulig.

Men først og framst altså: Gå og legg deg tidlig! :)

Skrevet

Sånn er det her i huset i dag faktisk. Mini våkna kl 06.46, og jeg gikk og henta han inn til oss, og strøk han over kinnet til han sovnet igjen. Sovnet jeg og, og plutselig var kl.08.30.. Så nå er dagsrytmen helt "feil".

Vi kom jo opp på den tiden han pleier å bli klar for første dupp.

Jeg liker å sove lenge, samtidig hater jeg når rutinene blir helt på trynet. Alt blir så uforutsigbart.. Derfor er min inspirasjon/motivasjon for å stå opp kl.7 at det gjør resten av dagen og kvelden bedre, enn om jeg sløver og alt blir kaos.

Ikke alltid det funker, men som regel..:)

Også pleier jeg en gang i uka, av og til oftere, å legge meg ordentlig tidlig, etter kl.21 nyhetene.. Så får man hvertfall en natt med mere søvn

Skrevet

Tidlig lalle for mamma er løsningen her. Trollet våkner en gang mellom 6 og 7, i dag 7:20, men det ble veldig seint i går. Jeg legger meg seinest 22, noen ganger 21... Ja, det er nok litt kjedelig for gubben, men jeg skal love at med maks 1,5 times sammenhengende søvnperioder i løpet av natta, blir det enda kjedeligere for hele familien om mamma kommer seg for seint i seng (les übergretten, sur, muggen, så kort lunte at den ikke synes etc... :-))

Skrevet

Hehe...akkurat sånn er det her også, Ranni. Tidlig i seng er en forutsetning for å ikke få dritsur mor i huset. ;) I tillegg blir mor brannfarlig når hun ikke sover. Satte plata på fullt her om dagen, og satte en kjele med vann på for å koke smokker - og glemte hele greia. Dro på Ikea, faktisk - måtte ha noen saker der. Heldigvis var pappaen hjemme, og reagerte på lukta. En ødelagt kjele kan vi takle - men tanken på hvor utrolig sløv jeg hadde vært er ille. Ikke likt meg i det hele tatt å gjøre sånt. Nei, søvn, søvn, søvn...så får heller voksentida komme senere en gang.

Skrevet

Er vel sant det dere sier, og det er det samboeren sier også....

Men er bare så godt å sitte oppe litt.. :/

Samboeren legger seg mellom 21 og 22, så jeg kan jo egentlig bare følge med jeg også, så kanskje jeg sovner tidligere jeg også.

Skal skjerpe meg nå altså. Men til natta legger jeg meg på stua, så skal gubben få ta seg av smokkeputtinga for første gang på 6 mnd! Det skal bli deilig!

Men da kan du vel være sikker på at Lillegutt sover helt til 07 sånn at pappaen ikke merker noe til hvor slitsomt det kan være...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...