Gå til innhold

KAn hovedarbeidsgiver bestemme hva man kan gjøre som ekstrajobb????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min jobber fullt, og har lyst til å ta jobbe som vakt på et utested innimellom, han fortalte dette til sin sjef.

Og reaksjonen er at det måtte da sjefene ta opp i et møte om han kunne gjøre pga faren for at han kunne bli sykmeldt.

Kan virkelig hovedarbeidsgiver bestemme hva man gjør etter man har gått ut døra på jobb og er ferdig for dagen??

Skrevet

jeg tror arbeidsgiver kan nekte arbeidstaker og jobbe i konkurerene bedrifter om det står i arbeidskontrakten.

men ut over det så tviler jeg på at arbeidsgiver har noe han skulle sakt

"du får ikke dra til afrika i sommerferien, tenk om du blir syk" :P

Skrevet

Ja, når det gjelder ekstrajobber så kan faktisk arbeidsgiver bestemme hva man kan ta av jobber og på de fleste arbeidsplasser så må man også søke om tillatelse til å ta seg ekstrajobb og tillitsverv.

Dette er for at ekstrajobben og tillitsvervet/tillitsvervene ikke skal komme i konflink med hovedjobben.

Skrevet

Men når det overhodet ikke går i konflikt med hovedjobben?? Dette er arbeid som starter kl 23.00 på fredager og lørdager, og han slutter kl 16.00... så hvordan kan det komme i konflikt.

De argumenterer med at "du kan bli sykmeldt" , men hjelpes, det kan man vel etter ne tur i skogen også lissom...

Skrevet

Det går på yrkesmessig konflikt. At man kan komme i lojalitetskonflikter eller bli ansett som inhabil. Eller at man kan pådra seg slitasjeskader som kan bli et problem for hovedjobben

Skrevet

Tror nok ikke de kan nekte han å ha en ekstrajobb med mindre det er i en konkurrerende bedrift.

Tviler sterkt på at de kan nekte han det på grunnlag av at han kan bli sykemeldt. Syk kan ha jo bli uansett hvor han er..

Skrevet

Tusen takk for svar damer :) Jeg ringer arbeidstilsynet på mandag jeg for å få korrekt svar :) Noen har jo rett her, spørsmålet er om det er så lenge det er konkurrerende bedrift elelr ikke...

Skrevet

tror faktisk arbeidsgiver kan ha lov til det ja... men akkurat med forklaringa om at han kan bli syk er jo en smule svak...

men jeg husker ett sted jeg jobbet tidligere, hvor jeg jobbet som butikksjef. der var det ikke lov med ekstrajobb. jeg hadde det og måtte si fra meg den jobben, om jeg skulle fortsette i stillingen min..

Skrevet

Er ikke nevnt ET sted i kontrakten hans om noe ekstrajobb...

Skrevet

Jeg vet at om man f.eks er embets- og tjenestemenn med politimyndighet har man ikke rett til å ha annen lønnet stilling, drive privat erverv eller inneha offentlig bevilling for virksomhet.

Samme var det for oss andre da jeg jobbet innen politiet(ikke som politi). Jobbet da for staten.

Skrevet

I min kontrakt står det at jeg ikke kan ta annet lønnet arbeid uten at det er avtalt med overordnet. Dette pga turnusarbeid, at man skal slappe av i friukene, og møte uthvilt og motivert på jobb i arbeidsperiodene.

Er likevel et par stykker på jobben min som har fått tillatelse til å ta ekstrajobb...

Hvis det ikke står noe i kontrakten kan jeg aldri se for meg at arbeidsgiver har noe han skulle ha sagt. Fritiden bestemmer ikke sjefen over!

Skrevet

Det stemmer nå ikke helt. Jeg jobbet 10år i politiet (pluss ett år i PST og to år på Kripos) og hadde ekstrajobb i et parkeringsselskap i tillegg. Søkte og fikk ok.

Skrevet

Ja det stemmer at du kan søke og få ja. Men du kan ikke bare ta på deg jobb uten å søke først.

§ 22. Boplikt, tjenesteplikt i fritiden og bierverv

Embets- og tjenestemenn med politimyndighet plikter å bosette seg i tjenestemessig forsvarlig avstand til tjenestestedet. De plikter dessuten i særlige tilfeller å gjøre tjeneste i sin fritid. Kongen gir nærmere regler om dette.

Embets- og tjenestemenn med politimyndighet må ikke ha annen lønnet stilling, drive privat erverv eller inneha offentlig bevilling for virksomhet uten samtykke fra politimesteren eller vedkommende politisjef. Samtykke må ikke gis der det kan oppstå tvil om hvilken egenskap politimannen opptrer i, eller om hans uavhengighet i tjenestlige saker. Samtykke må heller ikke gis der biervervet kan redusere politimannens evne eller mulighet til å utføre tjenesten forsvarlig. Departementet gir samtykke til politimestrene og øvrige sjefer i politiet. Samtykke kan når som helst tas tilbake.

Skrevet

Jeg er klar over det. Jeg bare påpekte at det ikke stemte helt at man ikke han inneha verv eller ekstrajobber som ansatt i politiet

Skrevet

Dersom din mann jobber fulltid et sted, er jeg ikke sikker på om han har lov til å jobbe deltid et annet sted fordi han da ikke har hviletiden som aml krever pr uke. Sjekk aml for å være sikker.

Jeg skjønner godt hans arbeidsgiver. Dersom han jobber natt i helgene så blir han sliten av det, og man er mer utsatt for sykdom dersom man er trøtt og sliten. Det kan også føre til at han ikke orker å yte max på sin hovedjobb, som igjen går ut over arbeidsplassen hans.

Skrevet

Jeg jobber innen bank og finans og der har det blitt sagt under opplæringen at jobb på f eks et utested ikke er ok for oss. Kommer nok helt an på hvilken jobb han har på dagtid også.

Skrevet

Ja det kan de nok til en viss grd. Jeg kan ikke ta meg en ekstra jobb uten å søke om det. I de fleste tilfeller er det jo ikke noe problem, men enkelte yrker får man ikke lov til å ta ekstra jobb i.

Skrevet

Supert med mange svar :) Han blir ikke mere sliten enn normalt, sover godt ut og stortrives med det sosiale ved å jobbe ute, er jo bare snakk om en helg i mnd eller noe.

Skrevet

To kriterier:

- ikke komme i konflikt med det faktiske yrke - bedriftens interesser

- ikke gå utover prestasjonene i den andre jobben. Å jobbe 7 dager i uka kan være i overkant, men han bør få en sjanse til å vise at det er mulig kanskje....

Skrevet

I min arbeidskontrakt står det at jeg ikke har lovt til å jobbe andre steder så lenge jeg har 100% stilling. Men vet om lærere som har brukt å jobbe en mnd om sommeren. Om de har tatt det opp med sjefen sin vet jeg ikke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...