Gå til innhold

Fy F**n- jeg ble sagt opp!

Timothy`s moster med 2 prinser

Anbefalte innlegg

Har jobbet i samme bedrift i 3 år nå, deltidsansatt ved siden av studiene og fast ansatt 100% fom 1. september dette året.

Og i dag fikk jeg altså oppsigelsesbrev! Grunnet nedbemanning pga sviktende omsetning. Og da jeg ble ansatt i september så det visst ikke like dårlig ut som det gjorde nå, men de ansatte meg fordi jeg egentlig hadde fått en annen jobb- så ville de ikke miste meg der jeg hadde vært så lenge.

Og jeg er snart 4 mnd på vei...

Får jobbe der ut desember, gjett om jeg IKKE skal gjøre det, blir nok 100% sykemeldt.

Har ringt rundt, nav, arbeidslivstilsynet. Grunnet saklig oppsigelsesgrunn er det ingenting jeg kan få gjort!

Så jeg har noen muligheter:

1. Ta ut barselspermisjonen fom 1/1/2010, men da må babyen til dagmamma/bhg når den er 6 mnd!

2. Går på dagpenger fra nav- veldig lite og tror ikke vi kan leve på det

3. få meg en ny jobb- ja, mange som ansetter en gravid dame som er 6 mnd på vei:(

Jeg er helt paff rett og slett!!! Vi har hatt dårlig økonomi frem til jeg fikk meg fast jobb grunnet studier, men nå har vi nettopp kjøpt oss bolig for første gang som vi flytter inn i 1.desember.... Ergo vil vi få vesentlig økte utgifter fom den datoen.

Dette kunne ikke kommet på et værre tidspunkt!

Trenger bare å få det ut, og kanskje få noen råd/trøstende ord.

Har grått fra jeg fikk beskjeden, kl 1240:(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140896013-fy-fn-jeg-ble-sagt-opp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff jeg føler med deg!

Jeg kom i en lignende situasjon som deg tidligere i sommer. Jobben jeg anså som trygg og som jeg hadde vært ansatt 100% i 3 år gikk uventet konkurs!!

Jeg får 10 tusen utbetalt hver måned fra NAV i tillegg til at samboer tjener litt, men han har ikke noen godt betalt jobb i det hele tatt!! Det går rundt, men kun pga vi har historisk lav husleie...

I området her er det sjanseløst å få jobb om dagen, og jeg er nå 5 mnd på vei. Har gitt opp å søke jobber nå, får vente til jeg er ferdig med permisjon..

Jeg vet ikke hva jeg skal si for å trøste deg dessverre, men jeg får veldig vondt av deg og blir sint på arbeidsgiverne dine. Spesielt siden du på den tiden de ansatte deg hadde et annet jobbtilbud!! Kanskje du kan forhøre deg med denne jobben om det er mulighet for at du kan starte der??

Lykke til og jeg håper alt ordner seg for dere :-)

Huff, stakkars deg. Ikke lett å vite hva man skal gjøre. Men jeg er usikker på dette men jeg mener å ha hørt at man ikke være sykemeldt i oppsigelsestiden. Oppsigelsestiden skal da komme etter friskmelding, så kanskje du kan strekke arbeidsforholdet litt lenger på den måten. Er jo kanskje litt umoralsk, men det er jo en veldig kjedelig situasjon du har kommet i. Lykke til :)

Er ikke med i fagforening- har tatt telefoner og vært på kontorer..

Man kan ikke gi noen sparken FORDI de er gravide eller FORDI de er sykemeldte, men om man har en solid grunn kan man gi alle typer mennesker sparken. Veldig dårlig gjort uansett, når jeg i august hadde to jobbtilbud, takket ja til det ene- som etter 2 mnd gir meg fyken.. At det går an!

Annonse

Uff, for en lei situasjon. Håper alt ordner seg for dere. Min arbeidskontrakt går også ut i desember, termin 24. april, så det føles veldig usikkert her og.

Når det gjelder sykmelding, forstår jeg det sånn at du har tenkt å få sykmelding for å "straffe" arbeidsgiveren? Om det er tilfelle, må jeg ærlig talt si at det er et mildt sagt tvilsomt opplegg. Det er vi andre som betaler for det, og etter min mening ikke noe bedre enn skattesnusk og annen utnyttelse av et system som er der for å hjelpe de som virkelig trenger det. Det er nå min mening! Om du trenger sykmelding av reelle grunner, kan du selvfølgelig se bort fra det jeg har skrevet.

Vet ikke hva du jobber med, men har selv jobbet innenfor pleie og omsorg i 12 år. Der er det alltids jobb å få. Ikke alltid lett å få fast(der heller) men du kan garantert jobbe nesten så mye du vil. Lurt å melde seg som vikar flere plasser, så har du mere å velge i. Vet at ikke dette yrket passer alle. Men hvis det er penger du er ute etter så klarer man det meste for en periode. Selv måtte jeg jobbe i hjemmesykepleien (hvor det er en del stell, som jeg ikke er veldig glad i) et halvt år etter sist permisjon siden jeg ikke hadde fast jobb før jeg gikk ut i permisjon. Dessuten viste det seg at jeg faktisk trivdes mye bedre enn først anntatt.

Forslag:

- barnehage

- hjemmesyklepleien

- hjemmehjelp

- bolig for pu

- avlastningsbolig for barn

- sykehjem

Kanskje du kan bli støttekontakt? Kjempe koselig jobb synes jeg iallefall.

Det er iallefall muligheter der ute hvis man vil jobbe.

Lykke til:)

PS: Sist fikk jeg jobb selv om jeg var 5-6 mnd på vei. Det finnes faktisk arbeidsgivere som tenker at permisjonen ikke varer evig og hvis du gjør et godt inntrykk, venter de på deg.

Snakk med nav ang permisjonspenger, der er det noe om at du må ha jobbet i seks av de ti siste mnd før du går ut i permisjon, og da regner de ut permisjonspenger slik at du kommer best mulig ut av det. Det er de pliktige til. Jeg vil tro de da tar utgangspunkt i de seks best betalte mnd. Så jeg anbefaler deg å sjekke dette før du eventuelt ser mot sykemelding. Da kan du hvertfall sikre deg et års permisjonspenger med den lønna du har nå :) =gladnyhet!

Og fra desemer av er det jo ikke mange mnd før permisjonen begynner, og kanskje det er deilig å være "arbeidsledig" i den perioden, har jo hørt om flere som føler på trangen for redebygging i den tiden før fødsel... og ikke ha fast jobb å måtte slite seg til hver dag kan være like så greit det da, bare bruke tid på mental forberedelse, nyte magen og drømmene om framtiden. Og forhåpentligvis har du noen gode venninner som spanderer en kopp kafékakao på deg innimellom da økonomien kniper som mest. Jeg tror du får ei fin tid jeg! Også får du bare ta tiden etter permisjonstiden da den kommer, du har jo tross alt ett år å fundere ut en god plan for videre vekst.

Ønsker deg av hele mitt hjerte lykke til!

Sender deg masse Lys og Kjærlighet å jobbe i *

Hei. Permisjonen min (fra forrige svangerskap) sluttet 14 okt, skulle da egentlig arbeide oppsigelsestiden på 1 mnd, men ble sykemeldt fra 14 okt. Oppsigelse pga nedbemanning på butikken. Jeg kan arbeide oppsigelsen min fra den dagen jeg blir friskmeldt sa arbeidsforeningen til meg. I denne tiden så betaler ikke arbgiver noen penger ang arbeidsgiveravgift. Hvis du begynner på arbeidsledighetstrygd, så regner de vel ut fødselspengene ut fra dette.

Anbefaler deg å bli sykmeldt og hold deg det til du føder, så går du rett over på fødselspenger. Da kan du jo ta oppsigelsestiden når du er ferdig med fødselspengene eller du kan kutte ut å ta den. Det kan du bli enig med arbeidsgiver om, men ikke snakk med dem før permisjonen begynner å nærme seg slutten.

Hvis du ikke er syk, men vil bruke sykmelding som en slags protest mot arbeidsgiver tror jeg det kan være dumt. Om du skal søke deg en ny jobb (som bør være mulig) ser det bedre ut at du faktisk er i jobb nå enn at du er symeldt.

Håper du finner noe annet.

Lykke til!

Dette ordner seg!

Begynn å søke nye jobber nå (du trenger IKKE si du er gravid) eller prøv å finn en jobb der de "alltid" trenger folk også uten utdannelse (barnehage, butikk, sykehjem, lærervikar etc). Du kan få en helt fin månedslønn der i noen månede.r

Husk at svangerskapspengene regnes fra de beste 6 mnd dine, så trenger ikke slå så dårlig ut for deg alt i alt.

Og sjekk det med sykemelding og oppsigelsestid med fagforeninga/nav. Tror det er noe i det at du da kan velge å ha oppsigelsestida når du kommer tilbake fra sykemeldingen, slik at du får "strukket" tida du er i jobb fram til permisjonen. (Om du reellt er syk da)

Dette går så fint så, ønsker deg masse lykke til!

Nå pusser jeg sikkert på meg mange her, men jeg må si jeg blir ganske forbanna rett og slett! Jeg kan ikke se en eneste faktaopplysning fra trådstarter her som skulle tilsi at hun har krav på sykemelding, og da kan jeg ikke fatte og begripe at noen kan ANBEFALE sykemelding. På hvilket grunnlag da? Fordi hun har blitt sagt opp? Sagt opp på saklig og riktig grunnlag? Tolker jeg litt mye her når jeg får en følelse av at trådstarter selv skriver og blir anbefalt å sykemelde seg som en protest mot en saklig oppsigelse? Og hvem er det som må betale for den protesten? Jo, det er blant annet meg! -Jeg betaler gledelig min skatt, men jeg hører ikke gledelig på at andre snylter til seg pengene jeg har jobbet for.

Ut fra det trådstarter skriver så er det ingen grunn til å anta uten videre at arbeidsgiver er en drittsekk. Nedbemanning i dårlige tider er trasig og da er det dessverre siste ansatte som må gå først. Og dårlige tider er ikke alltid så lett å forutsi. Hva skal man gjøre da? Når noen må gå? Det er neppe noen hyggelig situasjon for arbeidsgiver heller, men han/hun kan jo ikke gi noen andre sparken fordi siste ansatte er gravid.

Når det er sagt, så skjønner jeg veldig godt trådstarters fortvilelse over situasjonen hun har havnet i. Og jeg har all mulig forståelse for at man i en slik situasjon kjenner på mange følelser og deriblant sinne. Jeg kan også skjønne at man i noen øyeblikk kan la tanken om sykemelding streife. Men fra det til å sette det ut i handling, det kan jeg ikke forstå. Og enda mindre forstå at andre, mer objektive personer, kan anbefale det.

Jeg må også si at jeg ikke er av de som mener at gravide bare skal bite tenna sammen og gå på jobb, fordi det å være gravid ikke er en sykdom. Føler man seg dårlig, får man ikke gjort jobben man skal, har man vondter, begynner å bli utslitt osv så tilpass jobben gjerne med en sykemelding. Men er man "bare" forbanna, så beklager, det kan jeg ikke støtte. Det ønsker jeg rett og slett ikke å bruke mine penger på.

Så har du en grunn til å be legen sykemelde deg, så gjør det for all del. Men det å være forbanna er ingen grunn til sykemelding!

Annonse

Hva slags klausul har du i arbeidskontrakten din da? Har du en mnd oppsigelsestid, eller har du tre? Det er tre som er vanligst og da har du KRAV på å få jobbe de tre mnd ell få økonomisk kompensasjon for tapt inntekt.

OG om de skulle ansette noen andre enn deg på full stilling, ell deltidsstilling, så kan du argumentere sof at du ble urettmessig oppsagt.

MEN som arbeidsgiver taper de ikke noe på å ha en gravid kvinne i arbeid (eller ute i permisjon)! Det er det staten som "taper" penger på ;) Så uten å kjenne årsaken til oppsigelsen (bortsett fra det du skriver om nedbemanning), så tror jeg ikke de vinner noe økonomisk på dette.

I realtieten så ble du sist ansatt der også, selv om du jobbet der som tilkallingsvakt/ekstravakt i langt tid før ansettelsen og dermed er det du som må gå først; gravid eller ikke...

Det er jo tre måneders oppsigelsestid, men bare etter prøvetiden på 6 mnd. Så nå har jeg bare 1 mnd OT. Men han var "grei" og gav meg 2 mnd.

Synes det er ufattelig dårlig gjort... Hadde fått en annen jobb, og da jeg sa det til sjefen min ville han gjerne ansette meg, bare for ikke å miste meg, selv om de på det tidspunktet IKKE hadde behov eller råd til en til. Omsetning lå allerede da (i slutten av august) 10% under budsjett. Og nå ligger den 13 %. Men skjønner ikke hvorfor de tror de skal spare så mye penger på å si meg opp når jeg skal ut i perm i april, og det er jo uansett til neste år, ergo vil ikke de tallene komme med på dette årsbudsjettet uansett..

Ja, forrige uke ansatte de hele 2 nye ekstrahjelper, for å dekke over tapte arbeidstimer, burde kanskje sett faresignalene...?!

Hei akicha,

jeg var veldig full av følelser da jeg skrev HI, så det kan godt hende jeg glemte noen viktige opplysninger her og der.

Er for tiden 50% sykemeldt grunnet utslitthet, ryggsmerter og mye kynnere. Så de har allerede 50% mindre lønn å ut med for min del...

Se forøvrig innlegget mitt lenger ned.

Og om noen er sykemeldte- uansett grunn- trenger vel ikke være DINE skattepenger de får- det kan vel like gjerne være deres EGNE skattepenger de lever av... Det kommer an på hvordan man ser på det synes nå jeg, positivt eller negativt. Skatten betaler man uansett og dette gjelder for alle i de perioder av livet hvor man er i stand til å arbeide.

- Unnskyld meg, ansette nye ekstrahjelper (som arb.giver også må betale arbeidsgiveravgift for, det er dyrt)! Trodde ikke at de hadde lov til det heller?

- Si opp ansatt som er 4 mnd på vei, 6 mnd på vei når oppsigelsestiden går ut!

- De ansatte henne selv om hun hadde fått tilbud om en annen jobb, i september, 2 mnd siden! Og nå er det nedbemanning, sånn uten at det var forutsett?

Hun har nettopp kjøpt bolig, 4 mnd på vei og dere snakker om moral!! Er det noen som mangler moral her så er det arbeidsgiveren! Mange bruker faktisk begrunnelse om nedbemanning til å "kvitte seg" med både ansatte og bedrifter fordi nå er det "krisetider".

Og dere som sier at det går fint å få seg jobb i 5-6 mnd, ja kanskje noen kan det, men jeg ble faktisk dårlig i mitt første svangerskap og klarte ikke å jobbe frem til permisjonen. Du har ingen garanti når du er gravid, og å satse på at du kanskje får deg jobb når du er 6 mnd på vei er i mitt syn gambling. Noen blir faktisk innlagt og må ligge de siste 3 mnd på sykehus, og om du er nylig ansatt så må du jobbe 4 uker sammenhengende før du har rett på å bli sykemeldt! Dessuten er det svært slitsomt å begynne i ny jobb, alt er nytt og alt skal læres. Mange blir sykemeldt tidlig når de jobber i bhg fordi de sier det er for tungt, samme med butikkjobber - stort sett de jobbene som ikke kan tilrettelegges spesielt mye uten stor velvilje fra arb.giver.

Tenk på deg selv sier nå jeg! Har sendt deg en pm! ;)

Om man ikke er i stand til å jobbe, som du sier, så er man i dette landet så heldig at man kan få en sykemelding og få full lønn i denne perioden. Dette er med andre ord et svært bra velferdsgode som FrP dessverre delvis vil ta bort (redusere støtten man får når man er sykmeldt). Dette er jeg sterkt i mot, men innser jo at det kanskje er akkurat det som ville få deg og de som "sykemelder seg selv" av usaklige grunner (uten grunn), til å revurdere. Jeg trodde virkelig at det var et fåtall som gjorde dette, men ifølge holdningene til flere som har svart på innlegget ditt, så ser det ut til at jeg har tatt feil.

Og det er tull at det ikke er MINE, men DINE EGNE skattepenger sykemeldingspengene hentes fra. ALLE som betaler skatt er med på å finanisiere sykmeldingen din.

Og jeg må igjen presisere at om du trenger 100 % sykemelding, så skal du selvfølgelig ha det. Men de holdningene du og flere andre viser, provoserer meg veldig. Sykemelding uten grunn vitner om dårlige holdninger og latskap - sorry!

Det er svært tydelig at arbeidsgiveren du har stolt på ikke er så solidarisk mot deg nå som han\hun vet at du er gravid. De har ansatt to nye ekstrahjelper.. Dette handler ikke om din moral i forhold til andre sine skattepenger og alt det andre folk skriver om. Det handler faktisk om at du og er skattebetaler og et menneske som IKKE fortjener en slik behandling. Arbeidsgiver kan skylde på "riktig" grunnlag, men hva med de to ekstrahjelpene? Du venter en baby. Du, samboer og ikke minst babyen er avhengig av at du opparbeider deg riktig fødselspenger og har noe å leve av frem til babyen kommer. Arbeidsgiver har satt deg i en slik situasjon at du ikke har noe annet valg enn å være sykemeldt 100% ut svangerskapet.

Min historie fra 2002: Hadde akkurat begynt i en KIWI butikk som jeg var med på å åpne. Jobbet 100% og var lovet dette. Jeg ble uventet gravid. Rundt uke 12 fortalte jeg dette til min butikksjef da jeg endelig hadde tatt beslutningen om å beholde barnet. Jeg er alltid veldig ærlig etc så det å fortelle var en selfølge for meg så fort jeg visste hva jeg skulle gjøre. Dagen etter at jeg fortalte dette hadde det kommet opp nye vaktlister. Jeg gikk fra 100% stilling med låseansvar etc til to kveldsvakter i uken. Jeg spurte selfølgelig om hvorfor. Han sa at det var for mange på jobb slik at noen måtte få mindre vakter. Jeg gikk til min lege å forklarte dette under en vanlig kontroll. Han sa at det ordner seg. Gikk og til amathea og lettet brystet da jeg hadde pratet med de en gang før i forhold til situasjonen jeg var i. De ble virkelig sjokkert også over legen min. De ringte en lege de hadde kontakt med å forklarte deler av min historie. Han ba meg kommer rett bort til han. Det gjorde jeg og fortalte alt. Han ga meg sykemelding og holdt denne ut svangerskapet. Nå ble jeg veldig dårlig med bekkenløsning og måtte hatt det uansett etterhvert, men herregud å takkmenlig jeg er for den hjelpen jeg fikk av Amathea og den legen! Jeg fortsatte hos den legen i mange år. Han var ikke en som tok lett på sykemelding etc

Håper du finner ut av dette.

Nå har ikke jeg lest alle svarene dine, men skal dele en historie.

Ei jeg gikk gravid med sist hadde bare vikariat i bhg. Hun ble 100% sm etterhvert. (hadde jo grunn til det da) Da kontrakten gikk ut var hun fortsatt sm og gikk sm ut svangerskapet. Hun fikk da "full lønn" i form av sykepenger. Hun gjorde det jo ikke med overlegg for å tjene på det, men ble jo overraskende glad da hun fant ut at det funket slik.

Bare en tanke om du blir sm....

Ja, jeg fant ut det jeg og, etter et uvisst antall telefoner til NAV.. Det er jo ikke sånn de vil si, for de skal jo ikke anbefale meg å gjøre det. Men om man er arbeidsledig har man krav på dagpenger (64%), og er man syk og ikke kan jobbe får man sykepenger (100% av lønna du sist hadde). Gjett om det var vanskelig å få dem til å si...

Det var bare det jeg ville vite, nå trenger jeg ikke bekymre meg for at vi kommer til å slite skikkelig i vinter. Og får jeg meg ny jobb innen den tid er jo det det aller beste:)

Meg var helt motsatt. De sa at jøss ja faktisk mister du tillegg dersom de tilrettelegger på dagtid. (de var overrasket selv) Og fortsatte med at ja du da lønner det seg for deg å sm deg! Det er viktig at du tenker på deg selv. Dette påvirker jo inntekten din i mange mnd.

Godt å faktisk få HJELP!

Også må du huske at du kan velge ut 6 av de 10 BESTE siste mnd. Så du kan og ringe vikarbyråer og jobbe som gal i et par mnd, så er det et bra grunnlag å regne foreldrepenger fra;)

Det tjente jegg på sist. Hadde ikke fast jobb og jobba MYE noen mnd og endte med mer i permtiden enn jeg gjorde til vanlig ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...