Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2009 #1 Skrevet 30. oktober 2009 Lille jenta vår er snart 3 uker. Vi begynner så smått å få litt rutiner på nattamminga, men....... Legger henne ca 22.30, så våkner hun igjen rundt 1-2 tia, ammer og skifter bleie, våkner igjen rundt kl 4 for å ammes og så er det morgen i 7-8 tia. problemet er at når hun først er våken natta så er hun gjerne våken i en time før hun vil roe seg i senga si! Hun sover som nevnt i egen seng, har lagt sammenrullet teppe rundt henne slik at senga ikke føles så stor for henne. Har dempet belysning på både soverom og bad og forsøker å gi henne minst mulig stimuli når hun er våken på natta. På dagen sover hun i vognbaggen. Da er det bare å legge henner nedi når hun skal sove og så sovner hun av seg selv etterhvert, ligger gjerne og styrer og orker seg litt først, men som regel ingen sutring. Men på natta derimot, når hun legges i sin egen seng, er det noe helt annet. Etter at hun har fått mat og rapt sovner hun gjerne i armene mine, så legger jeg henne rolig ned i senga henne og hun fortsetter å sove i noen minutter før hun våkner igjen og etterhvert begynner å sutre og grine. jeg vet at hun ikke er sulten, for hun vil ikke ha mer pupp, og bleia er heller ikke problemet. Hun vil bare rett og slett ikke roe seg i sin egen seng og det ender opp med at jeg blir sittende og holde på henne til jeg er heeeelt sikker på at nå sover hun så tungt at hun ikke våkner igjen når jeg legger henne....og alt dette tar gjerne en time til sammen. *sukk*. Målet er at hun skal roe seg ned i sin egen seng uten å måtte være avhenging av å bli bysset i søvn av mamma. Jeg har ikke lyst til å begynne med samsoving, heller ikke å gi henne smokk fordi det virker ikke på meg som om hun har noe stort sugebehov. Når hun er mett er hun ikke intr i puppen lenger, blir heller sint hvis jeg forsøker å gi henne mer. Har forsøkt å la henne bli liggende i senga si når hun begynner å sutre og stryke henne på magen/eller stryke kosebamsen over kinnet henne for å roe henne ned, noe som har funka innimellom. Men når man selv er trett og har ei lita som hyler og gråter er det ikke alltid like lett å vite hva man skal gjøre, det letteste er som sagt å holde henne til hun sovner. Lurer på om jeg kanskje bør la henne ligge lenger før jeg evt tar henne opp?? Er det noen som har erfaring med det samme? hva gjorde dere for å få den lille til å sovne i egen seng?
AussieAnette Skrevet 30. oktober 2009 #2 Skrevet 30. oktober 2009 Vår lille ville ikke roe seg i egen kurv i starten, men i vognbagen var det ingen problem. Da kurven er litt bredere enn bagen, så gjorde vi som deg og laget et lite rede oppi der. Det hjalp. Men det jeg tror gjorde veldig susen var at vi bruker en sånn gulpetørkle/koseklut som er ganske myk og legger rundt hodet hans. Og sånn at han får det oppå panna. Så når han da rører på hodet så er det som om mamma stryker han på panna, og da blir det fort stille oppi der
anna t Skrevet 30. oktober 2009 #3 Skrevet 30. oktober 2009 Hei Har ikke egentlig noen gode råd, men kanskje jeg kan komme med litt oppmuntring i alle fall? Når jenta mi var nyfødt ville hun ha mat hver 3. time om natta. Selve ammingen tok ca 30 minutter, og så måtte hun sitte på armen omtrent 30 minutter etterpå, før hun aksepterte å bli lagt i senga (les: sov tungt nok til at jeg kunne legge henne der). Det betydde jo at jeg aldri fikk sove mer enn litt over 2 timer i strekk. Det var veldig slitsomt, det skal jeg innrømme. Men, det som er bra, er at fra hun var 6 uker aksepterte hun å bli lagt våken både om kvelden og om natta, og sovna der selv. Og fra hun var 8 uker har hun sovet ca 10 timer i strekk, spist litt, og så sovet noen timer til. Nå er hun 6 mnd og jeg er blitt skikkelig bortskjemt... Vet ikke om vi gjorde noe spesielt for å få det til, men det som kan være bra å tenke på, er at de første ukene er spesielle, det kommer ikke til å være sånn så lenge.
Emblaa Skrevet 30. oktober 2009 #4 Skrevet 30. oktober 2009 Jenta di er bare tre uker og trenger mammaen sin, tenker jeg. I ni måneder har ho ligget trangt og trygt i livmora di, og hørt hjertelyden din og lydene fra kroppen din. Disse lydene er faktisk så høye som den en støvsuger lager, og de små er ofte roligere om de får sove med litt regelmessig støy rundt seg, f.eks surr fra en radio eller tven. Verden er et mer utrygt sted, og soveperiodene til ei så lita snuppe er ikke lange. Jeg synes det høres ut som ho ligner de fleste nyfødte, da soveperioder på tre timer med våkenperioder imellom er ganske vanlige. Det går seg vanligvis til etter hvert! Har du prøvd å lure ho litt ved å gjenskape livmor-følelsen? Dette kan du gjøre ved å reive ho (surre et teppe ganske tett rundt ho, plasser armene hennes inntil kroppen hennes og pakk ho ganske tett inn. La hodet også bli litt innpakka.) Du kan også vurdere bæretøy, f.eks et elastisk sjal og se om ho ikke sovner i dette etter noen få minutter, så kan du jo legge ho ned etter det. Ville definitivt brukt vognbagen som seng de første månedene - det gjenskaper også tryggheta i livmora. Vi har bare satt den oppi sprinkelsenga de første månedene av ungene våre sitt liv. Ellers så er det svært mange unger som sover best inntil mammaen sin, så dersom du får sove når ho ligger i lag med deg i senga, så er jo det det beste (forutsatt at du ikke røyker, har drukket alkohol eller bruker sløvende medisiner). Smokk er heller ikke dumt å prøve, dersom amminga er godt i gang og ho legger fint på seg. Kanskje må du prøve flere smokkemerker før du finner en ho liker.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #5 Skrevet 31. oktober 2009 Takk for oppmuntringer! Er godt å få ha en liten "utblåsning" og å se at dette ikke er uvanlig! I natt har imidlertid lille jenta vært eksemplarisk. Satt og amma og holdt henne i ca en halvtime før jeg la henne rundt halv 11. Hun våknet igjen kl 1, ammet henne og rett tilbake i seng uten så mye som en lyd.bleieskift og amming kl 4, brukte ikke vel ca 30-40 min på den runden. Så var hun litt urolig i 6-7 tia, men sov helt fra til kl 9 ) For en herlig natt!! Forsøkte litt med smokk i natt, men den likte hun ikke og spytta den ut. Ligge inntil mammas bryst er visst best ) kan leve lenge på denne natta, håper det kan forsette !!!
Anonym bruker Skrevet 1. november 2009 #6 Skrevet 1. november 2009 har surret jenta mi inn i helseteppe ganske stramt, lagt dynen godt rundt henne og en topp med min lukt har jeg lagt rundt hodet hennes. jeg tenker at det hjelper med lukt av mamma. en trygg lukt
Luftig med nr2 på vei*Høygrav* Skrevet 2. november 2009 #7 Skrevet 2. november 2009 Forsøk med varmeflaske! Når du ammer så legger du varmeflasken i sengen hennes slik at når du legger henne ned så er den varm og god. Da våkner de ikke så lett fordi overgangen fra mors varme trygge favn blir mindre. Du kan jo selv tenke deg - å sovne i varmen for så å bli lagt ned i en kald seng...Det er jo ingen som syns det er spesielt godt .-) Varmeflaske fungerer kjempebra for oss hvertfall
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #8 Skrevet 2. november 2009 må du bytte bleie på henne hver natt?
Tigerpote Skrevet 4. november 2009 #9 Skrevet 4. november 2009 Sånn er jenta vår også, men hun er slik på dagtid når hun ligger i bagen også Ikke hver dag da, men i dag er en slik dag. Hun vil bare sove oppå meg etter å ha fått pupp. Og pupp vil hun ha hele tiden. Jeg tenker at det ikke er så mye å gjøre med det, fordi jeg tør ikke å ha altfor mye ting oppi senga hennes. Jeg vil at det skal være åpent rundt ansiktet hennes pga kvelningsfare ved for mye tepper etc. Og til anonym 22:10: vi må iallfall bytte bleie på henne MANGE ganger i løpet av natta;) og dagen for den saks skyld. Men hei, fordøyelsen hennes er god da!
AussieAnette Skrevet 4. november 2009 #10 Skrevet 4. november 2009 Vi har brukt en sånn kjempetynn gulpeklut og lagt rundt ansiktet til vår lille. Sånn at han har den inntil kinnene og inntil panna. Han tar tak i den noen ganger og legger den over ansiktet sitt. Men den er så tynn at han klarer fint å puste gjennom den. Akkurat nå ligger han faktisk med den halvveis over ansiktet og sover. hehe. Mens noen ganger hyler han når han får den over ansiktet, "jeg ser jo ingenting.. vræææl"
lille sprelle Skrevet 6. november 2009 #11 Skrevet 6. november 2009 Hadde ikke tenkt tanken på at hun skal sovne selv på et års tid! Tips: Ha en varmeflaske i senga hennes når du ammer henne så den ikke er kald når du skal legge henne oppi der igjen. Alternativ (mellomting) kjøp en ammemadrass og ha ved siden av deg - litt egen seng, men ikke helt (du slipper å flytte på henne) bleieskift kan du hoppe over med mindre det er bæsjebleie. Det vil hjelpe antagelig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå