Gå til innhold

Dere som skriver hvem istedet for hvilken...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig med HI jeg og. Lurer på det hver gang jeg ser "hvem sko" f.eks.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg, men når du senere i tråden skriver "norsk og nynorsk" framstår du som minst like brødskalle som dem som skriver "hvem sko".

Bokmål er ikke ensbetydende med norsk, men er ett av tre norske skriftspråk. Om man skal være opptatt av språk er det jo greit å vite det...

Skrevet

Dersom mange skriver det så kan det jo hende det har noe med dialekt på stedet å gjøre da...

Jeg bor selv et sted på østlandet og her er det faktisk mange som blander hvem/hvilken.

Jeg er enig i at det blir feil ifølge norsk ordbok å skrive slik, men dette er faktisk et forum ikke en skole. Jeg har til dags dato ikke sett noen som har hakket på noen som har skrevet trøndersk f.eks. Hvorfor gjør dere ikke det dere som er så nøye? ordene dæ og mæ har jeg aldri sett i noen ordbok, men blir ikke kommentert.....

Jeg stemmer for å la folk skrive som de vil så lenge man blir forstått!!

Skrevet

Vil man bli forstått så må man jo skrive så forståelig (og helst ikke så irriterende) som mulig! Altså ikke bruke dialekt. Punktum, komma og stor forbokstav letter også lesingen.

Skrevet

Og bruk gjerne avsnitt også. For det er mange som skrive laaaange innlegger, uten å bruke avsnitt. Blir kjempe sliten av å lese, for bokstavene er så småe og ligger så tett.

Skrevet

Feilen hvem/hvilken har jeg aldri brydd meg om, men det er andre ting som irriterer meg.

Først og fremst laange innlegg uten et eneste avsnitt. Man blir jo helt ør i hodet av å lese!

Komma og punktum er lov å bruke så vi får litt pause, og stor forbokstav etter punktum.

Skrivefeil er jeg ikke så nøye med. De aller fleste innlegg er lette å lese uansett!

Skrevet

Overlord - det har du helt rett i! Gikk fort i svingene her akkurat da:) Selvfølgelig er bokmål og nynorsk helt likestilt!

Utover det er det godt å se at det er lov å ta opp en slik debatt. Jeg ville ikke såre noen, men er oppriktig interessert på dette med hvem og hvilken.

HI

Skrevet

Til anonym 11.50

...for bokstavene blir så SMÅ. Ikke småe.

Skrevet

Jeg har fortsatt ikke fått noe svar på hvor i landet denne dialekten kommer fra??

Skrevet

Ja det har jeg også tenkt på mange ganger, høres helt forferdelig ut å si/skrive hvem dress, eller hvem sko.

Hvorfor gjør dere det? Tror dere det er riktig?

Høres mindre intelligent ut.

Skrevet

Jeg er fra Grenlandsområdet i Telemark. Her er det helt vanlig å si f.eks hvem cd setter du på nå? Visste faktisk ikke at det var uvanlig før jeg flyttet til annen kant av landet pga studier... Aldri tenk over at var "feil" fordi alle rundt meg sa det.

Så ja- det er dialekt =)

Skrevet

Jeg irriterer meg over oppegående mennesker som ikke klarer å skille hun og henne jeg.

"henne sier at hun har lyst på shopping"

Og lignende.

Skrevet

Jeg syns det var en interessant tråd jeg:) Ihvertfall med tanke på hvor dårlig norsk som blir skrevet. Syns utviklingen i rettskrivning er hårreisende og alle burde være mer bevisst på å skrive riktig. Så det så:)

Skrevet

Overlord:

Vi har bare to norske skriftspråk, bokmål og nynorsk. Samisk er ikke norsk, men det er et offisielt språk i Norge. Et språk/skriftspråk som brukes i Norge, men ikke norsk. Norsk er et indoeuropeisk språk, samisk et ugrisk. Himmelvid forskjell. Det er ikke lett! (Og jeg er ikke spydig!)

Skrevet

Hva med bergensere da? vi bruker ikke hokjønn... vi skriver "en" foran alt!! En jente,en kjerring osv... vi er til og med fritatt for høkjønn på skolen:) er ikke rart vi sliter med nynorsken....

Skrevet

Jeg vet at mange sier hvem istedet for hviken i grenlandsområdet. Men dersom man ikke har fått med seg at dette er dialekt, så er man jo kanskje litt uttafor da... Ser man ikke TV, hører radio osv? Og det er slett ikke alle der som bruker hvem.

Men en ting er å si det, en helt annen er å skrive det! Jeg prater da dialekt jeg også, men jeg har da ikke rpoblemer med å skrive normalt bokmål...

Skal jeg være ærlig, så tror jeg at dette handler om slurv og at noen driter i språket etter at man er ferdig med eksamen....

Skrevet

Anonym over her som var fra Grenland.

Ja mulig jeg var litt utenfor???

Men grunnen til at mange skriver "hvem" istedet for hvilken er nok fordi de har vokst opp med den undervisningsformen som gikk ut på at man skulle få skrive slik man snakket, og lærerne skulle ikke rette på slike feil.

Resultatet blir at man ikke klarer å legge av seg slike innarbeidete unoter.

Jeg driter slett ikke i språket. Tror nok ikke jeg er den som oftest skriver "hvem", men lar meg i det minste ikke plage av det...

Hva med folk med dysleksi? Skal ikke de tørre skrive innlegg til slutt i redsel for å bli hengt ut for teite skrivefeil?

Dere har lite å irritere dere over...

Skrevet

Vi er på ett forum!!! Er da ikke skriftlig innlevering dette. Lev med det!

Skrevet

Ee helt enig med deg HI! Jeg Irriterer meg ikke over ord som blir skrevet feil, for det er vanskelig. Men Hvem og Hvilken er to helt forskjellige ting..

Her i Nord er sier vi ordet hvem som "kem" og hvilken og hvordan som korsjen/kordan.

Tenk hvis vi skulle sagt "kem bil ska e kjøp?

Skrevet

uff, jeg er sikkert en av de som har denne skrivefeilen i blant.. Tror det rett og slett kommer fra ingenting.. Skriver litt fortere enn jeg tenker:p

Skrevet

Jeg kommer fra grenland. Bruker ganske ofte hvem istedet for hvilken og tenker ikke mer over at det er noe galt.

Her inne som faktisk er et forum og ikke en skoleklasse så blåser jeg lang marsj i om det er galt. Så da kan dere liksom-lærere bare irritere dere grønne :-P

Skrevet

"Her i Nord er sier vi ordet hvem som "kem" og hvilken og hvordan som korsjen/kordan."

Kæm - hvem

Korsn - hvordan

Kas - hvilken

Så ja, du sier egentlig feil om du sier "korsn bil ska æ kjøpe", det riktige er strengt tatt "kas bil skal æ kjøpe".

Skrevet

Haha, men nå prater vi dialekt her. Og her JEG bor, sier vi korsn og kordan. Eventuelt kalags (ka slags). Korsn og kordan er to forskjellige spm her JEG bor.. Jeg sier ikke "æ" og heller ikke "kjøpe"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...