Gå til innhold

Dere som skriver hvem istedet for hvilken...

Anbefalte innlegg

Hvorfor gjør dere det egentlig? Er det for å ha et muntlig språk, fordi dere skriver slik dere snakker eller fordi dere tror dette faktisk er rett?

Tenker da på for eks: hvem sko skal jeg kjøpe...

Dette er ikke ment som krangling, selv om jeg skal innrømme at jeg grøsser litt av akkurat denne feilen. Jeg er ikke rettskrivingsmafia, men dersom det som skrives på diverse forum er gjennomsnittet av hva norske kvinner og menn kan om skriftspråket vårt, så må jeg si at norskopplæringen har gått skikkelig dårlig:) Skriveleifer kan alle produsere, men feil ordstilling, orddelingsfeil o.l. er verre synes jeg. Jeg er ikke perfekt, men styrer unna de groveste feilene iallfall.

Fortsetter under...

Hvorfor er det verre å interessere seg for språk enn andre ting som tas opp her inne? Jeg nevner i fleng - vinterdresser, vintersko, ulltøy, barnestoler.... Så hvorfor ikke språk?

Men greit nok, jeg kans slutte å spørre, jeg...

Har du ikke bedre å ta deg til stakkars hi???

La folk få skrive som de vil.herregud....

Og noen steder i landet skriver de vel det sånn..så hvorfor skal vel du d**** i... og noen har

kanskje dysleksi. og spiller det noen rolle hvordan folk skriver så lenge folk forstår det?har du virkelig så lite å ta deg til at du må blande deg i hva andre skriver og gjør??

Så lei dere anonyme som bare skal skrive drit om alt og alle..og hvorfor sånn og hvorfor sånn...

Annonse

Åh,så irritert jeg ble når jeg leste de teite svarene her... Si meg,dere som svarer HI, har dere ikke noe bedre å gjøre enn å spy eder å galle??

Jeg er helt enig med deg,HI, jeg er heller ikke noe rettskrivingsmafia, men akkurat den "hvem-feilen"...grøss!

Å hvis noen har dyseleksi ser man det på hele innlegget, ikke bare det ene ordet.

Å hvis noen kan fortelle meg hvor i landet det er vanlig å si det slik, hvem sko skal jeg kjøpe,så vær så snill å opplys meg...

PS: Mest irriterende feil 2 ; SKJøttkaker, SKino osv...

Men kjære vene da - jeg har da ikke vært frekk eller ufin, og skrivefeil kan alle produsere i farta, med eller uten dysleksi. Men det ER mange som bruker denne hvem-feilen, og det er ikke rett i norsk eller nynorsk. Derfor lurer jeg på hvorfor man skriver det sånn. Jeg synes dressdebattene er døve, men jeg disser da ikke diskusjonen fordet!

Hilsen HI

Jeg må bare si meg enig med HI her. Det er faktisk utrolig viktig å ta vare på språket. Både muntlig og skriftlig. Språkforskere har funnet ut at om ca. 100 år er det norske språket dødd helt ut. Er ikke det en tankevekker kanskje?

Enig med HI.

Det er en ting å ha en leif histen og pisten, eller glemme mellomrommet etter komma/punktum.

Men "hvem sko" er ikke en leif, det er en brist i norskkunnskapene. Og jeg tenker med meg selv at folk som skriver "hvem sko", de har søren meg ikke mye i nøtta.

For ikke å glemme; og/å. Det er ikke så vanskelig, vel?

Annonse

Støtter HI jeg også. Akkurat denne skrivefeilen irriterer meg også, og jeg har faktisk påpekt det flere innlegg. Men ikke fått noe svar på hvorfor "hvem" brukes istedenfor "hvilken".

Så jeg lurer på om det er noen "store" jenter her inne som kan si "Jeg bruker hvem fordi det er slik jeg snakker, og aldri tenkt så mye over at det er feil. Er kanskje bare blitt en vane".

Men jeg tror at folk som bruker slikt språk ikke er så smarte, og hele tiden går i forsvarspossisjon for å forsvare seg mot sine svakheter.

Det er nok de samme folkene som spyr ut eder og galle her oppe, men samtidig spør om de kan være gravide etter å ha suget typen.

Helt enig med HI, jeg syns den type skrivefeil er helt grufulle.... Tenker at folk som snakker/skriver slik er relativt enkle sjeler, og som antageligvis ikke vet bedre.

Det er vel de samme som har svart HI frekt, regner jeg med?

Jeg må bare signere HI på denne.

Det virker som om bruken av feil spørreord bare har eksplodert her inne i det siste. Jeg har vært av og på BIM/DIB i åtte år, og registrerer at forekomsten av dette fenomenet er ganske nytt her inne.

Det er visst mer smittsomt enn den brømte svineinfluensaen, antar jeg.

Vennlig hilsen

Enig med HI jeg også!! Driver å retter på mannen min om dagen, for han sier det der konstant feil!! Vi har da barn som skal lære å snakke og skrive riktig, så da er det et bra utgangspunkt at far i huset bruker ordene riktig. Hi hi...

Okei, først av alt: Jeg er HELT enig i at "hvem sko" høres ut som en fryktelig merkelig formulering. MEN: ryktene sier at dette er dialekt. Så irriterende ja, og definitivt IKKE dysleksi, men kanskje litt lov likevel...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...