Gå til innhold

Spinalpunkjson vs Epidural!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kronisk syk og plages med mye. Og i forbinnelse at jeg var sengeliggende med migrene i 2 mnder, så ble jeg lagt inn på sykehuset fordi de ikke forsto hva som feilte meg. Jeg måtte da ta en spinalpunksjon.

Det er det verste jeg noen gang har opplevd. Det var så vondt at svetten rant(jeg som aldri svetter) og jeg bannet å ropte og måtte holdes nede av 3 sykepleiere. Skal det virkelig være så vondt????? Jeg fikk ikke bedøvelse. Og legen som gjorde det bommet flere ganger. Jeg er vant til smerter og klager egentlig ikke så ofte. Men herregud, får vondt i ryggen bare jeg snakker om det.

Jeg er ikke gravid,men håper å bli det snart;)

Selvfølgelig blir det jo noe helt annet når man føder,men om jeg skulle ønske epidural når den tid kommer, vil gjøres på samme måte??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. Jeg hadde epidural under fødselen og spinal bedøvelse når jeg skulle sy etterpå. Ingen av dele gjorde vondt , kanskje fordi jeg fikk bedøvelse først? Jeg merket kun stikket.. Hørtes ikke noe godt ut det du opplevde..

Skrevet

Uten å ha født selv, tror jeg litt av poenget med epidural er at man har så store smerter allerede, at man ikke merker så mye til sprøyta i ryggen.

Skrevet

Har ikke hatt spinalpunksjon, men vil sterkt tro at det er mye verre, i og med at under spinalpunksjon, så blir det tappet spinalvæske ut.

Da jeg hadde epidural ba jeg om godt med lokalbedøvelse før hun stakk, så jeg kjente ikke stikket i det hele tatt. Kjente bare ut som ett lite tykk mot ryggraden.

Fikk spinalbedøvelse senere, å det var heller ikke vondt, men da hadde jeg jo litt epidural igjen.

Det eneste som var tungt med epiduralen, var at jeg måtte sitte frammover bøyd og helt i ro samtidig som jeg hadde en rie.

Ellers ikke noe vondt :D

Skrevet

Jeg har assistert ved mange spinal punksjoner, har aldri opplevd at pasienten har skreket av smerte og måtte holdes nedes. Men dette har vært alvorlig syke pasienter da, så de hadde vel ikke orket å protestere så veldig fysisk uansett?

Det som er med slike stikk er at du kan ha vært uheldig og det ble bare ekstra vondt for deg:(

jeg har hatt epidural og spinal, syns ikke noe av det var noe særlig vondt (og jeg er en piiiingle) Fikk ingen lokalbedøvelse først. men jeg var nok heldig, legen traff midt i blinken. En venninne av meg som jeg syns er tøffest i verden holdt på å besvime av smerte. Vi er alle forskjellige og kanskje det noen ganger treffes bedre/verre utifra lege og situasjon?

Skrevet

ah, så plutselig nå at du skriver at legen bommet mange ganger, jeg tror forklaringen ligger der...... Opplevde en gang at en assistentlege bommet 8!!! ganger før vi ringte etter overlegen. Tipper pasienten ikke hadde det så godt da.

Skrevet

Takk for svar:)

Det blir jo selvfølgelig ikke det verste under en fødsel,tipper man er glad om man velger epidural! Men spinalpunksjon er jo litt annerledes,men likevell var det utrolig smertefullt! Hadde gjerne trukket en tann hver dag,enn å gå igjennom dette!

Jeg var egentlig helt utmattet og ferdig da jeg ble lagt inn,men dette fikk "liv" i meg ja.. Fikk også ekstrem spinal hodepine,.. Som tok knekken på meg i 2 uker. Kan det kanskje være både det at legen bommet og at jeg har en del ryggproblemer i nedre rygg som kanskje gjorde alt værre!?

For jeg fikk kramper i ryggen og bein samtidig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...