Gå til innhold

Hvilket banneord er verst av "faen" og "helvette"?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enig med anonym over her.

7 åringen har prøvd seg med "faen" 2-3 ganger, men vi har raskt luket av ham slikt språkbruk hjemme (hva han gjør med kamerater er vel noe annet...), men hadde han sagt "helvete" tor jeg at jeg hadde skvettet mer til ja.

Han satt forøverig og så "de ukjente"(?) på lørdagskvelden med oss hvor Trond Viggo skulle hoppe utfor en høy kant og kommenterte at det var "jævlig langt ned" et par ganger (fin-fin språkbruk for familieunderholdning t.v., tommel opp for den! ironi). Tenkte ikke så mye på det. Så kom mannen inn etter å ha vært ute en tur mens innslaget fortsatt holdt på. 7 åringen snur seg til sin far, peker på skjermen og sier "det der er jævlig høyt oppe altså!". Vi ble vel litt paff begge to, hehe... Klart de plukker opp det de hører, men ble satt ut likevel, er ikke gøy å høre sitt eget barn banne synes jeg!

Annonse

Faen (fanden) er ILLE. Da påkaller man Guds argeste konkurent, og det vil ikke Gud ha noe av!!

Helvete, derimot, er helt ok (som ord, ikke som oppholdsted). Det betyr bare at man mener situasjonen er sammenlignbar med den som venter i helvete. Et sted skapt nettopp av Gud for dem som står utenfor Hans fellesskap.

Bruker begge ordene nesen daglig,så ingen av dem er verre enn det andre for meg. Banneord er veldig vanlig her,og regnes nesten som en del av dialekta. Ingen blir rystet hvis noen banner for å si det sånn.

Hadde ungene mine sagt helvette hadde jeg nok reagert mer enn hvis de hadde sagt faen. Faen brukes veldig ofte for småbagateller,hvis man blir småforbannet o.l. Sjelden jeg sier helvette alene,sier satan i helvette hvis det er noe som er "riktig ille".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...