Gå til innhold

Duo vogn? Kombi vogn? Forvirret!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt grønn på dette med vogner... Lurte på om det er noen snille hjelpsomme mennesker der ute som kan forklare meg litt? Hva er egentlig forskjellen på duovogn og kombivogn, og duobag og kombibag? Hvor lenge (barnets alder ca) kan jeg bruke de forskjellige vognene og bagene?

Skjønner hvis dette kan bli litt mye å svare på, men trenger all den hjelp jeg kan få. :)

Vil jo gjerne kjøpe en vogn som kan brukes lengst mulig.

Har også hørt at trehjulinger er mindre stabile enn de me fire hjul. Noen erfaringer med det?

Blir veldi takknemmelig for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En duo-vogn har to deler, altså bag og sittedel, som brukes hver for seg. I en kombivogn bruker du sittedelen til å sette bagen i og tar den bort når du ikke trenger den lenger. Det er stor forskjell i vekt på de ulike vognmerkene, men som hovedregel kan man si at en kombivogn blir tyngre i bruk ved bagdel siden du har to deler i bruk, mens en duovogn bare har en.

Litt teit forklart, men håper du skjønner. :-)

Skrevet

Forklaring fikk du vel over, men kan legge til litt mer. Fordelen med en kombivogn er at bagge er mye lettere å bære med seg. Dette er en stoor fordel om du f.eks bor i n'te etasje uten heis og må sette igjen vogna og bære mye i trapper. Om du bor på bakkeplan kan det være like greit med en duovogn.

Når det gjelder trehjulinger, så er de selvsagt ikke så stabile som en med 4 hjul, men etter å ha brukt en 4-hjuling i 3,5 år, og tre-hjuling i 1,5 år, så er jeg likevel ikke i tvil om at jeg aldri igjen skal ha en 4-hjuling. Med en med 3 hjul må man passe på litt mer når man går opp og ned fortauskanter o.l., men det er slettes ikke noe problem. Har heller ikke hatt noe problem med at de velter når ungen sover, slik noen klager på. Også er de så utrolig mye enklere å manøvrere (har en med låsbart fremhjul). Generellt sett så er også 3-hjulingene lettere og blir mindre sammelagt. Finnes sikkert noen unntak da.

Men, her som ellers er det smak og behag.

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og med mange sovebarn i ulike vogner, har jeg kun opplevd en vogn som har veltet.. det var en trehjuling fra quinny..

Det skjedde når barnet satte seg opp, og kom litt for langt bakover.. Ellers virker de fleste trehjulingene stødige.. Men det kan du jo sjekke litt ved å vippe litt på vogna og sånt når du kjøper den... virker den ustabil, kan det være lurt å velge en annen.. (husk å sjekke framover og bakover også, ikke bare til sidene)

Skrevet

Tuusen takk for svar, veldi gla for å endelig fortså litt mer. :)

Tror vi blir å ende på en kombivogn, virket som det beste for oss.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...