magica og lille tryll ♡ Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 Nå som gradene begynner å krype nærmere null er jeg litt i tvil om påkledningen ute i vogna. Vi har tatt fram vognposen (dunpose med lammeskinn i bunn) og oppi der har hun som regel på seg: ullbody, ullstrømpis, og enten en tynn janus ulldress utenpå, eller vanlig bukse og ulljakke. I tillegg ullue, ullvotter og ullsokker (hehe... ja ull-fan!) Idag lurte jeg på om det var litt lite oventil. En ekstra genser under ulldressen kanskje, den er ganske tynn nemlig... Hvor mange lag med klær har dere på babyene nedi vognposen? Inne har hun bare ullbody og ullstrømpis + sokker. Hun ligger endel på gulvet, så lurte på å kle på et lag til innendørs også. Men har visst ikke tenkt at gensere er noe vi skulle ha, så lurte på om jeg skulle gå til innkjøp av et lite lager, evt cardigans. Hvordan gjør dere andre det nå? Bor på østlandet, og det er 1 grad og sol her hos oss.
Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 Her har det vært 0,5 grader på det kaldeste nå. Vesla på 11 uker ligger i bag på vognen inni en termopose (uten lammeskinn under). Hun pleier å ha på seg body og bukse og enten sokker eller strømpebukse (kommer an på hvor tykk buksen er), myke tøfler og jakke med hette på, lue om det er under 4-5 grader. Alle klærene hennes er i bumull eller polyester da hun har antydnign til å kunne få eksem og derfor bør unngå ull. Hun er i hvertfall varm og god :-) Når det kryper under 0 grader tar jeg på en hel dress med integrerte votter i stede for bare jakke tenker jeg.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. oktober 2009 #3 Skrevet 29. oktober 2009 En grei huskeregel kan være- hva skal man kle på babyen i minus 10 grader, hvis man kler på den såpass mye allerede nå på høsten;) Synes det hørtes ut som en passe mengde klær ute i posen- jeg pleide å kle på flisa ullundertøy innerst, og så en liten genser/ cardigan på overkroppen. Ikke noe ekstra bukse, kun ullsokker og strømpis. Pluss lue og votter såklart. Bare kjenn etter bak i nakken hennes med jevne mellomrom- da merker du fort om du har kledd på nok eller for mye. Barn er jo også veldig forskjellige; noen er kalde av seg mens andre er varmblodige.
Itsrejk Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Her er det ca 0 grader og pent i dag. Småtten sover i voksipose har ullstrømpis, ullbody, tynn ullgenser, bomullslue og myke frottésokker i bomull på hendene (kremt). Jeg synes tre lag med ull på overkroppen høres i meste laget ut... Hvor mange lag tar du på den dagen det er ti minus ute? Inne har småtten ullbody og ullstrømis, antisklisokker, og ei bukse. Han krabber, sitter og står. For noen uker siden, da han ålte seg og lå mye på magen, hadde han genser eller t-skjorte utenpå ullbodyen, for å få et ekstra lag mellom seg og gulvet.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 Utpå vintern gikk jeg forresten over til den tykke, tovede ulldressen fra name-it, den med fot og glidelås- helt genial dress som er enkel å ta på, pluss at den er litt tykkere enn janus sine. Har kjøpt ny til denne vintern også, som er i bruk daglig under høstdressen nå=)
Underveis --> Skrevet 29. oktober 2009 #6 Skrevet 29. oktober 2009 Var -4 grader i dag morges da han ville sove kl 0830. har i dag bomullsstrømpebukse (var den rene med antiskli på knærne ;-), Kortermet ullbody og langermet ullgenser (tynn Janus) over. Janus sin heldress i ull. Ullue og ullsokker. Ligger i dunpose på lammeskinn. Sover forresten ennå :-)
Underveis --> Skrevet 29. oktober 2009 #7 Skrevet 29. oktober 2009 Rett skal jo være rett. Ikke Janus sin heldress i ull. Joha sin :-S Blander de der hele tiden. Hvorfor måtte de velge navn som begnner med samme bokstav? Blir bare surr i hue jo! Siden jeg har meg selv på tråden, så kan jeg jo også nevnte at dunposen er av merket Oderwalder. Så skulle vel alle spesifikasjoner være i orden :-P
Trollemor75 Skrevet 29. oktober 2009 #8 Skrevet 29. oktober 2009 hehe...bor på Vestlandet, der er det varmere, men jeg presterte å gi varmeutslett (tror vi) til gutten 2 dager på rad når vi gikk tur. Det var visst mye med ullbody, genser, ullfleece genser og voksipose...Han ble helt rød i ryggen stakkars. Var hos fastlegen, han kunne ikke si med sikkerhet om det var varmeutslett eller reaksjon på ull, men han ga meg prekenen om at det finnes mange flere barn som er overkledd enn underkledd...den hadde jeg visst glemt siden februar...Og ullbody er blitt svartelistet, ender nok opp på Finn.no om ikke så lenge. Ikke lett det der!
magica og lille tryll ♡ Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 29. oktober 2009 Takk for svar! Hehe ja ved ti minus hadde nok tuppa mi sett ut som michelin-mannen med tjue lag klær hvis jeg skal fortsette på denne måten. Får stole på at vognposen holder henne varm da...
Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #10 Skrevet 29. oktober 2009 Her har lillemor på seg body+strømpebukse, lue i ullfrottè eller ullfleece, ullsokker+tøfler og som regel en ganske tynn reima-dress(kun fordi jeg fant den på 70%) nedi vognposen. Et par ganger har vi vært ganske lenge ute på skogstur og da har hun på ullfleecedressen istedet. Sjekker henne med jevne mellomrom ute i vogna.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 30. oktober 2009 #11 Skrevet 30. oktober 2009 Her har temperaturen ligget rundt null noen dager nå, og etter at vi gikk over til sportsvogndelen nå, så har jeg tatt i bruk Ôdenwalder-posen jeg også. Så nedi der har nok Lillegutt hatt på seg litt mye noen ganger.. Ullbody, ullstrømpis, jakke i merinoull fra cubus, tynn ull-finlandshette fra Nøstebarn og hjemmestrikkede votter fra oldemor holder nok i massevis foreløbig. Har noen ganger hatt på ham fleecedress utapå ullbody og strømpis, men da er han for varm. Vi må tenke på at en vognpose virker på samme måte som en sovepose for oss. Kaldere jo mer klær man har på, varmere jo mindre klær man har på seg. Men er ikke så lett å huske på alltid.. Men siden jeg har en del erfaring fra bhg på vinterstid, så har vi lagt barn i lite klær (les ett lag med ull) i voksiposene, og de har vært gode og varme da vi har tatt de opp. Men alle er forskjellige, og Lillegutt her er varmblodig av seg. Inne har han bare ullbody, ullstrømpis og evt en bukse og genser utapå.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 30. oktober 2009 #12 Skrevet 30. oktober 2009 Glemte å si at ulljakka fra cubus har han bare på fordi han får helt noia når jeg tetter igjen vognposen... Han skal på død og liv ha armene fri, så da blir det ganske så åpent på brøstet. Hmmmm... hvordan blir det til vinteren da tro?? Må legge ett eller annet over han inni vognposen sikkert, sånn at armene blir fri, men brystkassa dekket.... Hmmmm..
magica og lille tryll ♡ Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter #13 Skrevet 31. oktober 2009 Ja sånn er det med snuppa også, vil ha armene opp, og da blir det jo litt bart der foran. Men godt tips med at jo flere lag nedi posen, jo kaldere... Logisk egentlig men har bare ikke tenkt på det. Jeg lurer på hvor trangen til å kle på de så veeeldig mye klær kommer fra ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå