Makkapakka Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 Ja, dere er nok lei svineinfluensa innlegg nå, men får ikke noe særlig gode svar på sykdomsdebatten. Dere som er i 1 trimester, og særlig dere som akkurat har blitt gravide og bor i Oslo, hvordan løser dere det ang å unngå smitte? Ikke kan vi vaksinere oss og helst skal vi unngå store folkemengder - men det er jo umulig. Hva med f.eks. banen, trikk og buss i rushen bl.a. Noen som har fått råd og tips fra sine leger? Jeg har ikke time før i november og kommer ikke gjennom på telefonen i disse dager....
minimii Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 Hei. Nei, å unngå store folkemengder er jo latterlig. Da må man jo bare bure seg inne. Jeg vasker hendene godt før jeg spiser og prøver å ta meg så lite som mulig rundt munnen, men vet ikke om det hjelper heller da.. Jeg lurer på en annen ting. Er det sånn av vi i første tri ikke skal ta influensavaksinen i det hele tatt før vi er i andre tri? Eller kan vi stille oss i kø når de begynner å vaksinere de som ikke er i risikogruppe? Og ja, å ringe legen er jo helt umulig..
Makkapakka Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 29. oktober 2009 Tror ikke gravide i 1 trimester skal ta vaksinen nei, grunnet fare for fosteret. Du kan selvsagt velge å vaksinere deg når du vil (nå, sammen med de andre risikogruppene eller senere med resten av befolkningen), men det blir i så fal på "eget ansvar". De vet vel ikke helt bivirkningene på foster i utviklingsfasen, derfor anbefales det ikke. I Sverige tror jeg ALLE gravide får vaksinen, men mulig de har kjøpt inn den andre type vaksinen? Jeg venter uansett til uke 13-14 tror jeg, hvis jeg ikke har vært syk innen den tid da
Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Hei dere. Jeg forstår dilemmaet her. Jeg er selv tidlig i 1trimester. Denne influensavaksinen er lite utprøvd på gravide i 1trimester og dermed vet vi ingenting om virkningene/bivirkningene. Generelt skal gravide unngå vaksine men dette er jo et spesielt tilfelle hvor gravide er en risikogruppe. Så fram til vi er i 2trimester må vi bare være nøye med håndhygiene og ta de forhåndsregler som er anbefalt. Linn
minimii Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 Hei igjen. Jeg kikket litt på pandemi.no og der sto det at gravide i første tri ikke anbefales å ta vaksinen, men at de anbefaler andre i husstanden å ta den så snart risikogruppene er vaksinert. Så da er det bare å sende far av gårde for å stille seg i kø. hehe..
Emr82 Termin 15.Juni:) Skrevet 29. oktober 2009 #6 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg jobber på legekontor, der blir det sagt, håndhygiene, håndhygiene og håndhygiene. Hold seg unna folk som er syke. influensavaksinen må man vente med til andre trimester om man ikke er gravid og har en annen risikogruppe i tillegg, da bør man rådføre seg med legen. man tar ikke vaksinen i første tr. pga at det er da alle organene dannes og for at man skal være på den sikre siden. Får du sympt. på influensa ta kontakt med legen din. Jeg var selv hos legen min og tok "svine-test" i går. har vært skikkelig dårlig de siste dagene, men han ville ikke gi meg Tamiflu før han har motatt testresultat.
Snupi27 Skrevet 29. oktober 2009 #7 Skrevet 29. oktober 2009 hei! jeg jobber i bhg og der florerer svineinfluensaen nå. ikke særlig jeg får gjort med den saken. jeg er 9 uker på vei. jeg får bare være nøye med håndhygiene osv.. jeg orker ikke tenke særlig på det. da blir man jo gæren til slutt..
ingendansparoser Skrevet 30. oktober 2009 #8 Skrevet 30. oktober 2009 Mannen min våknet med feber og har vært sengeliggende i hele dag. Jeg har vært veldig redd for å få svineinfluensa, og etter flere titalls mislykkede forsøk på å nå fastlegen på telefon, gikk turen til Legevakta. Sjelden har jeg følt meg så dårlig ivaretatt, vi var der i mer enn fire timer og fikk ikke møte noen lege. Gubben har fått Tamiflu, jeg har fått Relenza. Jeg føler meg likevel ikke sikker på om jeg bør ta den. Nå er jeg 9 og en halv uke på vei. Har dere fått noen råd fra deres leger angående dette? Jeg ser at Folkehelsa har gått fra ikke å anbefale det fordi virkningen på gravide var usikker, til i det siste å anbefale Relenza forebyggende for gravide som bor sammen med noen som er syke. Det står imidlertid ingenting på pandemi.no om antall uker. Jeg tror jeg tar en dose før jeg går og legger meg på barnerommet, men er lysten på innspill før jeg fortsetter. Og hvor lenge bør vi sove på hvert vårt rom?
*månestråle* Skrevet 31. oktober 2009 #9 Skrevet 31. oktober 2009 har foreløpig levd helt som normalt jeg, bortsett fra litt ekstra nøye m håndhygiene, men må innrømme at jeg begynner å bli litt mer engstelig nå som fler og fler blir smittet.. ikke lett å vite hvordan man skal forholde seg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå