frøet76 Skrevet 28. oktober 2009 #1 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg både leker med vesla og prøver å gjøre husarbeid etc når jeg er hjemme. Ved sistnevnte så er det greit å ha en lekegrind, men den blir lite brukt. Grunnen er at vår 1åring ikke vil leke alene. Hun hyler hvis hun blir satt i grinden. Noen ganger går det an i 5 min. Har leker utenfor grinden også, men hun er ikke interessert. Hun er bare interessert i det vi har i hånden. Om det er en mobil eller fjernkontroll, avis eller kaffekopp... Og står jeg og skal vaske opp, klager hun og vil opp. Henger i buksebeinet. Og kommer hun opp- så skal hun ned. Hun er superblid når en gir henne oppmerksomhet, men det er slitsomt å passe på hele tiden. For hun er mest interessert i våre ting som hun ikke kan ha. Det virker som at fordi hun ikke får lov, blir tingene mer interessante... Hvorfor kan hun ikke leke for seg selv litt? Er det bare vi som har en liten tass som bare er sosial, og som ikke kan leke lenge med en ting om gangen for seg selv? Kanskje vi har for mange leker i grinden og rundt henne? Bør en muligens gjemme vekk endel? Innspill noen?
eplejente Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 hei du trollet mitt er straks 8 mnd. Litt forskjell i alder, men han har liknende tendenser av hva du beskriver. Det som funker bra er hvis jeg tar han med meg til lekematta si, setter meg ned og begynner å leke med en av lekene hans som jeg vet han liker. Jeg leker med noe helt til han blir interessert og virkelig ikke har noe imot å fortsette å leke for seg selv (dette kan ta noen par minutter). Virker som det er lettere for han hvis jeg hjelper han litt igang. Selvfølgelig vil de ta i alt som vi tar i, vi er jo forbildene deres! Tror nok ikke det er noen enkel vei å lære de at de ikke kan ta i alt, man må rett og slett bare løfte de bort og si at de ikke får lov til det. Om det så skal gjentas hundretusen ganger... eneste er at jeg ikke kan gå rundt å føle at jeg sier nei,nei,nei hele dagen. Så hvis det blir for mye "nei" og "får ikke lov" passer jeg på å at vi heller tar en tur ut.
Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #3 Skrevet 29. oktober 2009 Barn er ulike, så det er neppe noe du gjør :-) Våres to eldste lekte masse for seg selv, så jeg innbildte meg at det var vår fortjenseste som hadde oppmuntret til dette hele tiden, helt til vi fikk nr 3 som var klengete som en liten klegg og absolutt ikke skulle være for seg selv i det hele tatt selv om jeg/vi gjorde det samme som med de andre to. Supersosial liten fyr ja... Jeg ville kuttet lekegrinden, synes ikke noe om å sette 1 åringer "i fengsel" om de ikke trives der. Da får man heller barnesikre boligen godt, ta bort ting som man kan ta bort som man ikke vil at barnet skal ødelegge eller kan skade seg på osv. Her hadde jeg minsteguttene først krabbende og siden gående i hælene på meg hele dagen når vi var hjemme. Laget jeg mat satt han omtrent oppå føttene mine med panner og sleiver og laget mat han også. Satte jeg på eller hengte opp en vask stod han og tømte skittentøyskurven ved siden av meg. Støvsugde jeg var han 10 cm bak meg hele tiden. Jeg ble igrunnen vandt til dette til slutt ;-) Rundt 1,5 års alder løsnet det veldig og snudde om. Han begynt eå kunne sitte litt for seg selv og når han nærmet seg 2 år kunne han enda til gå opp i 2. etg å leke på rommet sitt helt alene! Han er snart 2,5 år nå og fortsatt langt over gjennomsnittelig sosial og utadvendt, men nå klarer han i det minste å trives litt i eget selskap og leke for seg selv en liten stund. Du skal se det kommer etterhvert hos dere også :-)
Trollemor75 Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Trollet på 8 mndr er helt motsatt, han bryr seg ikke et døyt om jeg er der eller ikke, han bare holder på med siit, som stort sett går ut på å krabbe rundt og ramponere det han skulle finne på veien. Ikke at jeg kan få gjort annet enn å passe på, han er virkelig en fare for seg selv og sine omgivelser for tiden, så annet enn lett surfing og tv-titting (av lite krevende karakter, takk til Animal Planet), er det ikke mye jeg kan gjøre. Han tåler grind, men bare hvis det er varierte leker i den. Må være litt av hvert for å hole han opptatt. Også synes hans det er digg å rive teppet som er festet i bunnen... Han kan være der i opptil 15 minutter, nok til å spise frokost mao. Legg til 5 minutter hvis tv-en er på, uavhengig av kanal. Han er slitsom han og, og all husarbeid må gjøres etter leggetid. LANGE dager, korte netter... Det går sikkert over, tror ikke du?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 Frøet76 og Alva- det der er som å lese om flisa det- nesten ordrett!! Hun er jo også ett år nå, og i de siste par månedene har dette eskalert dag for dag av det nær sagt. Nå skal hun OPPÅ pcen hvis jeg prøver å surfe litt, hun skal spise og drikke AKKURAT det samme som jeg gjør (hvis jeg f.eks drikker brus eller andre lite barnevennlige drikker er jo ikke det så praktisk)- og hun HYYYLER hvis hun ikke får vilja si. Så da blir det å avlede oppmerksomheten hennes så godt det lar seg gjøre, men det er sannelig ikke så enkelt lenger, nå som hun har blitt så stor og skjønner bare mer og mer! Å lage middag er også problematisk- alt av husarbeid er igrunnen en utfordring- hun skal helst OPPI bakebolla når jeg baker eller inni komfyren, og drar nesten av meg buksa der hun henger i buksebeina mine. Tar jeg henne opp, vil hun bare ned igjen etter ti sekunder- og sånn går no dagan. Å leke alene er gøy i maks tre minutter, lekegrind det samme. Jeg tror dette er veldig vanlig oppførsel rundt 1 års alder, og jeg har lest at det er normalt at babyene går inn i en veldig sterk tilknytningsperiode mellom 1 og 2 år- hvor de knytter sterke bånd til foreldrene og derfor sikkert blir litt ekstra klengete og krevende. For det har ihvertfall ikke vært noe jeg kunne ha gjort annerledes- for flisa har hele veien vært flink til å leke alene på matta si, bortsett fra nå i den siste tiden altså. Eneste tips fra meg er å holde ut, og etterhvert prøve å inkludere barnet mer og mer i dine voksne gjøremål- feks elsker de å få stå på en stol inntil kjøkkenbenken og "lage mat" sammen med oss voksne, "vaske gulvet" med egen fille når man vasker, rydder osv osv.. Flisa er allerede en kløpper på å "brette klær", dvs rive ned bunkene med ferdigbretta tøy og lage sine egne bunker istedet;)
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 29. oktober 2009 #6 Skrevet 29. oktober 2009 Kan bare signere denne, min lille frøken er akkurat lik Jeg har av og til brukt bæresele når jeg lager middag bare for å få ting ferdig..kanskje ikke så lurt det heller, men jeg har bare 2 armer og om hun skal sitte på den ene blir det litt vanskelig å få gjort ting Lykkeli: smart unge du har, min river også ned klesbunken men hun kaster de rundt omkring istedenfor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå