Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 28. oktober 2009 #1 Skrevet 28. oktober 2009 Hva lager dere? tenker på frokost, lunsj, middag og kvelds?? Må ha noen tips.. føler han spiser det samme hele tiden hehe utenom middag da.. Og er det vanlig at grøt er ut nå eller? han virker lei..
MintCondition Skrevet 28. oktober 2009 #2 Skrevet 28. oktober 2009 Frokost: brødskive med leverpostei eller smøreost f.eks Lunsj; grøt, type butikk-grøt, lager ikke den selv Middag; stort sett alt vi spiser, bare tar av ting før vi salter og slikt, evnt. koker grønnsaker og noe kjøtt/fisk, og blander sammen med smør, hvitløk, krydder etc, om vi skal ha ting som er upraktiske for ham å spise (f.eks taco . Kvelds; grøøøt igjen (han elsker grøt) I tillegg spiser han frukt, fruktmoser, yoghurt, kjeks etc.
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 29. oktober 2009 Ja han her også spiser det vi får, tar også av litt før jeg tar oppi salt osv.. til frokost får han brød med div pålegg på, lunsj grøt men virker nå lei så da blir det brød igjen. Kvelds brød/grøt, men han får litt frukt og fruktmoser innimellom. Men har ikke gitt han kjeks, hva slags kjeks gir du han? føler så han setter i halsen hvis jeg gir han sånt, kjøpte noen sånne hipp kjeks men han får jo av en stor bit med tenna og setter i halsen.. uff
Trollemor75 Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Amming når han våkner Frokost: Grøt med 1 ts sviske- elle aprikosmos (hjemmelagd), fruktmos (hjemmelagd eller kjøpt) og vann. Mellommåltid: MME + evt. en skive hvis han virker ekstra sulten. Lunsj: Hjemmelaget middag m. grønnsaker, kjøtt/kylling/fisk, av og til litt brød som "forret" (han gnager på den mens jeg setter i stand), frukt (hjemmelagd eller kjøpt) og vann Mellommåltid: MME Middag: tran, hjemmelaget vegetarisk rett eller grønnsakgrøt, frukt Amming før legging Nattmat (rundt 23.00): MME Vi gir grøt bare 1 gang om dagen fordi han holdte på å bli lei. Jeg lager maten hans samtidig som jeg lager middagen vår, det kan gjerne være det samme som vi spiser, men ikke alltid (vi spiser veldig krydret mat). Er blitt veldig effektiv på å lage 2-3 retter samtidig. Jeg fryser i Avent begere, har en skuff i frysen dedikert til hans mat. Tar ut om kvelden for dagen etter. Har alltid noen ferdiglagde middagsglass i reserve i tilfelle han ikke liker det jeg har lagd og andre nødstilfeller. Fruktmos er det som jeg har minst problemer med å kjøpe, der skiller ikke smaken seg for mye fra hjemmelaget variant. Moser veldig grovt, enten med gaffel eller stavmikser. Han er forresten bare 8 mndr, mulig din er kommet lenger i matveien.
MintCondition Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 Vi har gitt ham Kornmo, og så sånne Skorpor fra Wasa, grove. Kallerd et også kjeks jeg Sjekk sukkerinnholdet på såkalt "babykjeks" forøvrig, den fra Hipp er ihvertfall stappa full av sukker...
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. oktober 2009 ups... må sjekke.. takk for tips
Daizy, mor til 2 Skrevet 30. oktober 2009 #7 Skrevet 30. oktober 2009 Oj, her får gutten HIPP kjeks hos mormor, har ikke sjekket sukkerinnholdet.. Gikk ut i fra at det ikke var sukker i det hele tatt. jaja.. da får vi finne noe annet.
Trollemor75 Skrevet 30. oktober 2009 #8 Skrevet 30. oktober 2009 Hvis det er for at de skal ha noe å gnage på, bruker vi brødskorper her i gården. En god anbefaling fra min svigerinne som har hatt 4 barn. Men jeg innrømmer at han får kjeks av og til (Holle). De inneholder rissirup, altså sukker, men det blir ikke kjeks hver dag. Og jeg har smakt de, de er ikke særlig søte, smaker egentlig svært lite.
CMH Skrevet 30. oktober 2009 #9 Skrevet 30. oktober 2009 Frokost; 2 Brødskiver uten skorpe + frukt/ fruktmos.. Melk til mm 2 timer senere Lunsj; Grøt evt skive.. Flaske senere Middag; Får div grønnsaker, kokt pasta, små biter av pølser, karbonader ol. Men er forsiktig med sånt siden det inneholder salt. Kvelds; Grøt ca 17, flaske rundt 18. Legger seg rundt 18.30 Hun er veldig glad i fruktmos, og jogolino som hun ikke får så ofte da.. Synes og babykjeksene fra Hipp ikke er så bra, de smaker kjempesøtt. Nesten som Tom og Jerry kjeks. Trodde all barnemat skulle være usukra og usalta, men der tok jeg visst feil.
musketingen Skrevet 30. oktober 2009 #10 Skrevet 30. oktober 2009 Minsten her er 10 mnd, men har enda ikke begynt å like middag... Så foreløpig spiser hen: Frokost: Skive eller grøt Lunch: Mme på flaske Middag: Skive m prim Kvelds: Grøt En time etterpå ca: Mme på flaske
Lemonia Skrevet 30. oktober 2009 #11 Skrevet 30. oktober 2009 Frokost: Grøt eller brødskive. Lunsj: 1½ brødskive med ulikt pålegg (leverpostei, prim, Snøfrisk-ost, diverse smøreoster, makrell i tomater) og så ½ banan eller en yoghurt etterpå. Middag: Noen ganger litt av vår mat, men siden vi har salt i det meste (også kokevannet til grønnsakene, synes det smaker vassent uten) blir det ikke så ofte nå når han er så liten. Man skal være veldig forsiktig med salt fram til 1 år. Jeg lager store porsjoner av egen mat til ham som jeg fryser ned. Det kan være alt fra kylling-/søtpotetgryte med couscous, pasta med tomatsaus og grønnsaker, pasta bolognese, lapskaus, kjøttkaker med brun saus, fiskeboller med hvit saus, kalvegryte med ris, laks med poteter og grønnsaker osv osv. Kveldsmat: Grøt + litt hjemmelaget sviskemos.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå