Gå til innhold

Blant disse 10, da...

Anbefalte innlegg

Hvilket navn blant disse ville du valgt?

Elisabeth (kjør du litt sånn 80-talls-rætro?)

Ellinor (litt maskulint?)

Helena (tungt å uttale?)

Ingeborg (Inge sin borg, ja...)

Ingrid (altfor poppis?)

Johanne (poppis?)

Klara (tantete?)

Konstanse (too pompøst?)

Matilda (Mat-Ilda?)

Sunniva (er du sunn, du da?)

Othilie (men tenker litt oter)

Kom gjerne med innspill om navnene også.

Har kuttet ned drastisk. Agnes f.eks. er kjempefint, men tenker veldig Agnes i senga, Sanna, Anna, Frida, Tuva, Ada og Nora er fine, men korte og en del brukt og "gir meg ikke så mye" når alt kommer til alt. Alette/Aletta liker jeg, men tenkte toalett. Amanda er en del brukt nå. Hermine er flott, men gir meg HP-vibber. Lilly er søtt, men litt for kallenavn, fant jeg ut. And on goes the list i samme "tone" - får assosiasjoner til samtlige navn jeg har "strøket" - skal ikke se bort i fra at de kommer tilbake da, men. Victoria er vel bittelitt belastet.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140886831-blant-disse-10-da/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Agnes er helt fantastisk fint... Men jeg er umåtelig sær, så det er ikke bare tynt grunnlag, det er simpelthen ikke noe grunnlag, i grunn. Da får jeg vel legge det til igjen, da. Slutt å gjør meg så usikker! :-p Men sier dere "AGnes" med tydelig G eller mer som i "agn".

Annonse

Digger kommentarene dine!

Elisabeth - pent og klassisk, tenker ikke 80-tall i det hele tatt (det er Therese, Anita, Monica, Linda and so)

Ellinor - ja, litt maskulint. Ellisiv er kjempefint

Helena - ikke tungt i det hele tatt, men liker Helene bedre

Ingeborg - er jo Inge sin borg og litt tungt, men nydelig

Ingrid - klassisk og pent OG poppis,ja. Siden du har så mange spennende alternativer, ville jeg kanskje satt det litt "på vent" eller kombinere det (Ingrid Johanne for eksempel)

Johanne - neeeei, jeg vil ikke ha det poppis! Og så lenge det ikke er på topp 40, insisterer jeg på at det ikke er det...

Klara - kult og i tiden med korte a-navn. Ikke tantete at all.

Konstanse - for pompøst for meg

Matilda - tenker på Roald Dahl og en robot i en barnebok. Liker Mathilde godt. Tenker slett ikke på mat.

Sunniva - pent. Aldri slått meg det med sunnhet.

Othilie - ikke oter, men litt søtt og veikt, kanskje - sammenlignet med de andre navnene dine.

Ingeborg, Ingrid, Klara og Johanne kunne jeg glatt brukt selv!

Jeg blir så fascinert over hvor intenst folk assosierer. Så mange herlige navn som blir strøket av (ofte litt latterlige) assosiasjoner.

Inge sin borg?

Og Matilda = mat?

Othilie = Oter. Er det mulig?:P

Sånne eksempel finnes over alt.

Stakkar navnegivere.

Vil det blitt igjen noen navn i verden hvis alle hadde tenkt sånn?

Håper ikke jeg tråkker på noen tær her med kommentarene mine, Euphoria, men nå er det sånn at jeg synes det er viktig med assosiasjoner... Kunne ikke kalt barnet mitt noe jeg konstant ville assosiert med alt mulig rart. Mulig jeg er en smule spesiell når det gjelder assosiasjoner, men det er da ikke dermed sagt at resten av verden må ta samme hensyn til sine assosiasjoner når det gjelder deres egne navnevalg? Dette er da opp til hver og enkelt?

Når det er sagt, er det flere her inne som har tenkt mat når de ser spesielt Mathilde (Mat-Hilde). Og dessuten synes jeg assosiasjoner er en ypperlig måte å sortere ut ellers helt usorterbare navn. Kan jo ikke bruke førti tusen fornavn på ungen, heller.

Ja til individuelle måter å eliminere navn på :-)

Annonse

Eg ville nok vald Helena, rett og slett fordi det er eit nydeleg namn. Elles kunne eg veldig godt vurdert Ingeborg, Ellinor, Johanne og Ingrid òg. For så vidt er alle namna du har på lista veldig fine, utanom Klara, der klarar eg ikkje å la vera å tenkja Klara Ku! ;-)

Klara, Konstanse, Matilda, Sunniva og Othilie ville vore mine calg på denne lista...

Synes og forslaget om Ellisiv som erstatning for Ellinor og muligens Elisabeth er veldig veldig fint...

Enig i Sanna, Frida, Tuva, Ada, Nora og Lilly, men Nora er unntaket for meg fordi eg tenker Et Dukkehjem. Det stykket gir Nora mykje meir innhold enn ho eigentleg har! Samme med Thorvald, men det liker eg ikkje så godt...

Amanda og Hermine får meg til å tenka på gutenamnet Armand som du kanskje hadde likt?

Alette er kjempefint, ville ikkje støke det! I mott hovud er det langt fra Alette til toalett... :)

Mamma óg tenker Agnes i Senga, men det som får meg til å vri meg unna Agnes er at folk uttaler det som om det var Angnes.........

Ingenting irriterar meg meir! Samme med Magnus og Magne som ofte blir sagt som om det var Mangnus og Mangne. Det høyres ikkje fint ut! Litt av det som er fint med namna er kontrasten mellom den mjuke A'en og den harde G'en som kjem rett etterpå!

Liker veldig godt Agathe fordi der holder kontrasten seg fordi det ikkje kjem N seinare i namnet... For meg er det komplett ulogisk å legga til den ekstra N'en, men det er så mange som gjer det at eg ikkje vil bruka namna fordi dei ikkje kjem til å verta sagt riktig. Det er kjempetrist!!!

Helena :) Men syns mange av de du har kuttet ned er veldig fine, som Frida, Victoria, Sanna.. Amanda er nydelig! Hermine er også litt kult, men ikke noe jeg selv kunne valgt..

Ser du skriver Matilda. Hva med Matilde? Syns det er finere enn Matilda.

Det er jo veldig personlig hva man assosierer med forskjellige navn. Så hvilke navn du stryker, får jo være din sak. Jeg tenker også Agnes i senga når jeg hører det navnet, men jeg kjenner ingen som heter det.

Elisabeth - synes det er litt kjedelig ettersom det er så mange på min egen alder som heter det.

Ellinor - Overhodet ikke maskulint! Søtt og tøft på samme tid.

Helena - synes det er lettere å si Helene. Fint navn

Ingeborg - litt tung.

Ingrid - fint, men kjedelig og veldig mye brukt.

Johanne - vil ikke kalle det poppis. Liker Johanna bedre. Fint

Klara - Jeg er enig i at det er tantete. Det eneste navnet jeg overhodet ikke ville brukt på din liste.

Konstanse - Enig i at det er pompøst. Ville nok ikke brukt det heller selv.

Matilda - nydelig. Vurderte det selv.

Sunniva - også fint.

Othilie - liker det også.

Bortsett fra Klara, Konstanse og Elisabeth kunne jeg brukt alle disse selv, tror jeg.

Liker best: Ellinor, Matilda og Sunniva.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...