Gå til innhold

Kan man ta vaksine mot svineinfluensa i forkant av IVF? Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Det jeg vet så langt er at man ikke kan ta den når man er i første trimester, for da kan det påvirke fosteret... Men, kan man ta den i forkant, før man blir gravid? Noen som vet noe om det? For å være på "den sikre siden"...

Jeg syns faktisk det er litt skummelt at influensaen utvikler seg sånn, og at gravide (i første trimester) kan rammes dødelig... Så, jeg lurer derfor på om man kan være litt i forkant..

Fortsetter under...

Jeg tilhører Riksen og på deres hjemmesider står det dette:

Ifølge avdelingssjef for sykehushygiene ved Rikshospitalet, anbefales alle som planlegger å bli gravide å ta svineinfluenzavaksinen.

Avdelingssjef Egil Lingaas anbefaler at

alle som planlegger å bli gravide tar svineinfluenzaevaksinen. Den kan tas når som helst før man blir gravid. Det er ikke nødvendig med 3 mnd. karantene etter vaksinen slik noen har trodd.

Det anbefales ikke å ta vaksinen i 1. trimester i svangerskapet, med mindre det foreligger alvorlige tilleggsfaktorer. Vi anbefaler derfor, at pasienter som er igang med behandling utsetter vaksinering til etter avsluttet forsøk.

Det anbefales å ta vaksinen mot slutten av 2. og i 3. trimester fordi man da har 4-6 ganger større risiko for å bli smittet pga fysiologisk nedsatt immunforsvar.

Så dersom du IKKE er i gang med behandling ennå virker det helt greit å ta vaksinen.

Jeg sendte inn et spørsmål til en lege i God Morgen Norge i sta, som ble sendt på TV.

Mitt spørsmål; Jeg holder på med prøverør, skal jeg ta vaksinen før eller etter behandlingen?

Svar; Du må ta den før behandlingen. Men, er det midt i forsøket (som det er for meg), anbefaler jeg å ta den etter.

(Men, må da vente i 3 mnd etter graviditeten oppstår)

Heisann folkens,

takk for tilbakemeldingene. Og ja, jeg fikk med meg det som ble sagt på God Morgen Norge i morges:-).

Da er det bare å prøve å få tatt den vaksinen.

Er det andre her inne som tenker å ta den i forkan av IVF?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...