Gå til innhold

Flere som bruker tegn til tale her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi holder på å komme i gang til mini som er 22 mnd. Han sier bare "neh!!" når han er uenig, og ellers går det i "eh eh eh" og dadada. Nå har vi et lite ordforråd med tegn, og han hermer i vilden sky og gir tegn i hytt og pine=) Men et par stykker har han inne.

Det er tydelig at han har behov for å kommunisere, og han følger interessert med når vi gjør tegn. Noen innvender at tegnspråk kan bli en hvilepute som kan forsinke det verbale språket, men det er tydelig at han har et stykke igjen til han er i stand til å utrykke seg med ord. Jeg tror at dette hjelpemidlet kan gi ham gleden av å bli forstått, og vi gleder oss over framgangen=)

Flere med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noe erfaringer jeg heller, så moro om noen har :)

Jeg har ei jente på 7 mnd med Downs, og vi skal begynne å bruke det litt om ikke så lenge.

Men må presisere at Tegn til tale og tegnspråk ikke er det samme, det vil nok bare hjelpe han og bruke ttt.

:)

Lykke til ;D

Skrevet

Hei!!

Jeg har erfaring med tegn til tale, da det brukes på datteren min som ble 3 år nå i september:) Det er et kjempe bra hjelpemiddel. Jenta mi er sen språkelig og motorisk.

Startet med tegn til tale i aug 08 og har lært seg tegnene kjempe fort. Bruker ca 50 tegn eller mer. Kommet litt ut av tellinga.

Bare spør om det er noe du lurer på:)

Skrevet

Hei.

Vet dere noe om hvorfor hun er sen språklig og motorisk?

Skrevet

Hei, så flott=)

Til første anonym: jeg vet at tegnspråk er forskjellig fra tegn til tale, men i mangel av enkeltord som er viktige for småen (f.eks elsker han traktorer, det har vi ikke funnet noe tegn på), har vi brukt det de bruker i tegnspråk. Og så er det lettere å skrive tegnspråk *lat*

oslojente: så artig at jenta deres lærer tegnene raskt; det viser jo at hun har forståelse for ordene selv om de ikke kan uttale dem enda. Vi har ikke holdt på i mange ukene, men han bruker dem allerede når han vil ha drikke, når han ser trær og flere dyr. Senest i går viste han tegnet for elg, det har vi ikke brukt så mye heller=) Det er så gøy at han kan bli med å fortelle om det han ser, vi gleder oss veldig over å se fremgangen og interessen.

Men hjelper det noe på det verbale språket, eller er det bare noe vi kan bruke "mens vi venter"? Barnehagen sier at småen har forsinket lydproduksjon, så han har ikke forutsetninger for å kunne forme noen ord enda.

HI

Skrevet

Jeg har sendt henvisning til barnerehabilitering, så venter på time for videre utredning.

Skrevet

Her har vi laget tegn for enkelte ord som er enten for vanskelige for henne å gjøre eller om det ikke er noe spesifikk tegn fra før. Laget tegn for personer i familien:)

Kom et nytt ord igår og det var ordet BÆ og det puttet hun i rett sted da jeg sang Bæ bæ lille lam:) Ble så overrasket for jeg har aldri hørt henne si det før:):)

Spes ped og støtteped jobber mye med henne når det kommer ordlyden. Det går fremover, men sakte.

Skrevet

TTT (tegn til tale) kan være lurt å bruke. Da blir språket visualisert for barnet. Det kan kanskje være en fordel å bruke pictogram eller andre bilder også. Til å begynne med ville jeg brukt få bilder som han kan vise til dere i ulike settinger. Eks bilde av lego (han ønsker å leke med lego) eller bilde av spiseplassen hans, et vannglass, Gjerne ha bildene lett tilgjengelig for han slik at han kan gjøre seg forstått i alle situasjoner. Lykket til. Sender en link til pictogram på internett. Se mange tips på autisme foreningenes sider. De har klare arbeids metoder som også kan være til hjelp for andre barn og voksne med ulik problematikk.

http://www.pictogram.se/index.php?lang=sv

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg bruker det på Alex fordi han er så sinna når vi ikke forstår ham. Han kan en god del tegn (melk, sove, smokk, spise, drikke) vi begynte med melk tidlig (5-6 mndr) bare for moro skyld egentlig, Og når han tippet året hadde han det inne, og tar tegn med en gang. Viser, håndleder også kan han det;) Veldig godt for ham å kunne fortelle oss hva han ønsker. Vi spør feks, er du trøtt?, og hvis han da viser sove tegnet vil han sove. Så han bruker det ikke til å gi beskjeder uten spm helt ennå, men det nærmer seg:)

TTT er helt toppen! Han tar det så fort og han elsker å lære det!

Skrevet

Vi bruker også tegn til tale på gutten vår da han er sen språkelig også, eneste vi vet er at han vil begynne å prate og det en gang før 4 år, men det er enda 2 år igjen til det:) Vi bruker tegn hjemme og i barnehagen, han skjønner en del av tegnene, men er ikke spesielt interesert i å bruke de selv, kanskje fordi vi stor sett skjønner hva han vil uansett:) Han skjønner også en del av hva vi sier, så tegnene er egentlig mest for å lære ham til å kommunisere bedre med oss:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...