Gå til innhold

Når fortelle det til jobb, slekt og venner?

Anbefalte innlegg

Hei dere,

når skal dere fortelle det?

Jeg har alltid tenkt at jeg skal fortelle det etter de anbefalte tre månedene, men så blir jeg jo kjempeusikker på når det er. Regnes det fra første dag i siste mens? For i så fall kan jeg fortelle 12. desember allerede. Dersom jeg rett og slett teller tre måneder fra unnfangelsesdato sånn ca, derimot, får jeg 3. januar. Ganske stor forskjell. Hvilken tellemåte er "riktig", dvs den man legger til grunn når man anbefaler tre måneder eller 12 uker?

Fortsetter under...

Det der er vanskelig.

Jeg tror jeg forteller det til foreldrene mine etter første svangerskapskontroll som jeg skal ha den 16 juni. Da er jeg 8+5.

Det har litt med julegaver å gjøre :P Sambo og meg hadde egentlig tenkt oss ut på en langtur som krever en del utstyr som jeg har ønsket meg i julevage, men det må jo nesten forskyves nå om det går som planlagt nå.

Min mor kommer til å hoppe i taket! Gleder meg til å se ansiktet hennes :)

Det er utrolig vanskelig å ikke si noe. Ett par stk på jobben vet om det (pga planlegging av 2010, men fikk da vite av hun ene at hun har termin 3 dager før meg) og ei venninne fikk vite det da hun spurte om jeg var gravid :-p

Men utenom disse, så skal jeg prøve å ikke si noe før jeg er 12+ uker på vei (da etter første dag siste mens med mindre ikke UL sier annet).

hva som er den såkalte riktige måten å telle på, så spør du godt *thihi*

Tror uansett jeg forteller det i god tid før jul til alle, heller enn å vente til etter juleferien... Noen vet det allerede da, noen få nære venner av oss, pluss at foreldrene våre vil få vite det før (kanskje allerede om et par uker). Men disse menneskene er så nære at det ikke plager meg hvis de (gud forby!) etterhvert skulle få vite at jeg har mistet heller.

Hei Miranda. Er det noen spesiell grunn til å du ønsker å vente til du er 12 uker på vei? Denne "regelen" er fra før i tiden hvor man anså svangerskapet som sikkert etter 12 uker. Før den tid kan man spontanabortere. Hvis du spontanaborterer i uke 11, vil du ikke da likevel ha behov for å fortelle dine foreldre om det? Eller kommer du til å tie om det? Personlig synes jeg den 12 ukers regelen er litt dum. Jeg er 8+1. Mine nærmeste venninner fikk vite det for 2 uker siden. Jeg fortalte det til min mor i dag. På jobben kommer jeg til å vente lengre før jeg sier noe. Hvis du ønsker å fortelle om den gledelig nyheten til din famile allerede nå synes jeg du skal gjøre det!

Jeg har to stebarn som jeg bare klør etter å fortelle det til. De maser om søsken hver gang de er hos oss, men vi skal jo være fornuftige og alt det der - det er jo veldig lenge å vente for en 4 og 8 åring. Og hvis noe mot formodning skulle skje er det veldig tungt for dem og takle - derfor kommer vi til å vente til etter første ultralyd for å være helt sikre.

Likevel har jeg en teori om at ventetiden blir kortere når man deler den med andre - så jeg er for å fortelle med en gang jeg. :) Mamma fikk vite det samme dag jeg testet positivt. :)

Annonse

Hei hei!

Tror tellemåten er 12 uker fra første dag i siste mens, jf teminkalkulatoren som angir når risiko for SA reduseres!

Jeg er 6 + 5 og har fortalt det til de nærmeste av familie, jobb og venner! Tenker at om det skulle skje noe så vil jeg ha behov for å snakke med noen om det også!

Er gravid for første gang og det er så mye å tenke på at jeg ikke klarer helt å holde ting for meg selv!

Lykke til med vurderingen!

Jeg har fortalt det til sjefen på jobb, hun hadde satt meg opp til influensa vaksine i morgen. Er 5+6 idag. Også fortalt det til noen nære venner som vet at vi har prøvd. Tenker å prøve å holde det litt mer hemmelig til mine foreldre. Blir ikke helt det samme å fortell det denne gangen da jeg mista så sent fom i uke 19 sist.

Fikk positiv test i dag, og tenker at hvis ikke magen har blitt alt for stor, så kan vi fortelle det på julaften!det er jo en perfekt julegave for familie...håper på ultralyd rett før jul, slik at vi kan gi bilde i gave under juletreet!

Jeg har fortalt det til tre av mine beste venninner allerede. Jeg er 12 uker 5 desember men har bestemt meg for å prøve å vente til juleaften. Planen er at jeg skal ha en 3d ul rett før jul og gi det i julegave til foreldrene våre med noen ord fra barnebarnet:) Tror de vil sette veldig stor pris på det, men spørs om jeg klarer å holde meg så lenge. Skal gjøre alt vi kan for å klare det:)

Det er fordi jeg ikke ønsker å fortelle det på jobb før risikoen for spontabort har avtatt, ja. Venner og familie synes jeg ikke det gjør så mye at får vite før - et par venner vet det allerede, og foreldrene våre får vite snart. Resten av vennene og jobben må vente til første trimester er unnagjort. Det skyldes at jeg har mange kolleger som også er venner, og dersom jeg skulle fortalt det til disse vennene ville jeg fortalt det til kollegaer før sjefen, og det synes jeg ikke er riktig.

Men gleder meg til å fortelle det til foreldrene våre, de kommer til å ta helt av!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...