Tabitha Skrevet 28. oktober 2009 #2 Skrevet 28. oktober 2009 Hm... Jeg befinner meg i et følelseskaos akkurat nå. Ei gravid venninne som sa hun ikke skulle ta vaksinen har tatt den likevel! Men jeg kan ikke ta vaksinen fordi man ikke vet nok om ettervirkningene, og jeg får dårlige vibrasjoner når jeg ser Bjørn Iversen fra FHI på bilder eller TV. Synes ganske enkelt ikke han ser snill ut... Innser at det vil kreve en voldsom styrke å stå imot vaksinen som gravid. Veldig ubehagelig at det idag igjen var nyhetsoppslag om to som var døde av svineinfluensaen (avskyr det ordet). Men egentlig er det ikke engang en hel skoleklasse som er døde i Norge ennå. Dette presset i media har vart siden svangerskapet begynte, og jeg må nok regne med at det vil fortsette helt til terminen min! :-/
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 28. oktober 2009 #3 Skrevet 28. oktober 2009 må si meg enig med vedkommende over her! merker at det sliter på kreftene å stå i mot presset om vaksinering. er faktisk rett før jeg gir opp! uansett alle vaksinene her er satt å nye ankommer ikke før om et par uker. så jeg tar ikke noen vaksine enda. prøver å unngå vaksinering i det lengste da jeg bare har 11-12 uker igjen til termin.
NAD Skrevet 28. oktober 2009 #4 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg skal ikke ta heller. Det er et vanskelig valg men har ingen god følelse om vaksinen. Må stole på intuisjonen og immunforsvaret mitt. Er ikke klar til å stille mine ufødte barn (tvillinger) for eksperimentering med en vaksine som "antas" å være effektiv mot akkurat denne influensaen. Svaner statistikk over hvor mange grvide har blitt syk hittil, hvor mange som hadde alvorlig sykdomsforløp, hvordan andre land behandler sine gravide mtp. influensa ol. Hittil virker det slik at alt i norsk media er bare redselspropaganda og lite konkrete fakta. Alle med motsatt syn får ikke sagt noe på tv og avisa. Nekter å tro på at ALLE fagfolk er enige om saken. Valget må nu tas av hver enkel uansett.
_Løvemamma_ Skrevet 28. oktober 2009 #5 Skrevet 28. oktober 2009 Allefagfolk er ikke enige om saken.¨ http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/10/15/gravide-bor-ikke-ta-pandem/index.xml Danmark anbefaler ikke friske gravide å ta vaksinen, Frankrike og Tyskland har bestillt egene vaksiner til gravide som ikke inneholder de stoffene som i de fleste tilfellene er grunnen til at folk er skeptisk (squalene og thimerasol). Jeg kommer foreløpig ikke til ta vaksinen. Om det skulle bli store utbrudd kommer jeg nok til å snakke mer med legen min om det, men foreløpig satser jeg på å ev ventet til etter fødselen. Ikke fordi jeg er redd for å få influensaen, men for å ikke risikere å bli syk og smitte den nyfødte. Leste forresten noen har gått til sak mot Sverige for å anbefale vaksinen til gravide. Men finner det ikke igjen nå, og aner ikke hvor mye sannhet det var i det. Men om det stemmer synes jeg det er veldig rart at det ikke har blitt nevnt i nyhetene. Noen som vet?
Aprilbarn mamma Skrevet 29. oktober 2009 #6 Skrevet 29. oktober 2009 Hei Jeg var veldig i tvil, og bestilte derfor en time hos fastlegen min for å rådføre meg om hva jeg skulle gjøre. Jeg er 17 uker på vei. På den ene siden sa han at han fulgte folkehelsa sin anbefaling om å vaksinere seg, men på den andre siden sa han at han ikke trodde at jeg som var ellers frisk og ikke så langt inn i svangerskapet kunne godt vente litt å se an hvis jeg var usikker. Han mente at det var størst sjanse for å få komplikasjoner hvis man var i 3. trimester og jo nærmere fødselen man kom. Hvis jeg skulle bli syk innen den tid så kunne jeg ta tamiflu eller den andre medisinen jeg ikke husker navnet på nå, så han var ikke så veldig bekymret og var svært usikker om han ville vaksinere seg hvis han selv var gravid da ( noe han ikke trenger å ta stilling til, siden han er mann, he he). Så etter disse anbefalingene, har jeg bestemt meg for å vente noen uker til jeg er litt lenger ut i svangerskapet, og så eventuelt revurdere dette. Og hvis jeg da bestemmer meg for å ta vaksinen kan jeg kanskje ta den i ro og mak hos fastlegen min uten hysteriske lange køer. Jeg bor i Oslo, en veldig tett befolket by. Jeg ble beroliget da han sa at det ikke er så store sjanser for komplikasjoner så lenge jeg ikke var kommet så langt i svangerskapet.
Tabitha Skrevet 29. oktober 2009 #7 Skrevet 29. oktober 2009 Fikk SMS fra mora mi. "Når skal du ta vaksinen?" stod det. Isj... Ikke så lett å svare på den. Kan kanskje si at det er farligst for dem som er i 3. trimester, ettersom det er ei stund til jeg går over i 3. trimester.
Aprilbarn mamma Skrevet 29. oktober 2009 #8 Skrevet 29. oktober 2009 Det er selvfølgelig et valg man må ta. Moren min spør ofte også, men hun er usikker selv og tørr for en gangs skyld ikke å råde meg til enten eller. Legen sa etter første trimester er alle organene utviklet og slik, men så spurte jeg om hva med hjernen til barnet, og det var da han skjønte usikkerheten min og så spurte jeg om jeg har stor sjanse for komplikasjoner nå i og med at jeg ellers ikke er i noen risikogruppe. Da sa han at han trodde at det var liten sjanse, og de tilfellene hvor gravide har fått komplikasjoner har oppstått i 3. trimester. Derfor venter jeg en stund til, selvfølgelig hvis jeg ser at folk rundt meg dør som fluer, revurderer jeg det raskere. Men som ting ser ut nå og hvis det er mulig så kommer jeg til å spørre om jeg kan ta vaksinen evt ved en svangerskapskontroll hvis det er det jeg bestemmer meg for da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå