Gå til innhold

Å være gravid i disse influenstider... :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du gravid? Da skal man ta vaksinen - det anbefales!

Er du gravid? Det anbefales ikke å ta vaksinen!

Og jeg sliter nå, for det er vaksinering av risikogruppene her i dag, men legesenteret verken vil eller kan svare på de spørsmål jeg har. De sier bare: les på nettet! Joda, men det er utrolig mye motstridende å lese der. Og så lurer de på hvorfor spesielt gravide er skeptiske... Det står så ufattelig mye informasjon overalt, og det spriker i så mange retninger, og ikke minst: Hva er riktig?

Jeg er allerede veldig glad i det barnet jeg har i magen, og vil for en hver pris prøve å beskytte det, på lik linje med de andre barna mine. Når jeg leser at innholdet i vaksinen kan gi ulike skader på barnet mitt, da tar jeg avstand, selv om det kanskje setter meg selv i faresonen. Men sykdommen kan også være farlig. Og så har jeg tre andre barn, som jeg også er ufattelig glad i, og som vil bli splittet fra hverandre om jeg faller fra (ulike fedre). Jeg jobber med ungdommer i vgs, og ungene går i bhg og barneskole. Vi er med andre ord veldig utsatt for smitte fra alle kanter, men vi er generelt nesten aldri syke ellers. Samtidig er det lite man vet om denne sykdommen, og den angriper like gjerne friske personer som personer i risikogruppene. Staten vil derfor vaksinere alle med den vaksinen de har, selv om en annen hadde vært bedre for gravide.

Jeg synes det er direkte urettferdig at vi skal måtte utsettes for slike valg, det er generelt ikke alltid enkelt å være gravid, om man ikke skal måtte ta stilling til dette også. Hvorfor kan ikke helsevesenet ta ansvar da om de absolutt mener det er til beste at vi vaksinerer oss? Men alle aktører her fraskriver seg alt ansvar! Hvorfor det? Hva vet de som de ikke vil dele med meg? Bryr de seg om hver enkelt av oss, eller tenker de på at samfunnet skal gå sin gang for en hver pris? Selv om man må ofre noen, eks ufødte barn? Hvis helsevesenet eller staten var villig til å ta ansvaret her, så skulle jeg gjerne vaksinert meg. Nå er jeg i tvil. Og det synes de er rart... Men jeg har faktisk 4 barn å tenke på, og jeg inkluderer også den i magen. Og barna mine får ikke vaksine nå. Men jeg er da mye mer redd for dem enn for meg! Helsevesenet fokuserer på meg. Ikke babyen, eller ungene mine. Men jeg tenker ikke slik.

Dette er egentlig en liten utblåsning av frustrasjon fra min side, men jeg blir overrasket om ingen andre har det slik som meg i denne sammenhengen. Barna er høyt elsket. Babyen er ønsket og planlagt, og vi brukte nesten et år på å få den til. De er ALLE uerstattelige for meg, selv om den ene fremdeles bor i magen min og ikke kan greie seg uten meg enda. (Jeg er 17+4)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sitter med maaange uløste spm som jeg så gjerne vil ha svar på, de eneste svarene man får er vi håper og tror det skal gå bra, men vi vet ikke sikkert. ikke får man noe tall på hva er f.eks risikoen for en alvorlig skade etter vaksinen 1:100.000 eller 1:100.0000. hadde en bare hatt noe å forholde seg til så kunne man tatt ett greit valg.

jeg har bestemt meg for å drøye vaksineringa litt her hvor jeg bor er det ikke kommet noen tilfeller enda ( takk å pris for det!) Det ender nok med vaksine til slutt når jeg ikke orker å kjempe i mot lengre, alle blander seg i min avgjørelse å det er sliiiiiiiiitsomt!!! er nå 29 uker på vei å i strålende form! Dette svinehysteriet tar bort hele gleden ved graviditeten! hadde jeg bare fått noen bra svar på alle mine spm som sagt så vil jeg gladlig la meg vaksinere. har til og med vurdert å reise til england å la meg vaksinere med den "gode" vaksina der bare for å bli ferdig!

å du er langt i fra alene om dine tanker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...