Kråke-bolla Skrevet 28. oktober 2009 #1 Skrevet 28. oktober 2009 Jenta mi på 4 uker gulper utrolig mye hver gang hun spiser. men er fortsatt kjempesulten... hun kan gulpe 1-7 ganger ila et måltid... lurer på om "det er fullt"... men hun vil fortsatt ha mer mat... er dette vanlig??
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2009 #3 Skrevet 28. oktober 2009 Han typen jeg prøver å mate gulper også helt vanvittig, men bare etter måltidene, kan gulpe i en time eller to etter mat. Han legger på seg, men var bekymret en periode, så dro på helsestasjonen og veide noen ekstra ganger
MammanTilEmma❤ Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 jenta mi på 2mnd gulper også ganske mye.. noen ganger ser det ut som alt kommer opp igjen.. men ingen bekymmringer her.. jenta kan legge på seg 350g i uka:-) men prøv å gi noen raper inne i måltidet.. blitt bedre til meg etter jeg begynnte med det.
MammanTilEmma❤ Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 jenta mi på 2mnd gulper også ganske mye.. noen ganger ser det ut som alt kommer opp igjen.. men ingen bekymmringer her.. jenta kan legge på seg 350g i uka:-) men prøv å gi noen raper inne i måltidet.. blitt bedre til meg etter jeg begynnte med det.
Kråke-bolla Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. oktober 2009 har ikke veid henne nå på en liten stund, men ser at hun har lagt på seg mye. skal veie på tirsdag, så da får jeg se :-S
Emblaa Skrevet 29. oktober 2009 #7 Skrevet 29. oktober 2009 Barn har et medfødt sugebehov, og noen har et ganske enormt sugebehov og sutter på puppen så lenge de bare kan. Suging gir trøst, er søvndyssende og smertestillende. Det kan føre til overspising, og masse gulping i etterkant av måltidet. Normal vektøkning for et spedbarn er 120-210 g i uka dersom barnet ikke er veldig undervektig ved fødsel. Dersom ungen din ligger i øvre skikt av dette eller over er det grunn til å tro at ho ikke er sulten, men heller har et stort sugebehov. Kanskje du kan prøve om ho vil ha sutt innimellom? Det kan dempe sugebehovet, og roe gulpinga litt. Tips for å få barn til å gulpe mindre har du jo fått noen av her, men i tillegg til å la ho rape underveis i måltidet, så kan du jo prøve å la ho die slik at overkroppen er litt heva. Da kommer lufta lettere opp. Om ho har vanskelig for å rape, så kan du sykle litt med beina hennes, eller presse knærne litt opp mot brystet når du holder henne med hodet mot skuldra di. Dette vil ofte få opp lufta. Ho kan også ha refluks, men da er gulpinga ofte ekstrem og spruten nærmest står som en fontene ut fra barnet. Refluksbarn kan ofte ha dårlig vektøkning, dersom gulpinga er ekstrem. Det finnes et fortykningsmiddel som man kan kjøpe som gjør at mange barn gulper mindre. Dersom du tror at ho bare ligger og koser med puppen til den er helt tom, så kan du forsøke å bære ho i bæretøy (elastisk sjal eller ringslynge f.eks). Kanskje blir behovet hennes for nærhet da dekka slik at ho ikke spiser mer enn ho trenger. Du får se litt hvordan ho ligger an vektmessig, og så sette inn tiltak i forhold til det. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå