Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #1 Skrevet 28. oktober 2009 Jenta mi er straks 11 mnd og begynner virkelig å bli full av egne meninger om diverse daglige gjøremål. F.eks. NEKTER hun plutselig å pusse tennene. Det har aldri vært direkte morsomt, men hun har akseptert det. Nå er det fullstendig katastrofe. Jeg er usikker på hvor lenge jeg skal "dulle" med henne. Og da mener jeg, nå går det til nød an hvis jeg synger, koser, pussser litt, synger mer, kiler, pusser litt til, titter i speilet, koser, pusser litt... for å få pusset nok kan vi holde på i 20 minutter. Alternativet er jo at jeg holder henne, pusser meg ferdig mens hun hyler. Snart lærer hun seg vel å knipe sammen munnen og, og da er det jo skikkelig dumt om vi har lært henne til å hate tannbørsten... hehe;) En annen ting er måltidene. Vi prøver å spise sammen, store og små. Og prøver å la henne få den maten vi spiser så langt det går an. Men, nå er hun f.eks helt opphengt i gulrot!! Spiser vi middag, og hun får en bit/ser en bit - skal hun bare ha det. Nekter å spise noe annet. Gulrot er jo ikke det verste hun kan få, men hun trenger jo noe annet og... Og sånn er det også med alle andre ting som hun elsker, potet, tomat, drue osv. Hun skal ikke ha noe annet. Det holder at hun ser det på kjøkkenbenken, da vifter hun med armer og bein og roper Nam, Nam, Nam:) Hva gjør vi? Lar henne få det hun vil, og gir henne annen mat litt senere, eller begynne å gi henne mat før oss? Vil så gjerne at vi skal spise sammen, det er jo det som er mest riktig synes jeg. Vil også legge til at hun har god apetitt, og spiser godt - men hun vet altså hva hun vil ha( og det er stort sett frukt og noen typer grønnsaker). Og sånne dillemmaer er det jo hundre av hele dagen. Kjører dere løpet ut med faste prinsipper eller tøyer dere strikken litt i blant?
musketingen Skrevet 28. oktober 2009 #2 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har bare gutter, og de har ikke vært så utrolig bestemte egentlig... Men de har jo hatt sine perioder de også, he he! Vi har ikke vært prinsippryttere i det hele tatt. Når det gjelder mat har jeg stort sett bare gitt de det de vil ha, i den grad det er tålig sunt ( eldste er 6 år, mellomste 2 og minsten 10 mnd) Når vi har middag spiser de det de liker av middagen, jeg finner ikke fram noe annet, men tvinger ikke i dem mat de ikke vil ha. Hos oss har dette fungert bra, etterhvert liker de mer og mer. Eldste hos oss liker det meste nå, men spiser sjelden grønnsaker... Når de er så små som din jente synes jeg det er lite vits i å sette grenser på den tradisjonelle måten, det funker bedre med avledning og sånn, men det er klart at jeg hadde nok ikke gidet å bruke 20 min på tannpuss, der synes jeg du er tålmodig:) Hadde det vært meg hadde jeg nok bare "droppa det" i en uke eller to og så begynt igjen. Ofte er det ikke mer som skal til. vel, man tenker jo forkjsllig om ting og tang. Lykke til:)
Nagilimia Skrevet 28. oktober 2009 #3 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg vet om ei venninna som putta sånn frukt glass på tannbørsten en liten periode og lot snuppe leke/gnage på den. Ikke om kvelden da, for da kom det tannkrem på. Jeg har ikke opplevd problemet, men er litt sånn at jeg ikke dikker for mye. Når venninner bruker 20-30 min på overtale så tenker jeg at disse små ikke kan forstå hvorfor og det blir bare energitappende å skulle overtale de. Jeg bare gjør det, kansje blir det litt sutring, men så er vi også ferdig på 2 min istede for 20 min. Feks med astmaspray i sånn rør, så kan det være en kjempe kamp, men tilslutt innfinner de seg med situasjonen.
Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #4 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg hadde ikke orket å dille, så om normal avledning ikke fungerte, så er det å bende opp gapet og pusse i vei. Har hatt litt ulikt blandt ungene her ang tannpuss, så mens en alltid har gapt fint har vi en som alltid har hatet det og en som tar begge deler i hver sine perioder ;-) Pusses skal det uansett og jeg er ikke en dille-person, så jeg gjør det som må gjøres mens jeg sier "ja, jeg hører du ikke vil, men vi må xxx fordi...".Mannen er litt mer dillete og prøver lenger å avlede for å unngå skring enn det jeg gjør. Ellers så har vi det slik at vi spiser sammen til måltider og da får de alt på fatet og velger selv hva de vil spise og hvor my av det. Vår gutt på 2 år er litt motsatt av normale barn der. Han kan finne på å bare spise gulrøttene og brokkolien, men la pølsene ligge, så da lar vi ham gjøre det. De får ikke mat mellom måltidene selv om de tigger etter det.
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 28. oktober 2009 #5 Skrevet 28. oktober 2009 Vi har det mye på samme måten og hun er straks 1år.. Tannpuss var veldig artig i starten, gapte opp som bare det, men nå siste 2-3 ukene er tannpuss blitt skikkelig kjipt og hun kniper igjen munnen, evt dytter vekk børsten. Så tannpussen her i huset er nok ikke optimal, får pusset et minutts tid kanskje, later som om jeg pusser mine egne tenner og da gaper hun i korte perioder - samtidig som hun må holde på tannkremtuba Ang mat så har hun blitt et skikkelig matvrak i det siste og vil ha alt hun ser av mat på bordet, benken osv. Er superglad i banan og når hun ser de på benken sier hun så pent "ha det?" Prøver og ikke la henne få så mye mellom måltidene, men mest fordi hun skal spise godt til måltidene. Til middag sitter hun ved bordet og får litt potet,gulrot,brokkoli el lign å spise, men det er ikke noe hovedmåltid, hun får et middagsglass midt på dagen også blir vår middag mer som sosial trening ved bordet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå