Gå til innhold

Soving i bhg...

Anbefalte innlegg

Vi har et barn som ikke har likt å sove i vogn. Og du verden vi har forsøkt!! Men det beste har vært å sove i senga si, og det har vi godtatt. Nå begynte hun i bhg i høst, 2 år gammel. Og bhg er super den, men hun nekter jo å sove i vogna der! Vi har egentlig sagt at dette får de finne ut av, og så lenge det var tidlig høst og mye sol, så gikk det greit selv om hun ikke sov. Men nå merker vi at ungen er en terrorist på ettermiddagene hun ikke sover. Hun våkner også om natta, muligens pga dette - og jeg ser at ungen har det best med en lur på en times tid på dagen. Hun sover godt på dagen i helgene...

Jeg skjønner dem godt, og ønsker å gi dem sjanser, men nå går det litt for langt føler jeg. Hun spiser lite på ettermiddagen, er overtrøtt og ute av lage. Hva gjør vi da? Jeg skjønner at de helst ikke vil ha inn seng, men hva er egentlig alternativet nå?

Tips og råd ønskes gjerne:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140882210-soving-i-bhg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må barnehagen ta ansvar, synes jeg! Det er vel ikke første gang de opplever at barn ikke vil sove i vogn? I vår barnehage sover de fleste barna (som er rundt 2 år) på madrasser på gulvet. Jeg har fått inntrykk av at dette fungerer helt fint. Dere kan jo levere en reiseseng som er enkel å slå sammen når den ikke er i bruk, slik at den ikke er "i veien" ellers. Om de nekter å være med på dette, synes jeg dere bør ta det opp med styrer, eventuelt høyere opp i "systemet". Viktig at barnet deres får den søvnen hun trenger på dagtid! Stå på.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140882210-soving-i-bhg/#findComment-140882426
Del på andre sider

Jeg mener også at her bør barnehagen samarbeide med foreldrene så barnet får en best mulig hverdag. Det er jo sånn at de aller fleste barn venner seg til barnehagens regler og måter å gjøre ting på selvom det er annerledes enn hjemme. Men her har dere jo forsøkt lenge og det ser ikke ut til å fungere, det gjør jenta sliten og uopplagt og ødelegger sikkert også deres ettermiddager og kvelder sammen med henne.

Har dere snakket ordentlig med barnehagen om dette? Kanskje dere kan be om et møte en dag og få snakket skikkelig sammen om dette? Min erfaring er at ting man tar opp i forbifarten ved henting/levering ikke alltid bringes videre eller tas på alvor.

Er det å sove i vogna som er problemet eller er det å ikke sove i senga hjemme som er problemet tror du? Sover hun greit i reiseseng hos besteforeldre, på ferie ol, eller er det rett og slett vanskelig å sove i barnehagen? Kanskje det er for mye støy der.

Det kan jo være et alternativ å gjøre som det foreslås over her, at dere skaffer en reiseseng hun kan ha i barnehagen. For noen barn er det nok at vogna plasseres inne. Vi har en sånn i barnehagen der jeg jobber. Dette barnet er vant til å sove inne i seng hjemme og trenger også å ha det stille, så da legges h*n inne. Må også bysses litt for å få sove, men har med tiden godtatt å sove i vogna i bhg.

Har du forresten oversikt over når på dagen de legger henne? Kan det tenkes at leggetiden er litt for tidlig for henne? Jeg vet at det i mange barnehager er vanlig å legge barna 11.30 eller 12.00. Men ettersom de bikker 2 år er det mange som ikke lenger klarer å sovne så tidlig. Løsningen da kan være å la barnet f.eks komme ut og leke 1 time og rase fra seg litt og så legge seg kl 13.

Jeg håper dere finner en god løsning på dette i samarbeid med barnehagen så jenta deres slipper å være en sliten liten terrorist! Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140882210-soving-i-bhg/#findComment-140883795
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...