Gå til innhold

Noen opplever at måling av nakkefolder på uke 12 stemmer ikke med barna under fødsel?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Stakkars deg. Saksøker du de som ga deg feil test resultat?

Jeg går nå med masse bekymringer om dette. Var på privat gynekolog å tok testen i uke 12. Hadde inntrykk at gynekologen har lite kompetanse om dette. Nå er jeg på trimester og angrert at jeg ikke bobbelt sjekk med en annen gynekolog da.

Det er jo hele problemet med å ta nakkefoldscanning privat, det er ikke spesielt utdannede leger som gjør disse scanningene....

Uansett så kan man ikke saksøke de som har gjort undersøkelsene, for ingen ultralyd eller blodprøve gir et 100% sikkert svar. Den eneste undersøkelsen som gir riktig svar på kromosomene er en fostervannsprøve. En duotest scanner bare for de alvorligste trisomiene.

Jeg har mistet et barn med alvorlig kromosomfeil (tok ingen tester da). Har tatt duotest pluss masse ultralyder nå og alt ser normalt ut. Men ingen vet om denne babyen er frisk før han blir født og slik er det uansett. Det får man bare ta når man bestemmer seg for å bli gravid syns jeg.

Det er synd når slikt skjer, men det er dessverre slik med all medisin at man kan sjelden være 100 prosent sikker. Det vil alltid være en viss sjanse for å ikke fange opp alle syke, eller å si at noen er syke som ikke egentlig er det. Når det gjelder kromosomfeil er det kun fostervannsprøve som gir sikkert resultat (selvom det i sjeldne tilfeller også kan vise feil..). Duotest og UL kan gi en pekepinn, men ikke noe sikkert svar. Husk på dette før dere begynner å snakke om saksøking osv. Leger er mennesker de også, og kan bare gjøre så godt de kan med den teknikken og kunnskapen vi har idag.

Helt enig med de over her. Nakkefoldmåling er ikke 100 % sikkert, men gir sannsynligheten for at alt er ok. F.eks fikk jeg en kombinert risiko på mer enn 1/3000 da jeg var til tidlig UL og screening. Dvs at i et av 3000 tilfeller har barnet allikevel kromosomfeil. En duotest indikerer heller ikke om barnet har andre kromosomfeil enn trisomi 13, 18 og 21.

• 3 uker senere...

Annonse

Hei

Sitter med masse tanker rundt dette temaet i og med at vi har et sykt barn fra før. Har akkurat vært på Ullevål hvor vi fikk god informasjon rundt temaene blodprøve og ul (duotest) og fostervannsprøve. Synes de tok seg god tid til å forklare samt at de var veldig omsorgsfulle. Da barnet vi har fra før har en sjelden diagnose er det usikkert om vi klarer å fange opp komplikasjoner i forhold til det, men de kunne sjekke for de tre vanligste ved en duotest, den skal være 90% sikker eller vi kunne vente til uke 15 for en fostervannsprøve. Vi valgte første alternativ, og som de sa på Ullevål skulle noe indikeres der vil vi få tilbud om fostervannsprøve. Klart man kan få vite mer ved en fostervannsprøve, men trenger man å vite alt...? Er det riktig å vite alt? Dessuten så er det jo også noen risikoer forbundet med en slik prøve.

Synes derimot at det er skremmende at så mange private aktører skal betrygge oss vordende foreldre, kanskje mange av disse ikke har erfaring med å se etter de riktige tingene engang og som de sa på Ullevål så er kun ul ikke særlig sikkert....tror de sa rundt 60% og da med en som har god erfaring rundt denne undersøkelsen.

• 2 uker senere...

Nakkefold/neseben-scanning på riktig tidspunkt kan påvise Downs syndrom med en sikkerhet på ca 50-60% i vante hender.

Duo/trippel-test øker deteksjonsfrekvensen til 80-90%.

Fostervann/morkakeprøve finner ca 99%. Morkakeprøver har også en liten risiko for falske positive (at man får beskjed om kromosomfeil, mens barnet faktisk er friskt).

Livet er ikke risikofritt.

Det finnes svært mange medfødte tilstander som overhodet ikke kan oppdages under svangerskapet, til sammen er disse langt vanligere enn de man faktisk kan påvise.

Vår minstemann så helt fin ut ved ultralyd. En veninne hadde negativ morkakeprøve, og fikk et barn med kromosomfeil. Alt kan skje -men det er ikke vanlig, og oddsene for de fleste er gode uansett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...