Gå til innhold

Har solgt en bil... Kan noen reglene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøper tok med seg salgsmelding og sa han skulle levere denne...

Nå to dager etter har han ikke levert den og jeg får ikke sagt opp forsikringa... Men nå påstår han at han har levert inn skiltene så jeg kan ringe å si opp forsikringen min i morgen.

Hvis dette stemmer, er det sikkert at jeg ikke blir å få noen problemer i framtiden? Han kan ikke få skiltene tilbake mens bilen står i mitt navn? Han må vell (eller den han eventulet selger bilen til) betale omregistreringg og skaffe forsikring før de får skiltene ut igjen? Eller blir jeg lurt nå?

Ja, jeg er hrønn på dette området! ;)

Skrevet

Du har driti deg ut. Den salgsmeldinga MÅ du lever selv, for å være sikker på at den blir omregistrert fra deg til den nye eieren med en gang.

Jeg har erfart det der, og deretter betalt ulovlige bompasseringer for den nette sum av 1500,- som da ikke var meg.

Skrevet

Ja, men hvis det viser seg at han faktisk har levert skiltene i morgen...?

Skrevet

Det er vel selger som skal levere salgsmeldingen. Også mottar ny eier regning i posten for omregistrering.

Slik gjorde i alle fall vi det da vi kjøpte ny bruktbil nå.

Kontrakt signeres i to eksemplarer og hver part beholder en del hver. Og selger leverer salgsmeldingen.

Skrevet

Send en mail til forsikringen om at du sier opp forsikringen fordi den er solgt. Gjør det nå, da har du det skriflig selv også. Det gjorde vi.

Lever inn salgsmld i morgen. Ring han som kjøpte den og be han komme å skrive under, hvis han nekter, si at du melder blien stjålet (da det er din bil).

Salgsmelding:

http://www.vegvesen.no/binary?id=15824

Kontrakt:

http://media.aftenposten.no/archive/00263/Bilkj_p_mellom_priv_263447a.pdf

Pass på å merke av for "selges som den er"

Lykke til! Håper dette ordner seg.

Skrevet

Meldingen kommer nå i 2 eksemplar nettopp for at både kjøper og selger skal være sikker på at bilen blir omreg. Hvis ikke du sitter igjen med noe del, kan du bare krysse fingrene for at han gjør som han skal.

Skrevet

PS: Husk at det er en del av vognkortet som skal rives av og signeres på også.

Hilsen 21:34

Skrevet

Ja, jeg ve selger skal levere salgsmeldingen, men men.. D ble nå til at kjøper skulle gjøre det. Men det jeg lurer på er om det er sant at han har levert skiltene, er jeg "trygg" da? Eller burde salgsmelding være levert uannsett?

HI

Skrevet

Tror salgsmelding skal leveres uansett. Så lenge bilen ikke blir omregistrert er vel du fremdeles formelt sett eier av bilen.

Skrevet

Takk for alle svar, men kan noen svare på det jeg spør om?

Vet alt dette med salgsmelding og at jeg burde ha levert den selv, men hvis dere leser innlegget mitt er spørsmålet mer hva som skjer nå, hvis han faktisk har levert skiltene.. Har ikke jeg noe ansvar lengre da?

Han kan vell ikke få ut skiltene igjen uten at bilen er forsikret? Og da må han betale omreg for å få forsikre den? Eller?

Det er spørsmålet mitt!

HI

Skrevet

Hvorfor skal han levere inn skiltene? Man gjør ikke det når man kjøper bruktbil...

Selger kan dra direkte til tollvesenet å betale omreg. og dra til trafikkstasjonen å vise vittering og dermed få omregistrert bilen, eller man kan sende inn salgsmelding å få faktura i posten.

Det er ikke vanlig å levere inn noen skilt ved omregistrering

Skrevet

Du MÅ levere kjøp og salgsmelding som er signert av dere begge, pluss den delen av vognkortet (evt så kan en kun lever den delen fra vognkortet).

Det at skiltene er levert inn spiller ingen rolle. Det er din bli så lenge den står registrert i ditt navn.

Skrevet

Nei det vet jeg,men tror kjøper bare skal fikse på bilen og selge den igjen...

Skrevet

Omregistreringen er det den nye eieren som må betale, jeg tror at han får en giro i posten.

Hadde heller ikke trodd på at skiltene var levert inn -hvorfor skulle en kjøpe en bil for så å avregistrere den?? (utenom en delbil da)

Skrevet

Okei, i klartekst (da jeg ser at dette er nødvendig):

Kjøper har kjøpt bilen for å ordne den og selge den videre.

Han har levert skiltene, men ikke salgsmelding. Er mitt ansvar for denne bilen over da? Han kan vell ikke få skiltene ut igjen uten å omregistrere, forsikre og eventuelt betale årsavgift?

HI

Skrevet

Klartekst tilbake: Bilen er din til du har levert kjøp og salgsmeldingen! Enten den på linken, eller den som er på vognkortet.

Skrevet

Takk, men er det nødvendig hvis han likevell må betale omreg, forsikring også videre hvis han vil ha skiltene ut igjen???

Skrevet

det er veldig unaturlig og levere inn skiltene for og fikse og selge en bil.

skilt leverer du inn vist du skal høge bilen eller bruke veeeeeeeelig langt tid på å resturer den ( veteranbil f.eks.)

du blir lurt her.

Skrevet

Det at skiltene er av (hvis de er det) gjør deg femdeles til eier av kjøretøyet, noe som også innebærer et ansvar.

Når skal han evt ha skiltene ut igjen? Vil du eie blien frem til det?

Hvis han skal fikse den og selge den prøver han kanskje å unngå å betale en omregistrering da? Slik at det ser ut som om den neste eieren kjøper bilen av deg, noe som også kan falle tilbake på deg, hvis du ikke selger blien "slik den står" til den rette eieren.

Jeg vil fortsatt anbefale deg å levere inn en kjøp og salgsmelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...