Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #1 Skrevet 27. oktober 2009 Det forbauser meg STORT at vaksinemotstandere her inne holder fokus på skadevirkninger som faktisk ikke er påviste. Sorry damer, men det er de faktisk ikke. Det får vi først rede på om noen mnd, og det er ikke noe som tilsier at fostre skal ta skade av denne vaksinen. Det er langt fra nye innholdsstoffer i vaksiner, og de fleste av dere har fått dem for lengst, i vaksiner. Dere glemmer dessverre HELT den risikoen dere løper, ved å være mottakelig for denne influensa-varianten. Det er svært uheldig for mor å bli syk under svangerskapet, og spesielt å få feber. Fosteret har ingen egen temp.regulering, og tåler dårlig å bli varmere enn det skal.(Man skal være forsiktig med bruk av febernedsettende også, vet dere! Og feberen varer fort i noen dager.) Dette kan også gi forsterskader, og i verste fall kan forsteret dø i mors mage etter/under en influensa. Det rapporteres også om død-fødsler og for tidlige fødsler. Dette gjelder jo ikke bare denne influensavarianten. Og dette kan skje selv om man ikke blir livstruende syk og må ha intensivbehandling, for det er heldigvis bare de færreste. Det er større sjanse for at barnet dør, enn at mor dør. Men dersom dere vil isolere dere de nærmeste 2-3 årene, så går det nok fint. Skulle dere derimot være så uheldig å bli syke, og at dette får konsekvenser for svangerskapet/fosteret, så ble dere advart av et samlet helse-Norge.
Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #2 Skrevet 27. oktober 2009 Tusen takk for godt innlegg. Gravide anbefales først å ta febernedsettende ved svært høy feber, da jeg fikk svineinfluensaen var det ekstremt vanskelig å forholde seg til. Om man har hatt influensa før, ANER man likevel ikke hvordan det er å ha svineinfluensaen som gravid. For det var helt forferdelig i mitt tilfelle. og jeg er normalt veldig sunn og frisk!
Tabitha Skrevet 27. oktober 2009 #3 Skrevet 27. oktober 2009 Joda. Men det er ikke så kjekt å angre på å ha tatt vaksinen heller. Ikke så mange som blir alvorlig syke, og slett ikke mange som mister livet.
LykkeligSomMamma Skrevet 27. oktober 2009 #4 Skrevet 27. oktober 2009 Det samme kan vel sies til de som sverger til vaksinen- ikke si at ingen sa noe om det skulle vise seg at det ikke var så ufarlig. Det er en grunn til at gravide generelt frarådes medisiner. Vaksinen er forsøkt på noen tusen (9000?) og det er naturlig å vente et annet resultat hvis 3 millioner mennesker som er helt ulike får den. Og det er nettopp det at vi ikke vet sikkert som gjør at jeg er skeptisk. Staten vil oss vel, det tror jeg, men staten baserer seg på det staten vet Per i dag. Og det er hele problemet, staten kan ikke vite sikkert og det er nok til at jeg er svært usikker. Trenger jo bare nevne thaliomid som et eksempel. Og viox som et annet. Viox var godkjent helt til folk døde av det. Og den usikkerheten er nok for meg. Og det har ikke noe med å være tøffing å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #5 Skrevet 27. oktober 2009 Og en vanlig bivirkning av vaksinen er nettopp feber, men den feberen er kanskje ikke like farlig da??
NurseShark Skrevet 27. oktober 2009 #6 Skrevet 27. oktober 2009 Hei, jeg tror ikke det er riktig det dere sier om at febernedsettende kun skal taes ved veldig høy feber. Det er tvert i mot. Gravide skal ikke bruke legemidler som Paracet under graviditeten, annet enn dersom man år feber fordi feberen er mye mer skadelig en paracet, så da er paracet å foretrekke. å anbefalinen er alltid- hold feberen nede.,
lindynatt Skrevet 27. oktober 2009 #7 Skrevet 27. oktober 2009 Vanlig influensa smitter flere og der blir gravide også bedt om å vaksinere seg.. Man får høy feber av det også
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #8 Skrevet 27. oktober 2009 Hvis gravide skal bruke smertestillende under graviditeten så er det paracet man kan bruke. Jeg har selv knasket opptil 2 g om dagen mange ganger i dette svangerskapet, etter konsultasjon med lege.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #9 Skrevet 27. oktober 2009 Det stemmer at feber kan være en bivirkning av vaksinen. Men denne er i så fall kortvarig og skyldes IKKE influensasykdom ( dette er ikke en levende vaksine). Selve virusinfeksjonen er livstruende for fosteret selv om mor ,etter all sansynlighet, overlever. Så det er svært forunderlig at så mange holder fokus på det å "overleve". Jo visst overlever man, men oddsene for den inni magen er dessverre dårligere. Men ufødte babyer som dør i mors liv, hører vi ikke mye om, gjør vi vel? Min fastlege kunne dessverre fortelle at det slett ikke var uvanlig, etter ulike sykdommer, deriblandt influensa.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2009 #10 Skrevet 28. oktober 2009 Det blir sagt en veldig inntressant ting her oppe.... At man ikke anbefaler Paracet under svangerskap, MEN dersom man får feber, så er feberen farligere enn Paraceten. Dette er en klar og tydelig anbefaling. Vaksiner anbefales vanligvis ikke under svangerskap, MEN i dette tilfellet er influensaen mye farligere enn vaksinen. Dette er også en klar anbefaling, fra de samme helsemyndighetene. Likevel er det mange som ikke vil høre etter...
Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #11 Skrevet 28. oktober 2009 Helt greit det ikke er påvist bivirkninger, men de har ikke fått sjekket de langvarige skadene denne vaksinen kan gi. MEdisinfirmaene er fritatt alt ansvar hvis noe skjer. Folkehelseinstituttet har nektet for at den vaksinen man fikk mot hjernehinnebetennelse også har sammenheng med ME enda så mange har blitt syke etter den. Men ME pasiene taper kampen for de kjemper mot staten og se i høyesterettsdommer der staten er involvert så vinner de nesten alltid. Ingen som tørr å kjempe mot staten da kampen er tapt før den har begynt. Ut i fra dødstallene og de som ligger på intensiven nå så er det 0.38 promille sjangs for å havne i den gruppa. Det er mindre mulighet enn å dø av vanlig influensa.
b77h Skrevet 28. oktober 2009 #12 Skrevet 28. oktober 2009 Nei, Anonym, det er ikke så rart at bivirkningene ikke er påviste!!! Det blir de først når barna er født - og kanskje etter noen år når man ser motorikk og andre ting utvikles. Og det er jo der problemet ligger, at den ikke er testet på gravide. At noen har en naturlig skepsis til det syns JEG det er utrolig at DU ikke skjønner! Og du kan gjerne kalle oss "tøffinger", men jeg syns altså at de som tar vaksinen er minst like tøffe! Og at det ikke er påvist at det finnes noe dårlig sammenheng mellom stoffene i vaksinen og bivirkninger er helt feil. Men som med alt annet velger man jo hva man vil lese og hva kunnskap man vil tilegne seg. Du har tydeligvis kun vært inne på folkehelseinstituttets sider...
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2009 #13 Skrevet 28. oktober 2009 Nå må vi holde oss til saken, og ikke sammenligne denne vaksinen med hjernehinne-vaksinen. Produksjonen av influensavaksiner har pågått i over 30 år, og er ikke et nytt forsøk. Jeg forstår at man søker info fra ulike kilder, men vær kritisk! Noen faktaopplysninger kommer man ikke utenom, f.eks. at kvikksølv ikke passerer placenta. Mange som har gått glipp av det, dessverre. Skvalen er en naturlig olje, og finnes i alle levende planter, dyr og mennesker. Og jada, dere skal få være så kritisk som dere bare vil, selv om jeg vil sammenligne det med selvskading å gå rundt med slik frykt. Og jeg er helsesøster, og vaksinerer små babyer til dagen, så kunnskapen tror jeg ikke det står på. Jeg stoler helt på denne vaksinen. Noe annet ville være å fornekte alt jeg har lært og alt jeg står for.
Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #14 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg ble nå lam i armen og halve kroppen av to vaksiner som helsesøster satte på meg som liten så jeg stoler nå ikke helt på alt som heter vaksiner. Mamma og pappa fikk beskjed om at siden det hadde skjedd en gang så skjedde det ikke igjen, men "jommen" ble jeg ikke lam i på en halv side av kroppen igjen. Etter det var leger og helsesøster litt mer forsiktig der jeg bodde med å si at det ikke er noen bivirkninger. De har som det blir sakt over her ikke fått sett birvirkningen på lang sikt på barn når mor har tatt denne vaksinen og når noen av oss har blitt syke av "trygge" vaksiner synes jeg det er helt greit å bruke sunn fornuft og være skeptisk. Det å blande inn hjernehinnevaksinen går fint ann for det var kvikksølv i den også. I tillegg til at dette blir også et prøveprosjekt på gravide når man ikke vet om bivirkningene på sikt med tanke på barna som blir født.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2009 #15 Skrevet 28. oktober 2009 Kanskje vi ikke er så inmari tøffe allikavel.... http://www.dagbladet.no/a/7249328/ Noe å tenke på..
minimee->Trym Skrevet 28. oktober 2009 #16 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg velger å vente litt til med å ta vaksninen, men heller vaksinerer sønnen min på 9mnd ettersom han er i BHG. Grunnen til dette er etter legens anbefalinger da hun ikke vil vaksinere gravide mot vanlig influensa en gang. For mye usikkerhet rundt dette enda, og selv om kanskje det er for oss "tøffinger" følger jeg heller legens råd enn å føle meg tvunget av personer på nettsteder.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #17 Skrevet 29. oktober 2009 http://www.fhi.no/dav/89fdf3c041.pdf
opsi fødeklar Skrevet 29. oktober 2009 #18 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg jobber med alternativ medisin og har lenge vært i mot vaksina. Mye pga all negativ omtale fra andre alternative behandlere. men jeg har kommet frem til at jeg skal ta den. Om ungen min blir syk av svineinfluensa og jeg ikke har gitt han vaksina..Off nei da er det bedre å ha gjort det en kan. Om han skulle bli syk av vaksina? Det kan skje, men risikoen er mye mye mindre enn om han skulle få svineinfluensa. det jeg reagerer på nå, er at de som er så standhaftig og sikre på at vaksina er skadelig,( ikke alle selvfølgelig), er ofte de som har lest minst om vaksina.. Det er skremmende. Og ikke paracet til gravide? Hvor i all verden har du fått det fra? Ibux skal ikke gravide ta no særlig av pga det er blodfortynnende. Skal du ta smertestillende under svangerskap, så skal du ta P-tabl.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #19 Skrevet 29. oktober 2009 Enig med deg! Det er synd når frykten bygger på uvitenhet. Og så er det trist å se at så mange har så liten tiltro til forskning. Det er jo nettopp derfor vi slipper å gå rundt og være redd for kopper, polio, stivkrampe, kikhoste, meslinger...osv...osv. Jeg forstår at nye ting skaper skepsis. Men legemiddelverket har dokumentert denne vaksinen så bunnsolid som de bare kan, men de når ikke gjennom. Det er rart. Veldig rart for oss som jobber innen medisin i alle fall.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #20 Skrevet 29. oktober 2009 hvorfor har produsenten krevd ansvarsfritak for eventuelle bivirkninger hvis legemiddelverket har dokumentert at vaksinen er bunnsolid? Og når det gjelder forskning, så er det studier som er betalt av legemiddelindustrien, og det er studier som er uavhengige. Hvorfor skal jeg stole mere på de som etterforsker eget produkt?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #21 Skrevet 29. oktober 2009 Nei men så la være å stole på det da. Så enkelt er det. La være å vaksinere deg. Det går ikke ut over oss andre. Grav dere ned i skepsisen. Hvis den dokumentasjonen som ligger tilgjengelig for deg, ikke er faglig trygg nok. Nei, da kan du ikke hjelpes.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #23 Skrevet 29. oktober 2009 Kjære, søte deg...finner du det ikke pussig at ingen setter navnet sitt under denne siden?? Jeg kan forstå at det er vanskelig å vite hvem man skal stole på, men....virkelig? " Autisme har økt med 1000% siden 1990." Kjære vene. Våkn opp! Kjenner du veldig mange autister?? Men det er vel bare å la være å ta vaksinen da vel??
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #24 Skrevet 29. oktober 2009 Tvert imot, TØFFINGENE er de som har sagt JA til VAKSINEN! Man vet ikke så mye om den egentlig, men man vet en del om svineinfluensaen. Skulle ønske jeg kunne være sikker på at det er trygt å ta vaksinen, men dessverre... Nå lurer de på om det er en annen type virus i Norge pga høye dødsfall, snart vil de skjønne at denne vaksinen ikke er så beskyttende allikevel, og hva om halvparten av norge må angre på den vaksinen i etterkant fordi den kan forårsake dit og dat.... Lurer på en ting- de som påstår at alle må vaksinere seg og spes.gravide, har noen fra helsemyndighetene vaksinert seg? eller sine barn eller sine gravide koner? tviler på at det er mange..., men det har blitt utrygt å være blant folk i norge og dermed ved vaksinering håper de at smittegraden minskes.....
-68mamma Skrevet 29. oktober 2009 #25 Skrevet 29. oktober 2009 De som sier ja til vaksinen, tar iallefall ansvar og er med på å motvirke at flere blir smittet. Det er ikke tøfft å tenke mer på seg selv enn de svake i dette tilfellet. Tar du ikke vaksinen og blir syk, så kan du smitte andre som vil dø av dette - det er en liten hyggelig tanke...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå