Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har har en liten bekymring som jeg egentlig har lyst til å legge på hyllen, men den dukker opp stadig vekk allikevel. Sønnen min blir fem i desember og kan nesten ikke tegne, bare enkle hodefotinger. Han utvikler seg normalt på alle andre felter. Begynte tidlig å snakke, har et stort ordforråd, kan masse og elsker å finne opp historier, får lett venner og har godt humør. Han har begynt å lære seg bokstaver og kan lese enkle ord. Egentlig vil jeg ikke være en sånn mamma som går rundt og syns at barnet hennes må være først ute med alt mulig, men så er det bare det at jeg lurer på om det er et tegn på ett eller annet at han er så sein med å tegne? Neste år negynner han jo på skolen. Noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig vet jeg vel ikke noe om det, men vi kjenner unger som ikke er glade i å tegne (5-åringer), og som er litt på krusedullstadiet. Tror ikke det er noe fare-tegn, som regel er det vel bare at man ikke har interesse for det? Noen barn synes jo at sitte-stille-og-pusle-aktiviteter er kjedelige, men må da dessverre piskes inn i det når de når skolealder.... Men gutten din som liker bokstaver er det helt sikkert ingen fare med!

Skrevet

Skulle nesten tro du beskrev min sønn...

5-åringen min skriver bokstaver, leser enkle ord, spiller sjakk, er kreativ i leken og klarer seg bra sosialt. Har snakket som en foss fra han var 1 år og vi får stadig høre at han har stort ordforråd. Men knapt mulig å kjenne igjen noe han tegner...

Vi er ikke bekymret :-) Han er flink til å konsentrere seg, interesserer seg for alt mulig og kommer til å klare seg kjempebra på skolen.

Skrevet

Min sønn er snart 5 år. Han er langt fremme språklig og ligger helt på nivå med ande 5 åringer i det meste, men når han tegner er det vanskelig å se hva det er. Han må fortelle hva som er armer og ben hvis han har tegnet et menneske. Han tegner bare helt enkle tegninger og med bare en farge.

Skrevet

Hei! Ingen fare om barnet ditt ikke tegner, mange 5 åringer er på hodefoting-stadiet og mange liker ikke å tegne. Dersom det alikevel bekymrer deg kan du kjøpe inn gode tusjer eller farger som lager sterke streker og oppmuntre til tegning ved å tegne litt selv. Bare sett deg ved kjøkkenbordet hjemme og tegn kruseduller, hus, mus og andre enkle tegninger. Det finnes også ulike tegnefortellinger du kan bruke. Etter en tid vil kanskje tegneinteressen hos ditt barn ha blitt vekket og han vil begynne å tegne. (Dersom han liker det).

Dersom barnet ditt liker å tegne men har lite utviklet tegneferdigheter kan du tilby ulikt tegnemateriell, bruke maling, plastelina etc og snakke med barnet samtidig med at du selv benytter materiellet. Eks si at nå skal vi lage en mann i plastelina. Hva skal vi lage først? Kanskje vi lager hodet først så mage, armer og bein. Snakk om hva vi må ha i ansiktet (øyne, nese, munn) mens du lager figuren. Dette øver opp barnets oppmerksomhet til detaljer. Husk at dette er lek, ikke en prøve eller opplæring. Øvelsen kan gjentas med plastelina, trolldeig, bolledeig, tegning, maling, perling, materiell du finner ute etc.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...