englegull Skrevet 27. oktober 2009 #1 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg planlegger inseminasjon ved CFC (Nordica), og lurer på hvor mye man får vite om donorene? Har vært inne på Cryos sine hjemmesider, og ser der at noen har en lang profil med mye informasjon, mens andre omtrent har ingenting. Er det slik på CFC at man får en liste over donorer å velge blant? Jeg leste et innlegg her for lenge siden, at det også var mulig å spore opp anonyme donorer, så lenge man hadde donornummeret. Stemmer dette? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140877825-anonym-donor-hvor-mye-f%C3%A5r-man-vite/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bare meg123 Skrevet 27. oktober 2009 #2 Del Skrevet 27. oktober 2009 Hei Jeg vet ikke hvordan de gjør det der...Jeg har bare vært på Stork jeg. Og der fikk jeg ikke vite noenting OM DONOREN så lenge jeg har valgt anonym. Syns jo det er like greit. Er jo en grunn til valget mitt,nettopp for at jeg IKKE vil vite noe. Syns det er rart hvis man kan spore de opp,men jeg vet ikke...har ikke vært der,som sagt. Syns du skal ringe de og spørre jeg,om det er noe du lurer på. Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140877825-anonym-donor-hvor-mye-f%C3%A5r-man-vite/#findComment-140879823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gliring Skrevet 28. oktober 2009 #3 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hej! Att Stork inte vet något är jag inte förvånad över. De vill inte att mamma/barn skall veta något. Vi fick inte ens ut donornummer för 5 år sedan. FEMMIS (frivilliga singelmödrar i Sverige) har kämpat så att alla numera har rätt att få ut nummer på sin donor. De flesta donorer hos Stork ÄVEN anonyma finns det foto, intervju, lång profil, medarbetarintryck etc. på. Det beror på att de köper säd från www.europeanspermbank.com Ett fåtal donorer på www.cryos.dk har också profil men inte så mycket mer. OM man behöver göra IVF så kan man alltså handla säd från anonym donor och använda på Triangeln, CFC eller annan läkarledd klinik. Det är ju barnet som skall ha informationen och inte föräldern så därför tycker jag att man skall ta reda på det som går och stoppa i bankfacket. En donor blir aldrig en pappa oavsett om det finns information eller icke MEN det kan hjälpa ett vilset barn i tonåren om det finns lite info. Lycka till Asta Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140877825-anonym-donor-hvor-mye-f%C3%A5r-man-vite/#findComment-140882464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2009 #4 Del Skrevet 28. oktober 2009 Anonym donor forblir anonym og man kan ikke spore dem opp (de har sine rettigheter som anonym). Man får vite kun høyde, vekt, hår og -øyefarge og i noen tilfeller yrke. Det høres ut som du ønsker mer åpen donor enn anonym og det er kun stork som tilbyr det. Eller tar jeg feil? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140877825-anonym-donor-hvor-mye-f%C3%A5r-man-vite/#findComment-140883039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gliring Skrevet 28. oktober 2009 #5 Del Skrevet 28. oktober 2009 Se mitt tidigare inlägg - det finns en massa donorer som tillhandahåller EN MASSA information helt frivilligt. De har dessutom som policy (om man lyssnar på audiointerviews) att fråga även den anonyme donorn om han kan tänka sig kontakt om barnet så önskar då det blir vuxet. En del svarar ja här och då gör sädbanken ett försök att söka upp donoren (men de har inga skyldigheter som de har då det gäller öppna donorer). Då ställer donoren upp på ett möte men sedan är det upp till donor och barn om det blir mer. I vissa fall så ändrar sig även den anonyme donoren och anmäler sig frivilligt på www.donorsiblingregistry.com så att barnet har en möjlighet till kontakt i framtiden. Ungefär som jag förstått att en biologisk mor kan skriva in i sina adoptionspapper att hon ställer upp att träffa ett bortadopterat barn då det blir vuxet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140877825-anonym-donor-hvor-mye-f%C3%A5r-man-vite/#findComment-140883136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 28. oktober 2009 #6 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hei Jeg valgte anonym donor. Var inne og kikket på Cryos sider, og som noen nevner her kan du finne ut ganske mye forskjellig om enkelte donorer - selv om de er anonyme. For meg ble det litt for mye å forholde meg til - så jeg ba min klinikk som var Trianglen om å finne en donor som var "passende" til meg. Jeg oppga eget ønske om høyde, hårfarge og øyenfarge. Der valgte jeg helt likt meg selv (ikke høyden) for å få et barn som likner mest mulig på meg. Trianglen valgte å justere ned mitt ønske om høyde som var over 190cm pga jeg er så lang selv. Det var ikke optimalt med så høy donor siden jeg uansett vil få lange barn. Helt ok for meg - jeg tenkte nok mest ut fra hvilken type mann jeg ville valgt meg :) Etter innsett av egg spurte jeg i resepsjonen på klinikken om jeg kunne få vite litt mer om donoren, og fikk da opplyst donornummer, utdannelse, blodtype, nøyaktig høyde og vekt, hår- og øyenfarge. Samt at donoren var tatt fra NordiskCryobank - ikke den vanlige Cryos. Siden har jeg gått inn på deres sider, funnet donorlisten og selvsagt gjenkjent "min" donor selv om han hadde et pseudonym der og ikke nummeret. Her har jeg kunnet kjøpe et bilde av han som liten og andre tester og opplysninger. Hver for 25euro. Jeg har ikke valgt å kjøpe alt, men har kjøpt bildet samt en utvidet profil der jeg får vite mye mer om hans familie, sykdomshistorikk osv. Det er også et brev fra donor selv der han forteller hvorfor han har valgt å bli sædgiver, håndskrevet som en liten hilsen til meg og et eventuelt barn. Jeg har på ingen måte tenkt å lete for å finne donoren engang i framtiden - da hadde jeg jo valgt en åpen donor. Men, jeg syntes det var kjekt å ha en sykdomsoversikt ifht familien hans, det er jo betryggende for barnet. I tillegg tenker jeg at det lille bildet kan gi noen svar når jeg ser trekk hos babyen som ikke er mine - ikke at jeg ikke ville skjønt det uten da Men - svaret til deg Smitt&Smule er at du kan finne ut ganske mye om en anonym donor også - om du vil Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140877825-anonym-donor-hvor-mye-f%C3%A5r-man-vite/#findComment-140887682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå