Gå til innhold

Kan gravide ta Tamiflu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, overskriften sier vel sitt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei du! jeg skrev akkurat et langt innlegg her hvor jeg hadde med dette. Tamiflu er på lik linje med vaksinen ikke testet ut på gravide.

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at vi skal ha relenza jeg da...

Skrevet

Står jo under både tamiflu og relenza at sikkerheten under graviditet ikke er klarlagt, og at det ikke bør brukes med mindre fordelen for moren oppveier mulig risiko for fosteret.

Skrevet

Jeg har begynt på tamiflu ikveld, etter å ha fått påvist svineinflu. Men det jeg lurer på er, hvis formen er mye bedre imorgen, kan jeg slutte å ta tamiflu da? Liker ikke å ta tabletter :/

Skrevet

Jeg går på Tamiflu nå, men liker det ikke jeg heller...

Skrevet

Jeg har fått tamiflu og ringte akkurat legevakten i oslo og spurte hvorfor jeg ikke hadde fått relenza. Overlegen på vakt sa faktisk at det var nytt for han at gravide ikke kunne få relenza...

Er det bare tull da, eller er de heeeelt lost på legevakten!!!???

Skrevet

Hei, jeg ble testet for svineinfluensa tidligere i uken, og ble satt på Tamiflu for sikkerhets skyld. Jeg trodde også vi skulle ha Relenza, men legen min ringte til FHI sin info-tlf. og de sa at Relenza skulle tas som forebyggende. Altså feks. hvis mannen din har det, og du tar det for å ikke bli smittet. Men Tamiflu hvis man var smittet selv ,eller det var sterk mistanke om det. Men kuttet ut min to dager for tidlig, følte meg bra igjen. Og dessuten kastet jeg opp så mye etter Tamifluen.

Skrevet

Både Relenza og Tamiflu er antivirale medisiner som brukes litt om hverandre av legene. Litt ulike bivirkninger, men på begge står det i felleskatalogen at de ikke er testet på gravide og at de i såfall må taes kun om nytteverdien oppveier risikoen. Og det mener jo legene det gjør i disse dager. Relenza er per i dag det anbefalte til bruk på gravide til forebyggende behandling (dette ifølge pandemi.no) men legen min sjekket opp og sa de foretrakk relenza når ikke svineinfluensa var påvist selv om det var pers selv som hadde symtomer. Hun sa det var en gang om dagen om det bare var forebyggende og to ganger om dagen (dobbel dose altså) om jeg hadde symtomer) Men ikke alle leger vet dette virker det som, jeg fikk relenza av min fastlege, men på legevakta sa de at de bare bruker tamiflu - uten at jeg fikk noen forklaring på hvorfor.

Men ser at det anbefales tamiflu når sykdommen er påvist, kanskje den er sterkere? Flere ekle bivirkniger på tamiflu syns jeg.

• 2 uker senere...
Skrevet

Min lege ville ikke gitt meg tamiflu dersom jeg ble syk, da nesten 50 barn døde av tamiflu som behandling av fugleinfluensa i Japan (tror det var Japan han sa). Dette er heller ikke utprøvd på gravide. Han ville heller ikke vaksinert seg om det var han som var gravid!

Skrevet

Sikkert mange leger med ulike synspunkt. Jeg spurte min lege til råds, da han er en venn av familien i tillegg til å være min lege. Jeg stoler veldig på ham. Han var ikke i tvil om at han ville mye heller sette vaksinen på meg enn å gi meg Tamiflu. Slik ble det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...