DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 26. oktober 2009 #1 Skrevet 26. oktober 2009 Vi har en på 10 mnd, som har pepet litt i utpust de 3 siste gangene han har vært forkjøla- dette skjedde etter vi begynte å delamme. det første jeg tenkte er jo "tegn" til astma. da han puster ut, begynner det ikke å pipe før på slutten. men han surkler i tillegg, men jeg tror det ikke er mye mer enn det barn uten astma gjør, tenker jeg da ihvertfall. han er i super form da han er syk, han er ikke "syksyk"- han er kvikk, spiser masse, er som han alltid er- blir ikke fortere sliten. første gangen jeg var hos fastlegen mente han at det kunne være krupp- eller som han sa "sånn er alle småbarn". etter noen dager med litt hosting og forkjølelse, begynte det å pipe litt på slutten da han pustet ut- så vi dro får å få litt effedrin. hun hørte først ingeting, men etter litt nøyere lytting mente hun kanskkje at det var bronkiolitt. Blir litt stressa om det er astma han har (ihvertfall i disse svineinfluensa tider- og vi skal ikke til legen igjen før 10nov.) men jeg har sett for meg at astma barn er kjempetette og gnakske så syke? hvordan utarter dette seg hos dere, noe lignende?
Kliko Skrevet 26. oktober 2009 #2 Skrevet 26. oktober 2009 Min lille gutt på 8 mnd har astma. Hvis han ikke får medisiner begynner han å pipe sånn som du forklarer, men han blir bare tettere og tettere hvis ikke vi gjør noe ( men det kommer jo ann på graden av astma). Men det du forklarer er AKKURAT sånn vår gutt var i begynnelsen. Han ble lagt inn når han ble skikkelig tett, og fikk beskjed om at han hadde barnebrokitt første gangen fordi de ikke kunne skrive at han hadde astma fordi han bare hadde vært tett en gang. Men da ble vi forklart at den pipinga var et tegn på at det var tung å puste for han, og at oksygen opptaket var alt for dårlig. Jeg ville nok dratt til legen og hørt om dere kunne fått en mild astma medisin ( til bruk når han er forkjøla) og se om det hjelper =) Når det gjelder denne svineinfluensavaksina skal min gutt ta den så fort den komme til kommunen
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 26. oktober 2009 #3 Skrevet 26. oktober 2009 Jenta vår surkla ikke så mye, men ble definitivt "tett" (har ikke noe bedre ord for å forklare lyden) i pusten, type kjapp, grunn og overfladisk pust, i tillegg til at hun var slapp, hostet og hostet og hostet på natta, orket ikke løpe, herje etc. Det ER vanlig å surkle når man er forkjøla, både for barn og voksne. Jeg ville sett mer etter tegn på at han strevde med å puste skikkelig, heller enn å lytte etter surklelyden. Når jenta vår er dårlig høres det ikke i det hele tatt, men hun har kjapp respirasjonsfrekvens, bruker nesevinger, krageben og mellomgulv for å puste. Dersom du blir stressa når han surkler, kikk etter dette: Ta av ungen på overkroppen, og hold ham på fanget slik at han er rolig. Se etter hvordan nesevingene hans er - har han nesevingespill nr han puster? Hvitner de, beveger seg mye for hvert inn-og-utpust? Samme over kragebena - har han inndragninger her? Under ribbena - "forsvinner" magen innover når han puster? Hvis ja på disse tre bør dere ringe legevakta.
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. oktober 2009 ånei, det har vært langt fra det du skriver der EllaBella =) heldigvis.. han puster finfint han assa, men det er bare den pipngia av og til.. nei, får håpe at det ikke er noe-jeg vet ikke, emn jeg tror egentlig at alt er helt greit, tror jeg,, det har ikke vært noe "alvorlig unormal pusting" for å si det sånn- vet ikke hvordan jeg skal si det, egentlig ganske normalt. han herjer spiser, blir ikke noe mer sliten- ikke trengt noe hjelp med pustinga.. kanskje bare fordi han er slimete for han er forkjøla. og ikke noe mer.. jegkan jo være sånn selv. hoster jo nettene den tida jeg er forkjøla, det gir seg- og det samme med han. det er ingenting annet enn pipinga, og at han har kasta opp slim, men det har jeg også gjort flere ganger da jeg er potte tett. tenker litt ekstra på dette pga denne influensan. =)
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 26. oktober 2009 mamma + pappa = klumpen <3 hvor lenge hadde det pågått før han ble lagt inn? surkling er bare litt av og på,samme med pipinga- den evt. bronkiolitten hørte un så vidt, etter at jeg sa at han peip- hørte legen nøye etter, og hørte en liten lyd. så isåfall tror jeg ikke dette er noe alvorlige greier, hadde sett for meg en mye sykere gutt.. hmm, veit ikke jeg ?!=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå