Live_79 Skrevet 27. oktober 2009 #26 Skrevet 27. oktober 2009 Han er 9,5 mnd. Det er først siste måneden han har begynt å sove ordentlig godt om natten, så det kan absolutt endre seg! Det hjalp også med eget rom og at han nattavvente seg selv rundt 5 mnd. Jeg har dessuten begynt å ikke reagere på hver minste lyd. Om han våkner og det ikke er "farlig" grining, så finner han 9 av 10 ganger roen selv! Søvn er så utrolig viktig for mange, og du gjør ikke Trollet noen tjeneste med å være trøtt og uopplagt. Bruk de midler du har til å komme ovenpå.. Det er så utrolig deilig å kjenne at man har overskudd igjen! Jeg hadde nesten glemt hvordan det føles...
Trollemor75 Skrevet 27. oktober 2009 #27 Skrevet 27. oktober 2009 Spørsmål til de som soer lite om natten: har dere babyer som sover godt på dagtid? Og hvordan i hel... kan man få de til å sove litte granne mer på dagtid. Er så himla lei av overtrøtt krakilsk unge som ikke gidder å sove på dagen! Her sporet jeg helt av, men gutten overgår seg, det er andre dag på rad han sover mindre enn 1 time om morgenen. Og da pleier han å ikke ville sove på ettermiddagen, og det hele ender som regel med en gretten gutt fra 14.00 til 19.00. Er selv sliten, alene frem til onsdag, og sånn passe lei av hele dritten. Fortell meg at det blir bedre, for nå skjønner jeg ikke lenger hvorfor man vil ha barn.
Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #28 Skrevet 27. oktober 2009 Trollemor: Det blir bedre:) Har forstått på innleggene dine at du har en liten gutt som sover dårlig, dag og natt og at du begynner å bli sliten. Kjenner meg veldig igjen fra noen mnd tilbake. Vet ikke hvor gammel gutten din er, men fra jenta mi var 6 mnd ca og til permisjonen min var slutt når hun var ca 8,5 mnd var jeg stort sett trøtt, sliten og lei. Jeg telte ned dager til permisjonen var slutt, og gledet meg til å kunne reise på jobb og overlate alt til mannen:) Og de første ukene på jobb føltes som ferie - det var herlig! Ha på seg rene, pene klær, gå på do i fred og føre en lenger samtale med et voksent menneske om noe annet enn bæsj og pupp. Jenta mi har vært flink til å sove på natten stort sett hele tiden, men hun har våknet for mat 1-3 ganger hver natt. Siden hun ikke har tatt flaske så har det vært jeg som måtte opp HVER natt. Og selv om hun sovnet fort igjen, gjorde ikke jeg det. Så mange mnd var det maks 2 timer sammenhengende søvn, og ofte ikke mer enn 4-5 totalt. Og, vi slet virkelig med dagsoving. Fra hun var 6 mnd har hun sovet 2* 30 minutter på dagtid. Thats it! Det gir ikke mye rom for avslappning på dagtid. Og periodevis har vi brukt 2 timer(!!!) på å få henne til å sove i 30 minutter. Hyling, skriking, byssing, stryking... i TO timer! Rart det ikke rablet for meg tilslutt. I løpet av 1 dag kunne jeg bruke 6 timer på å få henne til å sove... ikke rart det var godt å komme tilbake på jobb igjen... Jeg husker jeg skrev et innlegg her inne om det, og husket jeg leste med vanntro om babyer som ble lagt i sengen og sovnet av seg selv etter 10 minutter. Jeg trodde det ikke kunne være sant. Jeg gråt av frustrasjon, og måtte iblant bare gå ut, telle til 100 og ta meg sammen. Man tror man skal bli gal! Mye hjalp for meg da jeg var tilbake i jobb/skole. Den første delen av permisjoenen kjedet jeg meg, den siste delen var jeg utslitt. Dette er satt litt på spissen, såklart koste vi oss også. Det var ikke så svart hvitt, men det føltes sånn iblant. Og såklart elsker man barnet sitt over alt, men jeg har tenkt at jeg ikke skal ha flere barn. Både pga en traumatisk fødsel og påfølgende fødselsangst, og fordi jeg har funnet ut at jeg igrunnen ikke er så begeistret for babyer likevel. Nå derimot, når jenta mi har blitt "stor" jente og hele 10,5 mnd gammel er ALT mye bedre:) Hun har sluttet å amme - jeg har fått tilbake kroppen min og jeg vet at pappa er akkurat like bra som mamma. Det betyr at pappa og snuppa kan reise bort uten mamma - til og med på natten! Hun sover natten gjennom (har gjort fra vi nattavvente henne når hun var ca 9 mnd) - og nå sover hun 1* 60 minutter på dagen. Vi kan stort sett legge henne i sengen med bamsen og koseskjerfet sitt, og hun ligger der å pludrer stille med seg selv til hun sover! Jeg kan fortsatt ikke tro det er sant! Og vi kan leke sammen. Hun kommer med boka si og vil sitte på fanget og lese, vi kan krabbe om kapp etter ballen, vi kan bygge tårn og male med fingermaling. Det er nå moroa starter! Nå gleder jeg meg til hver helg, for da kan jeg være sammen med henne hele dagen, men jeg innrømmer og at jeg synes det er godt å reise på jobb igjen mandagmorgen;) Den siste uken har jeg til og med tenkt tanken at det kanskje en gang i fremtiden er en viss mulighet for at hun kan få en søster eller bror. Dette ble et superlangt innlegg, helt utenfor tema egentlig, beklager det, men ville egentlig bare si til deg Trollemor, om du fortsatt leser: At det blir bedre etterhvert! Alt går i faser, det går over! OG du er ingen dårlig mor selv om du akkurat nå er sliten og lei alt sammen. Det er helt normalt, selv om mange ikke vil innrømme at det ikke bare er en lyserosa fantastisk boble å ha en baby i hus. Lykke lykke til:) Og du, hvis gutten din tar flaske: Send han bort eller reis bort selv en helg og overlat han til pappan eller besteforeldre eller noen andre du vet han vil ha det bra hos. Sov ut, spis deilig mat, drikk vin, les en bok, gå ut på byen, inviter til jentekveld, handle nye klær til deg selv, gå på spa, tren, ligg på sofaen og spis sjokolade - gjør det DU vil med god samvittighet. Så blir neste uke så mye bedre...
epla Skrevet 27. oktober 2009 #29 Skrevet 27. oktober 2009 Nå var jo strengt tatt ikke dette innlegget ment for meg, men likevel: Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive det! Det var bare så utrolig godt å lese. Jeg sliter ikke like mye som Trollemor når det gjelder dagsoving, men jeg kjente meg uansett igjen i mye av det du skriver. Du er så konkret og kommer med mange gode råd! Igjen: Tusen takk!
epla Skrevet 27. oktober 2009 #30 Skrevet 27. oktober 2009 Mellom 5-6 timer, ingenting på dagtid. Selvsagt er disse timene oppstykket, er jeg heldig får jeg sove tre timer sammenhengende ei natt. Signerer alle andre her som ikke helt skjønner hvordan man likevel kan fungere sånn noenlunde på dagtid! I mårra har jeg bursdag, og alt jeg ønsker meg er ei natt med uavbrutt søvn
Totetteskatter + baby 2015 Skrevet 27. oktober 2009 #31 Skrevet 27. oktober 2009 8-10 timer om natten uavbrutt. to barn på 21 mnd og 6 mnd, sover ikke på dagtid.eldste sover1-2 timer om dagen, minsten sover 3-4 timer om dagen, veldig forskjellig egentlig...
Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #32 Skrevet 27. oktober 2009 Det blir bedre, men det kan ta litt tid. Min eldste sov også minimalt på dagtid som baby (kunne være våken 5-6 timer i strekk fra han var bare 1-2 mnd gammel), men det kom seg når han ble rundt 9-10 mnd og mer aktiv. Da trengte han mer søvn tydeligvis. Dette gikk seg til av seg selv. Vesla her sover mye på dagen ja, og hun sover også mye om natten, problemet er bare at hun sover veldig urolig om natten, og jeg er en som bruker tid på å sovne, derfor sover jeg så lite. Jeg kan f.eks bruke 40-50 minutter på å sovne selv om jeg er kjempetrøtt, og så akkurat når jeg nesten er sovnet, så skriker hun til i søvne og virrer litt, så sover hun rolig videre mens jeg kvapp til og blir liggende våken i 15-20 minutter til, får sovet 1 time, så skriker hun til igjen, jeg gir smokk, hun sovnet, jeg er våken en stund før jeg klarer å sovne igjen osv. Problemet som førstegangsmamma er at alt virker så eviglangt. Selv om man i teorien vet at ting nødvendigvis må bli bedre, så klarer man ikke alltid å forestille seg det. Jeg synes jo at nettene mine er slitsomme nå, men etter å ha vært igjennom det 3 ganger før, så vet jeg på en helt annen måte både at det blir bedre og omtrent når jeg kan forvente bedring. I mellomtiden styrer jeg ikke med det, bare venter tålmodig på at det går seg til av seg selv slik jeg vet det vil gjøre. Om han uansett ikke sover samme hva du gjør, så er mitt beste råd å avfinne deg med situasjonen og heller prøve å gjøre det beste ut av det. Om 1/2 år vil du ikke engang helt huske dette du står midt oppi nå, og 1/2 år går fort, bare vent å se! :-)
Trollemor75 Skrevet 27. oktober 2009 #33 Skrevet 27. oktober 2009 Gla'jenta, Epla og Alva, tusen takk for meldingene, det gir styrke å ikke føle seg alene med problemet. Ingen andre i barselgruppen min har et lignende problem. De diskuterer nattavvenning, men selve mengden søvn er ok, alle har barn som sover sent om morgenen og tar lange lurer. Føler meg litt utenfor det gode selskaper med super propellen min. Det hjelper ikke at jeg er den eneste som ikke har familie i byen der jeg bor, og har dermed ingen mulighet til å få avlastning i hverdagen. Og at jeg må finne meg en jobb, noe som tar tid og krefter. Jeg gjør så godt jeg kan, men innser at det jeg trenger nå er en pause. Så jeg har gjort noe ganske ekstremt og bestilt 2 netter på spa hotell til helgen. Mannen kommer tilbake fra reisen onsdag, fredag reiser jeg og overlater han med pjokken frem til søndag mens jeg blir massert og leser en bok eller to. Satser på å få overskudd slik at jeg kan kommer meg gjennom denne fasen. Deretter tror jeg at jeg rett og slett må være flinkere til å ta litt tid for meg selv i hverdagen, kanskje gå på kino (babykino er helt uaktuelt, apen ville klatre på skjermen...)? Takk igjen! Det går over, en dag er han Russ.
Rampongi Skrevet 27. oktober 2009 #34 Skrevet 27. oktober 2009 mellom 6-10 timer på natta, avbrutt av en mating. Nyter det så lenge det varer. sover sjelden på dagen.
husmus &2 Skrevet 27. oktober 2009 #35 Skrevet 27. oktober 2009 Itsrejk, jadda, her er det på´n igjen!
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 27. oktober 2009 #36 Skrevet 27. oktober 2009 Det er veldig opp og ned. Vesla sover nok, men ganske oppstykket. Noen ganger sover hun 6 timer i strekk, andre ganger 1 time. Noen netter sover hun 4 timer i strekk, andre netter er hun våken omtrent 9 timer i strekk... Heldigvis har jeg en samboer som tar sin del av "kaka" så vi deler på å være trøtte... noen netter sover jeg 7-8 timer (ikke i strekk, må uansett opp og pumpe...) og noen netter sover han mye. Han må jo uansett på jobb så jeg prøver å la ham sove mest og i alle fall fra kl 2-3 og til kl7 da han må stå opp. Som regel går jeg og legger meg ca kl22 og står opp kl2. Da går han og legger seg. Av og til er man heldig og Vesla sover, noen netter er hun våken, men da sovner hun som regel i 5-6 tida og sover til 9-10 og kanskje en lur til litt senere. Sover endel om morgenen hvis hun sover, men sjelden etter kl12, da føler jeg bare jeg kaster bort dagen. Noen ganger går en av oss og legger oss når sambo er ferdig på jobb, kommer ann på hvem som er trøttest:) Blir ikke så mye tid til å være kjærester, men det går seg til
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 28. oktober 2009 #37 Skrevet 28. oktober 2009 her sover jenta på 7 mnd rundt 12-13 timer hver natt. Og rundt 1-2 timer tre ganger om dagen. Så jeg får endel søvn. Men sover ikke om dagen. Er uthvilt nok etter 12-13 timer om natta:)
Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #38 Skrevet 28. oktober 2009 ca 5-6 timer veldig oppstykket, savner mer sammenhengende enn 2 timer merker jeg. Klarer som regel ikke sove på dagtid men går på en smell inne i mellom og blir skikkelig trøtt, da sover jeg et par timer på dagtid også. Ellers går det greit bare jeg spiser sunn mat, trener og får nok frisk luft:) Vet det blir bedre, lillemor er bare 3 mnd. Eldstemann er 2 år og sover 13 timer sammenhengende på natten, gjorde det fra 6 mnd. Håper på det samme med lillesøster:)
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 29. oktober 2009 #39 Skrevet 29. oktober 2009 Herregud, jeg må ha vært fjern i går siden jeg skreiv jeg sover 12-13 timer. haha Er vel 8-9 timer som er riktig:)
CMH Skrevet 30. oktober 2009 #40 Skrevet 30. oktober 2009 Kanskje 5 timer! Jobber så sover ikke på dagtid, men gjorde det kanskje 2-3 timer på dagtid når lille var nyfødt.
Indigo 08-10-13 Skrevet 30. oktober 2009 #41 Skrevet 30. oktober 2009 Poden nærmer seg med stromskritt året. Og vi har endelig overskudd på søvn her i heimen. Poden sover stort sett 11-12 timer uten å våkne. Jeg sover ml. 7 - 10 timer om natten. Før sov jeg 4 - 6 timer om natten, konstant uavbrutt søvn. Aner ikke hvordan jeg kom meg gjennom dagen. Men det blir bedre:)
septemberpiken Skrevet 30. oktober 2009 #42 Skrevet 30. oktober 2009 6-7 timer. Kunne sovet lenger (siden frøkna sover godt om natten), men er lei til å sitte oppe om kveldene! Har kanskje sovet 2 ganger på dagtid siden frøkna ble født, så det skjer i praksis aldri. Hun har aldri sovet mye på dagen, og selv om det er litt bedre nå, så har ikke jeg det samme behovet som jeg hadde i starten.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 30. oktober 2009 #43 Skrevet 30. oktober 2009 Tja... Hva er nattesøvn egentlig?? Blir vel mellom 4-6 timer avbrutte timer her også. Sjelden mer enn 2 timer sammenhengende. Hvis jeg sovner før 23 kan jeg være så heldig å sove sammenhengende til ca 02. Noen ganger sover Lillegutt helt til ca 04, og da er jeg lykkelig! Jeg blir også lys våken hver gang jeg må putte smokken... Men i kveld sovnet Lillegutt uten smokken, og han har faktisk sovet uten en eneste oppvåkning så langt.. Krysser fingrene for at han holder i en del timer til... Har faktisk avtalt med samboeren nå, at i morgen natt legger jeg meg på stua, så tar han Lillegutt hvis han våkner. For første gang siden Lilegutt ble født! Men du kan være sikker på det, at i morgen sover han rundt... Jaja... Dette minner meg egentlig bare på at jeg burde vært i seng i stedet for å sitte på DiB.... ;/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå