Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #1 Skrevet 26. oktober 2009 iallfall om min kusine-som har bodd mange år i usa ikke har bølla med meg... sånn det er nå, er det omtrent"gi meg godis, ellers rampestreker vi i gården din" Opprinnelig var det ment dithen at "enten gir du oss godisl,ellers tar du og gjør en kunst for oss.." dere usa-farere vet sikkert bedre enn meg om dette stemmer eller ikke? uansett-husk at om utelyset er av-da banker man ikke på...
Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #2 Skrevet 26. oktober 2009 Dagens måte å feire Halloween på i USA er ikke så veldig gammel. Den moderne feiringen slik vi kjenner den begynte I mellomkrigstiden. Da begynte mange å mene at ungdommens opptøyer denne dagen gikk over alle grenser. Frem til da var strekene blitt tolerert. På 30-tallet ble de imidlertid debatt om hvordan samfunnet skulle bli kvitt problemet. Kanskje opptøyene og strekene hadde blitt verre med årene? I hvert fall var samfunnet blitt mer uoversiktlig, flere bodde I byer og folk flyttet mer. Amerikanske husmødre å prøve å ta kontroll over strekene. De begynte å invitere ungdommen inn I huset og gav dem godterier og prøvde å gjette hvem som var bak maskene. Dette var svært vellykket og etter noen år ble "trick or treat" den tingen alle unge drev med på Halloween. Lois Hudson, skriver om 1950-tallets barn "They sold their rights to rebellion for some sugar in expensive wrapping"
Tokatter_USA Skrevet 26. oktober 2009 #3 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg har aldri hørt at det har betydd noe annet enn det det betyr nå. Godteri eller vandalisme.
Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #4 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg vokste opp i USA og har alltid blitt fortalt at trick or treat er en variant av den gamle keltiske tradisjonen med å legge igjen mat til de onde åndene for at de ikke skulle spille oss onde puss, Altså for å blidgjøre dem, på samhain. De utkledde barna syboliserer de onde åndene og vi gir barna godterier for å forhindre djevelskap. Det er no greier med druider og jomfruofringer, men den historien husker jeg ikke detaljene fra.
Norwegian by injection Skrevet 26. oktober 2009 #5 Skrevet 26. oktober 2009 Nei, vil ikke at de skal vite det heller. Hilsen ei som har voskt opp i USA, he he!
Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #7 Skrevet 26. oktober 2009 hm, sikkert ulike oppfattelser og forståelser, da.. hun påstår iallfall som jeg skrev over.. men ; jeg ha'kke engang vært der-så hva vet vel jeg:-)
Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #8 Skrevet 26. oktober 2009 Det er jo ganske pussig da, hvis USA,(som den unge staten den egentlig er) plutselig og spontant fant opp en feiring som foregår på samme tidspunkt som samhain, over samme tidsperiode, med de samme tradisjonene, mytene, symbolene og fargene Også er samhain flere tusen år gammel.
Norwegian by injection Skrevet 26. oktober 2009 #9 Skrevet 26. oktober 2009 Da jeg var tenåring var det vanlig at ungdommer gikk amok med egg og toiletpapir om ikke de fikk godteri!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå