Gå til innhold

3 IVF forsøk uke 51 og engstelig og usikker ifht svineinfluensaen...

Anbefalte innlegg

Uff, ikke nok med at vi har inne har det tøft nok, men nå skal vi i tillegg bekymre oss for denna svineinfluensaen...! I utgangspunktet, hvis jeg ikke hadde vært i denne situasjonen som jeg er i nå, hadde jeg overhodet ikke vært bekymra, og jeg hadde aldri engang vurdert vaksine,.er fryktelig skeptisk til vaksiner generellt, og jeg har en haug med allergier som gjør at jeg er skeptisk...MEN, starter på spray i neste uke, og egguttak blir uke 51. Bekymrer meg nå for denne svineinfluensaen nettopp fordi jeg skal gjennom nytt forsøk. Tenke om jeg får det rett før uke 51 og hele forsøket må avbrytes??uff, hadde et avbrutt ICSI i september, og ønsker selvsagt ikke dette igjen...Tenk om jeg blir gravid og får svineinfluensaen?? Dett er vanskelig å ta stilling til synes jeg: Burde jeg ta vaksina ??Ikke??

Tok kontakt med Riksen i dag. De anbefaler ALLE å vaksinere seg før forsøket. Men den må tas FØR sprøytestart. Men hvis jeg nå bestemmer meg for vaksine, så er det jammen ikke sikkert at jeg rekker det uansett!!Jeg kontakta også fastlegekontoret mitt i dag, og jeg er selvsagt ikke i risikogruppa, selv om de forstod godt dillemaet mitt! Fikk legetime om 2 uker for å snakke om vaksinen og om det er en mulighet for at legen min kan få ordnet slik at jeg rekker å ta den før sprøytestarten som er uke 49. Grrr!!!Dette er så vanskelig avgjørelse!!!

Jeg er SKEPTISK TIL Å TA VAKSINA!!!!

Fortsetter under...

Skjønner at du er skeptisk, men tenk i uland der dør de av helt vanlige barnesykdommer fordi de ikke har og får vaksine, mange går i dagevis med sine små til nærmeste misjonstasjon for å få de edel dråpene i håp om at barna skal vokse opp. så jeg er glad for at vi har vaksiner for røde hunder (det er iallefall farlig å få under graviditeten) tuberkulsose, kikhoste etc etc. Jeg vaksinerte meg mot vanlig influensa før jeg ble gravid med vår datter, dette fordi selv en vanlig influensa kan være alt for tøft for barnet i magen, selv om døsdrisikoen ikker er like stor som denne svineinfluensaen. Hadde jeg kunne ta vaksinen før jeg ble gravid hadde jeg ikke vært i tvil engang, for da slipper du å evt ta risikoen i svangerskapet som er reel slik jeg ser det. i område hvor jeg bor er det nå smitte på skolen og i barnehagene. eneste grunn til bekymring var hvis du er allergisk mot egg. Alle komponentene i vaksine bortsett fra viruset som forøvrig er dødt, er gammelt og kjent og så kombinasjonen av dem, det er brukt i noen tiår i andre vaksiner og i sesonginfluensa. SLik jeg ser det er risikoen så liten for komplikasjoner ved vaksinen i forhold til om du blir syk. dessuten i dette opplegget stapper vi i oss veldig mange andre medisiner med veldig mye rart i som er mer risikofyllt enn denne vaksinen. det er iallefall min mening og mitt råd.

lykke til

Pratet med Porsgrunn ang vaksinering idag. De anbefalte meg verken å gjøre det ene eller det andre. Det må gå 6-8 uker fra vaksinasjonen til innsett (men egentlig enda lenger: 2-3 mnd), av samme grunnen til at de ikke anbefaler de i 1. trimester å vaksinere seg. Det er visst så langt ikke mange som har avbrutt forsøk framover ved Porsgrunn.

Takk for svar;) hmmm.. det er dette som gjør meg usikker....Riksen ga meg beskjed i dag om at det ikke var noe karantenetid på vaksinen annet enn at man måtte ta den FØR sprøytestart!Det er jo noe helt annet enn det Porsgrunn går ut med av info...uff, blir ikke klokere av dette egentlig..håper at dette løser seg av seg selv,-enten at jeg blir syk FØR uke 51, ikke syk i det hele tatt, eller at det det tar så lang tid til jeg har mulighet til å få vaksine i det hele tatt at det blir altfor sent ifht forsøket og uke 51. Jeg har ikke lyst til å maåtte ta vaksina, men jeg kjenner at jeg også er redd for avbrutt forsøk, event komplikasjoner ved eventuell graviditet...

Snakket med Porsgrunn i dag jeg og. Hun jeg snakket med visste ikke helt ang vaksinen. Hun mente vi selv måtte høre med vaksinasjonskontoret. Men med noen vaksinasjoner måtte man vente 3 mndr. Men hun visste ikke om dette gjaldt svinevaksinen..

Jeg skal ha fryseforsøk i Januar. Litt kjedelig hvis jeg må ta den i des også vente 3 mndr.. Men det høres jo ganske logisk ut det de sier på Riksen..

Annonse

Og Haugesund sa til meg igår at vaksina kan jeg ta helt tilinnsetting av egg. Mao sier alle ulikt og for meg er det et tegn på at de ikke vet sikkert nok hvordan dette påvirker egg, embryo og foster. Slik det er nå tenker jeg å la være å ta den siden det er så kort tid til sprøytestart, men om dette forsøket ikke lykkes vil jeg nok ta den før neste og vente tre mnd.

apropo karantenetid pð 3mnd etc. det er det merkeligste jeg har hørt. riktignok er det det på div vaksiner man tar om man skal til sørlig strøk som afrika etc, men denne vaksinene er tilsvarende som vanlig influensavaksine, virkningen av den begynner i kroppen etter en uke, og evt bivirkninger vil være overstått da. etter tre uker har kroppen begynnt å danne antistoffer og da er man pr definisjon immun. da kan den heller ikke ha noen innvirkning på evt foster lenger.

Jeg tok den vanlige influensavaksinen ved første prøverørsforsøk. ingen karantene tid som legen sa uansett får ikke egget noe blod fra deg før to uker etter innsett.

Tusen ♥ takk for mange gode innspill, jenter:) Slik det ser ut nå,.ifølge aviser osv, kan det ta lang tid før vi som ikke er i risikogruppen får tilbud og mulighet til en vaksine..hmmmm...kanskje jeg ikke rekker det uansett??...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...