Gå til innhold

VAKSINE til de små!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal dere gi vaksinen til de små, hvorfor og hvorfor ikke?

jeg er i tvil =( har lyst å ta den selv, men det er egoistisk å ikke gi den til min datter på 21 mnd tenker jeg. hadde ikke klart å levd med meg selv hvis det skulle skje henne noe!

men så er det den andre siden, hva om man blir syk av vaksinen? den er jo ny og ikke vært testet så lenge.... huff, det er vanskelig! må ringe til legen i morgen å høre hva han sier....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har bestemt oss for at vi voksne vaksinerer oss, men at vi ikke vaksinerer gutten vår på 19mnd. Årsaken er at vaksinen frem til for noen dager siden ikke var anbefalt å gi til barn under tre år... dette er det jo en grunn til. Vurderer å ta han ut av barnehagen siden svineinfluensaen sprer seg som fanden selv i skoler og barnehager i Oslo for tiden...

Skrevet

Skal til nevrolog med lille (straks 2 år) på onsdag, og har tenkt å spørre litt om vaksina då. Ho har ikkje fått MMR'en enno pga stadig utredning, kan vel heller ikkje få svineinfluensavaksina før ho er ferdig (sidan den, som MMR'en, KAN ha nevrologiske bivirkningar).

Dersom ho ikkje får ta den no må kanskje vi andre i familien ta den, sidan lille har astma og kan bli sjukare enn andre av influensaen..

Skrevet

Jeg tok svineinfluensa og den vanlige influensa vaksinen i dag

,å jeg har en datter på 17mnd,så jeg spurte litt hva de anbefalte. Synes det var greit å spørre "direkte" enn media. Å de anbefalte på det sterkeste å vaksinere både hu og min mann når alle i risikogruppen har fått den.

Skrevet

20.20 :

ja det var det jeg hørte også... alle barn ned til 6 mnd eller noe slikt? =) men jeg blir nesten bare nødt å vaksinere oss alle... eller...? huff, det er IKKE lett! men jeg blir nødt til å ringe legen i morgen og høre med han! lykke til til dere som har tatt den, og til dere som IKKE har tatt den ;)

Skrevet

Dette er så utrolig vanskelig. Jeg har både lyst og ikke lyst til å vaksinere jenta mi som er 14 mnd, men vet ikke om hun får pga eggeallergi. Jeg er veldig skeptisk til vaksina, men jeg klarer ikke tanken på at hun kan bli alvorlig syk.

Er i tvil om jeg selv skal ta den også, men som gravid er jeg jo i risikogruppe og mannen min ønsker at jeg tar den. Har ombestemt meg tusen ganger de siste ukene, men lander vel på å ta den... Skal til en veldig flink gynekolog på torsdag og tenker å høre med han. Men han kan vel ikke annet enn å formidle det helsemyndighetene sier.

Skrevet

Bumblebie:

Hvis jenta di har eggallergi får hun ikke lov å ta vaksinen

Det er det første de spør om før de stikker..("Du har vel ikke eggallergi")

Skrevet

Det er ikke riktig at de med eggallergi ikke får ta vaksinen!! Det er kun de med tidligere livstruende reaksjoner på egg som ikke får ta vaksinen. De med mildere eggallergi (f.eks. vondt i magen, elveblest) tar gjerne vaksinen på sykehus, slik at de kan få rask hjelp derso det skulle oppstå problemer. Jeg er sykepleier, og har vært borti flere pasienter med eggallergi som har fått vaksinen uten problemer. Men man må selvfølgelig snakke med legen sin før den settes!

Skrevet

Her skal liten og store vaksineres. Vi velger å stole på de anbefalinger som blir gitt. Har dessuten spedbarn og gravid i nær familie, og ville være grusomt hvis vi skulle smitte de...

Skrevet

Vi har vært å vaksinert oss i dag, både jeg og skattelita(14mnd). Jeg pga graviditet, ho pga kronisk luftveisinfeksjon. Har ikke hatt noe bivirkninger så langt og håper vi ikke får det heller!

Skrevet

*Sukk!*

blir oppgitt av heile influensatullet.

Om du er i risikogruppa; vaksiner deg.

Ingen veit kva som kan skje om ein vaksinerar seg eller om ein ikkje gjer det. Dei "lærde" strides, men så langt er alle enige i at dei som er i risikogruppa bør vaksinerast. Om resten skal og/eller bør kjem det til å vere full diskusjon om til influensaen er over.

Så langt veit eg at i sverige har 4personar dødd som direkte følge av influensavaksina (trur det var innen 2døgn etter sprøyta dei døde).

Einaste kjende tilfelle av dødsfall hos gravide er frå risikogruppa.

"svineinfluensaen" er ikkje farlegare enn andre influensaar, den kan vere litt hissigare og smitte litt lettare.

Vaksina er ikkje utprøvd, så ein blir ei form for "levande forsøkskaniner".

Vaksina inne held mykje sært, både ting som ikkje er gunstig å putte i kroppen, og ting som er etisk uforsvarleg.

Verken eg, sambo eller ungen på 1år er i risikogruppa, og ingen av oss skal vaksinerast, med mindre det skulle skje nokon drastiske endringar i sjukdomsmønsteret.

Skrevet

det innlegget der fikk meg faktisk til å tenke meg en del ganger om ja...

jeg får hvertfall prøve å utsette det en stund til! =)

Skrevet

det innlegget som var før deg lyser uvitenhet LilleToa!

Anbefaler deg å finne et valg som føles riktig for dere, selv om det er vanskelig å komme frem dit. Og ikke les skremselspropoganda her inne!

Det er 5 som har død ETTER de tok vaksina, ikke AV vaksina!

Ett av tilfellene er undersøkt og det var ingen sammenheng mellom vaksina og dødsfallet. Det som også er en faktor er at de som døde har alvorlige sykdommer, de var gamle og det er nok helt andre ting enn vaksina som gjorde at de døde.

Vaksinen er ikke utprøvd nei, og det er jeg også skeptisk til. Det er ingenting som tilsier at stoffene som er i den er farlige, det som er negativt med sprøyta er at den som Norge har, er den vaksinen med det høyeste nivået av alle disse stoffene, så legemiddelfirmaene jobber med å lage en som har mindre kvikksølv og mindre adjuvans. Men det er fortsatt ingen indisier på at det er farlig. Men det er selvsagt ingen garantier og det er det som også gjorde at jeg lenge takket nei til sprøyta. Men så leste jeg meg litt opp. Og fant ut at det riktige for meg var å ta den, så det er gjort og jeg er veldig lettet og fornøyd med valget. Sønnen min på snart 2 skal også ta den når han får muligheten + mannen min.

Det stemmer også at det dør flere av vanlig influensa enn denne, men svineinfluensaen rammer så fort, og også de friske. Det er "bare" 13 som har død her i Norge av den, men har ikke oversikten over hvor mange friske som faktisk ligger å kjemper for livet på sykehus. Men det mange!

I USA har 1000 død av dette, ca 100 av dm er barn. Om de var i risikogruppe det vet jeg ikke, men ja, mitt barn skal også vaksineres. har ikke trua svineriet skal ta helt knekken på oss, men her orker vi ikke å ta sjansen på at vi skal ligge i ukesvis med influensa og kanskje innom sykehus for å få pustehjelp. Hater å se sønnen min syk!

Velger å stole på FHI og WHO!

Dette var strengt tatt ikke meningen å anbefale deg å ta den, føler det lyser litt igjennom, men jeg ville trekke frem alt dem som er positivt når noen skriver sånne innlegg som hun over deg!

Lykke til med valget! :)

Skrevet

Sitat: "Så langt veit eg at i sverige har 4personar dødd som direkte følge av influensavaksina". Dette er en rimelig drøy påstand!! 4 personer i risikogruppa har dødd etter å ha tatt vaksina, men man kan ikke si at det er som direkte følge av vaksina før dette faktisk er undersøkt! De har så langt obdusert en av de fire (en 90 år gammel mann med alvorlige hjerteproblemer), og de fant ingen sammenheng mellom vaksinen og dødsfallet! Kilde: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/helse/avviser-doedsfall-etter-svineinfluensavaksine-2972062.html

Ellers kan jeg godt forstå at folk er skeptiske, men vær så snill og hold dere til fakta, unngå skremselspropaganda! Både i forhold til svineinfluensaen og vaksina mot den....

Jeg og mannen kommer til å ta vaksina, men vi har ikke helt bestemt oss for om vår lille gutt skal ta den. Synes det er et vanskelig valg å ta på hans vegne...

Skrevet

Mange fnyser av hele "influensa-hysteriet" fordi de aller fleste ikke blir sykere av influensa A enn vanlig sesonginfluensa. Og det er jo helt riktig. Problemet er at det er så utrolig mange fler som blir smittet av denne siden vi ikke har antistoffer for influensa A fra før. Og det får faktisk litt konsekvenser hvis veldig mange blir syke samtidig. Barnehagen til lillejenta har måttet redusere åpningstiden pga at halvparten av de ansatte er syke. Og om dette skjer med sykehusansatte, politi og renovasjonsarbeidere blir det faktisk krise.

Jeg mener vi har et felles ansvar for å forebygge videre spredning av influensaen. Vaksinering er selvfølgelig frivillig, men lytt til råd fra who eller folkehelseinstituttet - ikke skremselspropaganda.

Her skal alle ta vaksinen.

Skrevet

takk takk!! ser jeg er veldig uviten om denne influensaen og vaksinen. har jo bare lest litt på nettet og hørt på nyhetene. men de fleste i min familie skal ta den, og jeg kommer til å ta den på oss også =) håper samboer tar den også (han har sprøyteskrekk, og sier han heller vil ligge syk enn å ta den.... hehe:P ). men legen vår tar jo aldri tlf! sikkert mange som lurer på det samme =) men lykke til til deg også, så håper vi at det ikke er noe "humbug" med denne vaksinen ! =)

Skrevet

Det største problemet slik jeg ser det, er at dette er en helt ny vaksine, og at ingen vet om det er noen langtids bivirkninger som kan dukke opp over tid.

Det er mitt største dilemma med tanke på å ta den eller ikke.

Skrevet

Vi fikk spørsmål i fra barnehagen om ho skulle vaksineres. Jeg var ikke i tvil om hva jeg skulle svare: NEI!!

Aldri i verden om jeg lar noen sprøyte noe så lite utprøvd inn i kroppen til vesla mi. (ho er 20 mnd), og ikke ville jeg gjort det mot eldre unger heller.

Jeg har hatt svineinfluensa og kommer ikke til å ta vaksina.

De i barnehagen så litt rart på meg så det er nok ikke mange som har takket nei.

Men, hvert sitt valg....

Skrevet

Her har junior på 18 mnd. tatt vaksina,han er i risiko gruppa...jeg skal også ta etterhvert. Vil ikke ligge syk over lang tid eller smitte andre som kanskje blir alvorlig syk. Gutten min har ikke hatt noen bivirkninger av vaksina,fikk den for 4 dager siden.

Skrevet

Ja, jeg skal vaksinere Bo så fort det blir hans tur. Akkurat her føler jeg for å høre på helsemyndighetene fremfor synsere på nettet ;)

Skrevet

Veldig enig med mammadamen & Lille Bo, jeg har tatt vaksinen siden jeg er i 3. trimester, og vil ta den på jenta mi om vi får tilbud om det snart.

Skrevet

Jeg vaksinerte gutten min på 22 mnd og meg selv.

Av den grunn fordi jeg kan bære med meg smitte selvom jeg ikke blir syk selv, og at han da får det. Han har vært veldig veldig forkjølet i det siste, og er redd for at han da kanskje ikke hadde tålt å få svineinfluensa.

Det har alt kommet i bhg hans og på barneskolen hvor jeg jobber, og jeg spurte hun som stakk sprøyta om hun anbefalte det, og det gjorde hun.

Og han FIKK LOV TIL Å TA DEN SELVOM HAN VAR FORKJØLET siden han ikke har FEBER. Men han fikk feber etter vaksinen da, og fikk veldig vondt i låret, men nå er det over :) Så da håper jeg vi greier oss begge ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...