Gå til innhold

Overføring av sykt barn dager til mor pga fars sykdom???

Anbefalte innlegg

Vi har et lite problem... Mannen min er sykemeldt pga en stor operasjon i hodet (epilepsi operasjon) og er av den grunn ikke i stand til å ta seg av gutten vår på 16 mnd.. Jeg jobber turnus og har av en velvillig arbeidsgiver fått tilrettelagt jobbsituasjonen slik at jeg slipper kveld og helgevakter i en periode. Problemet er nå at gutten vår har vært en del syk siden oppstart i barnehagen og jeg har nå brukt mer enn 10 sykt barn dager.. Opprinnelig var det sagt fra arbeidsgiver at jeg kunne bruke opp til 20 dager pga min samboers situasjon (de er fullt informert om hans helse og prognose) men nå har de gjort kuvending og sier jeg må søke til nav om å overføre hans 10 sykt barn dager til meg.. Når jeg ringte NAV ang dette fikk jeg først til svar at det bare var for far å gi beskjed om overflytting av dagene, men jeg insisterte å få snakke med noen som kunne si noe sikkert da jeg mistenkte at det ikke kunne være såååå enkelt.. Og ganske riktig, saksbehandler ved NAV forvaltning kunne fortelle at den eneste godkjente grunn for overføring av disse dagene var at man var aleneforelder... Det synes jeg hørtes rart ut - vi kan da ikke være de eneste som har opplevd at far ikke kan ta ut sykt barn dager pga egen sykdom??? Noen her som har erfaring/peiling? Har funnet en setning i lovdata jeg håper kan "redde" oss : Fra Paragraf 9,6 : Arbeidstakeren regnes for å ha aleneomsorg for et barn også hvis den andre av barnets foreldre i lang tid ikke kan ha tilsyn med barnet fordi han eller hun er funksjonshemmet, innlagt i helseinstitusjon e.l.

Nå er jo ikke samboeren min innlagt i institusjon lengre, men han er jo pga sykdom forhindret fra å passe sønnen vår alene... Noen som har innspill?? Nisand?? Takker så mye for svar...

Fortsetter under...

Det er riktig som du har funnet at man må ha aleneomsorg for barn for at man skal kunne få overført omsorgsdager. I utgangspunktet skal aleneomsorg i kap. 9 (stønader ved barns sykdom) sidestilles med det man kaller enslig forsørgere i reste av folketrygdloven.

Det er imidlertid riktig som du skriver at man også kan anses om å være alene om omsorgen dersom den andre forelderen er avskåret fra å ha tilsyn pga langvarig sykdom.

Hva som regnes som "langvarig sykdom" er et skjønnsmessig spørsmål da dette ikke kommer frem i rundskrivet. Vi har en praksis som sier at dersom den ene parten har en sykdom som har en varighet over 3 mnd kan stønadsdagene overføres.

I mange tilfeller trenger de bare å overføres for en periode - dette avhenger av sykdommen.

Jeg vil anbefale deg å sende en søknad til NAV der du ber om at fars omsorgsdager overføres til deg. Legg ved en legeerklæring som beskriver hvorfor han er avskåret fra å ha tilsyn med barnet. I tillegg kan det være lurt å spesifisere hvor lenge dere ønsker at du skal ha alle omsorgsdagene. Dersom far er forventet å bli frisk vil han jo mest sannsynlig ved en senere anledning kunne være hjemme med syke barn.

Det må foreligge et vedtak på at dagene er overført fordi NAV skal inn å betale refusjon til din arbeidsgiver fra 11. dag.

Hadde far og du hatt 10 dager hver var det hver deres arbeidsgiver som hadde betalt for dette.

Håper det ordner seg for dere. Lykke til!

Tusen takk for svar Nisand! I dag har jeg ringt tilbake til Nav igjen og vist til denne paragrafen og mannen i andre enden av telefonen la seg langflat og innrømmet at det faktisk en mulighet for å bli betraktet som "alenemor" omsorgsmessig pga min manns sykdom, og at det derfor var mulig å få innvilget en søknad om overføring av sykt barn dagene. Nå er fastlege kontaktet for dokumentasjon og søknad skrevet så får vi håpe den blir godtatt... Det lønner seg altså - slik jeg vel egentlig har innsett for lenge siden - å sette seg inn i lovverket til nav FØR man kontakter de....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...