Gå til innhold

Alder som "risiko" i forbindelse med fødsel?

Irene Adler

Anbefalte innlegg

Regnes jeg som risikofødende?

Jeg er 45 og 1. gangs. Lurer derfor på om jeg tilhører kategorien risikofødende, eller noe annet utefor "normalen". Vil min alder bli tatt hensyn til under fødsel eller noe? Hvis så, på hvilken måte?

Mange har kommentert sånn som "Ja da da skal du vel ha keisersnitt?", men jeg ser for meg å føde normalt, har ikke tenkt noe annet.

Har hatt tett oppfølging med sikkert ett dusin timer eller mer hos lege og jordmor, en tidlig U/L og en vanlig + en for sjekk av placenta. Ingen komplikasjoner forøvrig. Tror jeg har hatt så tett oppfølging pga. alder og lurte på om det samme vil gjelde i forbindelse med fødsel.

Noen som har erfaringer å dele?

Er klar over at gruppen 45 og 1. gangs ikke er så stor;), men alle synspunkter leses med glødende interesse...

Fortsetter under...

Gjest Sensitiv er gravid!

Hei, jeg skal også føde for første gang i "moden" alder. Har termin 9. februar og blir 43 til sommeren. Det er vel noe risiko forbundet med høyere alder, men hvis svangerskapet forløper normalt tror jeg man blir anbefalt å føde på normal måte.

Selv har jeg ikke fått flere timer hos jordmor eller lege pga min alder. Babyen og jeg har det bra, og jordmor anbefaler normal fødsel. Har hatt tett oppfølging på ullevål sykehus pga to cyster (som har blitt borte, hurra!). Ingen av legene der har heller anbefalt meg noe annet enn normal fødsel.

Tror nok alder og at vi er førstegangsfødende blir tatt hensyn til ved fødsel. Og det er jo greit :-)

Hei!

Jeg er 43 år og andregangsfødende. Vet det står risikosvangerskap i journalen min. Pga alder! Men legen min sier jeg ikke skal bry meg om det, men at det bare er sånn. Oppdaget i uke 15 at det er eneggede tvillinger så da ble det høyriskio på ordentlig!!

Tror ikke det er noe med at man trenger mer keisersnitt om man er over 40 år, men mange tror at alle ønsker seg det og at man får det som man vil når man er så "gammel"! Jeg hadde tenkt å føde normalt da jeg fikk førstemann da jeg var 39 år, men det ble hastekeisersnitt.

Men tror ikke de ser på alder, men evt andre ting når de bestemmer hvordan man skal føde.

Lykke til uansett hvilken vei barnet kommer! ;)

Jeg vil helst føde normalt, grøsser litt ved tanken på keisersnitt, men er det sterke medisinske indikasjoner underveis, så må man vel KS. Jeg er egentlig mest bekymret for dette med å bli gående lenge på overtid. Heldigvis er St.Olavs sykehus nærsykehus her og de tar overtidsvurdering etter en uke.

Jeg er vel litt påvirket av historier her på BiM der folk ringer føden med bekymringer og blir totalt avvist med at alt er normalt, men jeg føler meg ikke helt "normal" som 1. gangsfødende og 45. Jeg håper alderen min og at jeg er 1. gangs blir tatt litt hensyn til, min gamle kropp er jo i fruktbarhetens høst :)

(Ingen av oss her inne er vel egentlig gamle, hverken på den ene eller andre måten, kun fruktbarhetsmessig...:)

Er egentlig ikke en bekymret type, men tenker som så at jeg har ikke så mange flere sjanser for å få flere barn, derfor vil jeg at alt skal gå så bra som mulig.

Annonse

Hei.

Jeg er 42,5 år og har termin om to uker. Eneste ekstra oppfølgningen jeg har fått er UL i uke 13 (duotest) og i uke 36 ellers så har jeg fulgt vanlig prosedyre med jordmor og lege med kontrolltimer en gang i mnd og nå har jeg annenhver uke pga nær terminen. Som legen sa, jeg har god helse, ingen spes plager og ser ikke noe grunn til å følge mer opp enn nødvendig.

Jeg også opplever folk spør om jeg skal ta keisersnitt(?), blir stadig forundret over at folk tror at det er bare å bestille seg keisersnitt. Rart med tanke på at det er faktisk mer risiko med det en vaginal fødsel. Jeg håper jo selvfølgelig på vaginal fødsel uten komplikasjoner :-)

Hva som skjer under fødselen vet jo ingen på forhånd, så jeg tar det som kommer. Gleder meg bare til å hilse på vesla jeg :_)

Ønsker deg lykke til med gravidteten og fødselen :-)

jeg er også 42, og har termin 20. november.

Har hatt et flott svangerskap, tiltross for betegnelsen høyrisiko svangerskap pga kombinasjon alder, leiden mutasjon, placentaløsning i forrige svangerskap og foranliggende morkake. Har egentlig ikke merket noe fysisk til noen av disse risikofaktorene, annet enn tettere oppfølging samt fragmin sprøyter i magen de siste månedene.

Ble i utgangspunktet bestemt at jeg måtte ha keisersnitt pga morkaken, men nå har den flyttet seg bort fra fødselsutgangen, så nå ser det ut til at jeg får lov til å føde på vanlig måte - noe jeg er veldig glad for.

Har en vanlig fødsel og ett akutt keisersnitt bak meg, og jeg vet hva jeg foretrekker iallefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...