Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lære baby på 7,5mnd forskjell på rett og galt? Når babyen kryper bort til stikkontakter o.l som ikke skal røres, hva bør jeg gjøre? Si nei og bære barnet bort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, rett og slett si nei og ta barnet vekk fra stedet. Det blir mye gjentagelse den første tiden, men etterhvert vil barnet lære. Rent praktisk kan det være greit å sikre enkelte ting også, rett og slett for å unngå at du går rundt hele dagen og sier "nei".

Skrevet

Si at dette er ikke lov (eller hvordan du vil uttrykke deg) og fjærn hendene fra det som ikke er lov å røre, og ta barnet bort derfra. Lurt å tilby noe annet istedet, og si f.eks. at "dette kan du leke med". Altså gi barnet et alternativ. Også å rose barnet når de gjør noe riktig. F.eks når det trekker seg fra når du sier fra, og leker med noe lovlig. Ikke bra med for mye IKKE, for mye mas gjør ikke godt!

Mht. stikkontakter anbefales vel å sikre disse. Også andre ting de lett kan skades seg på. Men det har du sikkert ordnet allerede:) Men vil jo uansett bli endel ting som står der og ikke er lov likevel :)

Skrevet

Takk for råd. Det er det jeg har gjort, så må bare fortsette med det. Jeg har sikret stikkontakter og trappen med trappegrind, men noen kontakter må stå i stikkontakten og det er vist veldig gøy å dra i.

Skrevet

Her har vi begynt den evige leken "ikke rør vannskåla til hunden". Det er en vanskelig balansegang dette med å hindre ham i å plaske hendene i vannet, uten å vie hele "leken" særlig oppmerksomhet, og dermed gjøre det superartig. Et klassisk scenarie er jeg som sier "Nei, Lillemann, ikke røre det lille plaskebassenget, vet du", han snur seg, smiler, for så å sette opp en himla fart for å rekke frem/får meg til å løpe etter. ;-)

Skrevet

Alt handler i bunn og grunn om positiv og negativ respons. Når de får negativ respons vil de til slutt lære at de ikke skal f.eks leke med stikkontakter og ledninger. Når de de gjør noe riktig er det vitkig å gi positiv respons.

Hva slags respons som fungerer på ditt barn må du finne ut av selv. Noen ganger kan det være lurt å finne på noe annet enn bare å si nei hele tiden. Prøv deg frem. Det blir selvfølgelig lettere når de blir litt større og man kan "straffe" dem når de gjør noe galt

Skrevet

"Det blir selvfølgelig lettere når de blir litt større og man kan "straffe" dem når de gjør noe galt"

Mener du når de ser mer sammenhenger, "hvis jeg klatrer i bokhylla får jeg ikke lørdagsgodt? Eller? Man kan jo også se på å bli flyttet fra den innbydende stikkontakten som "straff"? Hva tenker du på som straff når de blir eldre? Mulig jeg er trøtt og ikke helt med men... kan du utdype kanskje:)

Skrevet

Vi holder også på å lære jenta vår hva hun ikke får lov til. Hver gang hun "gå"r til vedovnen, varmovnen, stikkkontakter osv så sier vi nei og tar henne vekk derfra. Tar nok tid før hun skjønner det men vi er bestemte med å fortsette med dette til hun ikke gjør det lengre.

Skrevet

underveis-->

samme hos oss=) med en gang hun hører hunden skal få mat eller vann kryper hun bort å sitter å venter like spent som hunden at vi skal sette skålene på gulvet. vi tar skålene bort fra gulvet når den ikke skal ha mat, så ta vi vannskåla ned når han er tørst g bort igjn etterpå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...