Gå til innhold

strikkeoppskrift, trenger sårt hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

har spurt på et annet forum også, men der endte det opp med jeg har strikket feil, hele 3 ganger nå. er litt lei.

håper noen her kan svare meg, strikker en bukse fra Drops,

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b18&d_id=19〈=no

og trenger hjelp til øking og felling, eller akkurat det å øke og å felle vet jeg hvordan man gjør.

men skjønner ikke helt hvordan jeg skal øke eller felle.

Nå økes det 1 m på hver side av 4 m midt foran (2 m på hver side av merket) – SE ØKETIPS. Gjenta økningen på hver 2.omg totalt 8-9-9 (10-11) ganger = 108-114-118 (124-130) m. Etter alle økninger måler arb ca 18-21-22 (23-24) cm. På neste omg felles det 6 m midt foran og midt bak (dvs 3 m på hver side av merkene) = 48-51-53 (56-59) m på hvert ben.

jeg har tidligere strikket alt i parantes, siden jeg strikker en stor str, vil det si at jeg her også skal strikke det som her i parantes?

altså 2m på hver side av merket? men hvis jeg øker med to masker på hver side av der jeg har merket, blir dette 4 masker til sammen på en runde, det blir jo feil..!

(har merket både forann og bak som nevnt at man skal)

hjelp..

Skrevet

Du forholder deg til _en_ av tallene i parantesen. F.eks. hvis du strikker største størrelse, så er det det siste tallet du skal følge. Det vil altså si at du skal øke 11 ganger. Og øke en maske på hver side av merket, totalt 2 masker. Du skal bare øke forran:

"Nå økes det 1 m på hver side av 4 m midt foran (2 m på hver side av merket)"

Skrevet

Forstår det sånn at du skal øke en maske to masker før merket og en maske etter merket. Du øker altså fire masker på hver runde du skal øke på. Det som står i parentes er bare forklaring på hvor du skal øke...

Skrevet

Du skal øke 4 masker hver omgang, altså en på hver side av de fire midtmaskene, 1 på hver side av midtmaskene foran og 1 på hver side av midtmaskene bak, altså 2 masker foran og 2 masker bak.

Der det står 8-9-9 (10-11), er det et tall for hver str. Altså for den minste størrelsen skal du øke 8 ganger, for nestminste 9 ganger... og for den største 11 ganger.

Skrevet

Nå må jeg si at jeg ble forvirret, for det ser ut som du skal øke fire ganger på hver økerunde... Vanskelig å forklare slikt når man skal skrive i alle fall. Håper du finner ut av det. Enklere hvis du kjenner noen som kan vise deg.

Skrevet

Det står da virkelig at man skal øke på merket forran? Står ikke noe om at man skal øke bak.

Skrevet

ok, nytt spørsmål!

jeg har i utgangspunktet 104 masker, etter at jeg er ferdig skal jeg sitte med 124 masker.

hvis jeg strikker 4 økninger på annenhver runde så vil det jo si at jeg sitter igjen med 124 masker etter å ha strikket 10 runder!

men arbeidet måler ikke det som det står når jeg er ferdig!!!

det skal måle 23 cm...

Skrevet

strikker den minste i parantesen, så det blir 10 ganger da?

bare forann?

da har du jo løst problemet...

jeg har økt både forann og bak..

Skrevet

Dersom du øker både forran og bak, så blir det for mange masker. Hvis du regner på det, så skal det se slik ut:

Etter fellingene så har du 104 masker. Så øker du 2 masker på hver side av merket forran. Du øker 10 ganger. Det blir 20 masker ekstra. Det blir 124 masker til slutt. Altså, du skal bare øke 2 masker pr økeomgang.

Skrevet

Sånn jeg forstår dette, skal du øke en maske når det gjenstår to masker til midtmerket og så skal du øke en maske når du har strikket to masker etter midtmerket. Altså det skal være fire masker mellom økningene. Dårlig forklart men ...... Da blr det fire masker økning på omgangen.

Skrevet

jippi!!

takk :)

og fellingen, så skal jeg:

På neste omg felles det 6 m midt foran og midt bak (dvs 3 m på hver side av merkene) = 48-51-53 (56-59) m på hvert ben.

her skal jeg så felle både bak og foran, ikke noe mer hokus pokus enn dette.

så tilsammen så har jeg da felt 12 masker, når jeg er ferdig med å felle bak og forann?

Skrevet

eller to masker da hvis du ikke skal øke mer enn bare ene siden....

Når det gjelder målingene, er vel det hele stykket du har strikket så langt, ikke bare der du har økt? Regner med at du har strikket litt før du startet med økningene?

Skrevet

Korrekt :-) Du feller 12 masker, da blir det 112 masker totalt igjen, og det blir 56 masker pr ben, som er riktig.

Du måtte ikke rekke opp igjen vel?

Skrevet

jada, tar med hele strikkingen når jeg måler opp :)

men fikk det til å bli 19-20 cm, og det ble jo feil.

men nå ser det ut til at problemet er løst, så da er det bare å hive seg i gang igjen!

Skrevet

Så bra! Utrolig irriterende å bli stående fast!

Skrevet

jo, jeg må det nå.

men shit au, så lenge jeg nå vet at jeg er på vei i riktig retning, så går det bra.

tusen takk for hjelpen :)

da blir det bukse før jul!

Skrevet

ja,ihvertfall når man strikker feil et par ganger i tillegg.

holdt på å gi opp.

hehe, nå skal jeg fortsette.

Skrevet

Åh... *gurgle* Hater å rekke opp selv! Veldig fin bukse da! Brukte oppskriften da jeg laget en monsterbukse. Ble så fin atte ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...