ory Skrevet 26. oktober 2009 #1 Skrevet 26. oktober 2009 Hei, Har ei tulle på 16 måneder som ammer masse enda, både på natta, morgen og ettermiddag etter jobb. Har tenkt å amme til hun er ca to år, men lurer på hvordan dere som har erfaring med langamming sluttet? Måtte dere avvenne eller mistet de interessen? Hadde satt stor pris på noen erfaringer rundt dette
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2009 #2 Skrevet 26. oktober 2009 Gutten vår mistet ikke interessen. Til slutt forklarte jeg ham at nå var det slutt på pupp og han godtok at den var "nei nei" etter to dager med raseri ovenfor mammaen sin. Men så skal det sies at jeg hadde prøvd å kutte ut gradvis i håp om at han ville glemme, reise bort en helg i håp om at han ville glemme osv. Han var nok veldig glad i puppen stakkar. Da vesla kom til verden var det noe sånt som 11 mnd siden han sist hadde smakt pupp og likevel så han sørgmodig på mens hun spiste og sa "Pupp er nam nam", så når jeg ser tilbake burde jeg kanskje gitt ham bedre tid til å bli ferdig med puppen og kanskje heller ventet et par mnd til med avvenning.
lille sprelle Skrevet 27. oktober 2009 #3 Skrevet 27. oktober 2009 har sluttet nå ved 19 mnd. fordi jeg er nødt. Har trappet gradvis ned. Det gjelder å finne på noe annet i den situasjonen man normalt ammer som avledning. Det funket hos oss. I tillegg har vi sagt til henne, om hun plutselig vil ha på "feil" tidspunkt. - Nei, ikke nå vel... og det har hun akseptert
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 27. oktober 2009 #4 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg smurte tran på puppene Hun var helt vill etter puppen, plukket den frem uansett hvor vi var, og kunne få raserianfall ut av en annen verden om det ikke passet for meg å amme. Da var hun 15 mnd gammel. Lå en morgen og irriterte meg grønn over hennes desperate forsøk på å få tak i puppene mine, da det plutselig slo meg at hun ikke likte tran. Så jeg tok med meg tranflasken og ungen, satte meg på gulvet og smurte inn begge puppene med tran, og gav henne puppen. Da fikk jeg puppen rimelig raskt i retur, med et påfølgende "ÆSJ", og siden den gang har hun ikke spurt etter puppen faktisk Nå er hun 5 år, nettopp blitt storesøster, og synes det er merkelig at lillebror er så glad i puppen.. Blir litt forlegen da jeg forteller henne at hun var like vill etter puppen som han er, hehe...
konow Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 Hahaha, den metoden har jeg har jeg aldri hørt om! Skal tipse venninna mi som litt motvillig ammer sin sønn på 3.
Erisa* Skrevet 30. oktober 2009 #6 Skrevet 30. oktober 2009 Hehe, jenta mi liker så godt tran, så det hadde nok ikke virket hos oss... Jeg ammet til ca 16 mnd, sluttet med nattamming en mnd tidligere. Da var det faktisk mamma og pappa som tro til og hadde lillegull inne hos seg i tre netter. Etter det var jeg veldig konsekvent (og brukte pysj...), og jeg tror hun maste litt første natta, men ikke noe etter det. Så det var trinn 1. Etter at det var i orden, ammet jeg et par ganger i døgnet en liten stund, før jeg bare ammet på kvelden etter kveldsmat. Det gjorde jeg en mnd, før jeg gradvis sluttet. Først ga jeg ett bryst pr kveld, etter hvert begynte jeg å hoppe over ammingen innimellom, slik at melkeproduksjonen gikk gradvis ned. Jeg ammet heller ikke på soverommet, og bare når hun hadde på seg pysj. Hvis hun maste ellers på dagen (masingen ble etter hvert ganske plagsom, særlig ute blandt andre folk), var jeg helt konsekvent på at hun ikke fikk - det er jo ikke kvelden nå... Tror nok lett jeg kunne ammet lenger hvis jeg ikke hadde avsluttet det selv, for hun mistet ikke interessen i det hele tatt. Grunnen til at jeg sluttet var rett og slett at jeg ville ha igjen puppene mine før sommerferien (dette var i mai), samt at hun ble litt for masete. Jeg kunne ikke ha på meg singlet uten at hun begynte å dra i den, det passer ikke så godt om sommeren Men sånn i forhold til melkemengde kunne jeg nok fortsatt lenge med bare ett måltid om dagen. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå