Gå til innhold

Har enda ikke mottatt noe brev:(

Anbefalte innlegg

Jeg har snakket om ks helt siden jeg fant ut jeg var gravid igjen,3 gang på 3 år!! Sa da til legen min at jeg nekter å fø,jeg nekter å gå ut fra sykehuset og ikke være steril.....Vet at de gjør det samtidig med ks,derfor vil jeg svært gjerne gjøre det... Når jeg var på kontroll sist(september) sa hun at hun skulle sende brev angående samtale med gynekolog for ks.Har enda ikke mottatt noe brev??? Har term 16 jan

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140871753-har-enda-ikke-mottatt-noe-brev/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ta tak i dette selv. Skriv et brev til sykehuset selv, trenger ikke gå via din fastlege. Jeg har ordnet alt selv, fikk time til samtale i løpet av et par uker. Du begynner jo å få litt dårlig tid..... Evt ring sykehuset og be om en time med LEGE fr å diskutere forløsning.

Lykke til!

• 2 uker senere...

Idag fant jeg ut hvorfor jeg ikke hadde fått noe brev!!De hadde sendt ett langt brev til legen min istedet,hvor de mente jeg ikke hadde noen grunn for ks. Pisspreik spør du meg,jeg er ikke motivert for fødsel,dette er nr 5,som virkelig er ett ARBEIDS uhell,ble gravid med prevensjon.!! det er knappe 18 mnd siden sist når jeg har termin,har 13 mnd mellom de to yngste....

Orker ikke fø enda en gang,tør ikke gå utav sykehuset uten å være steril......

De mener at en normal fødsel er det beste for meg,jeg mener det ikke er det.....Jeg orker ikke engang tanken........

Er dette innlegget tull... - ikke motivert for å føde? Det er faktisk ikke opp til deg om du gidder eller ikke - keisersnitt er når det ligger tungtveiende medisinske grunn for det. Er vel ikke noe argument at du har født mange før. Keisersnitt er en ressurskrevende operasjon som ikke er opp til kvinnen om hun skal ha eller ikke - heldig vis.

Beklager, du blir trolig sinna når du leser dette, men kunne ikke la være å kommentere for dette blir for latterlig.

Annonse

Må si meg enig med anonym over her.

Sterilisering er ingen grunn for keisersnitt, ikke "arbeidsuhell" heller.

Kanskje har du bare ordlagt deg litt merkelig, og kanskje har du andre fysiske eller psykiske begrunnelser som ikke kommer frem her. Men sånn du skriver det her kan jeg forstå at du møter motstand. Sterilisering kan gjøres utenom keisersnitt....

Er også helt enig med de siste 2 innleggene. Hvis du har født 4 barn uten komplikasjoner, så skjønner jeg at sykehuset ikke innvilger KS når du skal ha 5. mann. Du kan sterilisere deg etterpå. Det er ingen som innvilger KS for at du skal steriliseres eller fordi babyen var et uhell.

Nå har det kommet 3 svar på rad, alle fra personer som er motstandere av at du skal få keisersnitt. Dette er ikke representativt, og du har vært uheldig å få så negative tilbakemeldinger fra så mange. (Eller evt. fra én som står bak alle disse 3 svar?)

Derfor: stå på, evt. bruk fritt sykehusvalg hvis det ser håpløst ut. Eller be om/ evt. krev en annen lege på samme sykehus - det finnes mange tilfeller der det ble en annen lege, som gjorde forskjellen.

Kjenner meg igjen i det du forteller, hadde en noe lignende opplevelse med å bli gravid tross prevensjon. Var nemlig såpass forandret i underlivet etter fødsel, at jeg ikke kunne bruke min gamle prevensjonsmetode, pessar. Jeg slet med å finne en annen metode som passet, og brukte prevensjonsskum. (Ikke en ideel prevensjonsform.) Ble gravid, men samme dag som testen var positiv, så kom blødningene. En meget tidlig spontansabort. Må innrømme at jeg følte kun lettelse.

Ang. ditt søknad om keisersnitt: Et par andre innlegg jeg har lest her, tyder på at det kan lønne seg å søke et annet sykehus som er på andre side av en fylkesgrense - hvis ditt aktuelle sykehus viser seg til å være helt håpløst. Men andre har mer erfaring med hva som lønner seg å foreta seg, enn jeg. HÅPER DERFOR AT SVARENE KOMMER INN, som kan løse dette for deg! Lykke til!

For å svare på de negative kommentarene først.

Dere er ganske krasse i dere uttalselser uten å engang vite hvilken situasjon jeg er i. Men sånn er det vel når en kan være anonym i slike fora som dette.

Med å ikke være motivert,mener jeg at jeg er dødssliten,jo nærmere fødsel jeg kommer jo mere angst får jeg.Ja jeg har født 4 uten komplikasjoner,det er ikke dermed sagt at jeg klarer å gjennomføre en fødsel til.Jeg kjenner min egen kropp såpass at jeg kan uttale meg om akkurat dette.Psyken min er langt fra iorden,med en mann som er i dyp depresjon,hvor alt faller på nettopp meg. Jeg gråt og gråt da jeg oppdaget svangerskapet,hadde det vært oppdaget tidligere hadde jeg terminert det uten tvil,høres sikkert utrolig kaldt og kynisk ut.Men med tanke på at svangerskapet ble oppdaget såpass sent var det ikke lenger noe valg.Det skulle egentlig ikke vært mulig å bli gravid,det var det ene samleiet på den hele måneden......

Så da må jeg gjøre som jeg føler er best for meg,for å kunne sikre at jeg ikke skal kunne bli gravid igjen,og med tanke på at jeg faktisk aldri har grudd meg slik til en fødsel som jeg gjør nå..Det går utover natte søvn,humør,klarer ikke engang glede meg. Det sier litt om hvordan jeg har det akkurat nå.

Det er 3 barn på 3 år,de kan prøve den som vil,det er ikke å anbefale.Ammet 1og2 samtidig, så jeg har også vært ammende i 2 år,først med en så med 2.

Så jeg synes faktisk at dere som er negative bør ta innover dere hvordan dere "snakker" til folk,når dere ikk vet hele bakgrunnen for dette "valget"

I andre land er det stort sett fritt valg hvordan en kvinne vil føde,ikke at jeg sier det er riktig,men de har iallefall ett valg...

Nervene mine er såpass frynsete akkurat nå med tanke på enda en fødsel,og ja jeg blir mindre motivert jo nærmere fødsel jeg kommer. Sånn er det med den saken

Hei -

Jeg er den "Anonym" som svarte 8.11.2009 kl. 02.07.og fortalte litt av min egen graviditets- og prevensjonshistorie.

Nå må det virkelig komme fram en løsning. Kan Voss sykehus være løsningen? De går for å være liberale når det gjelder keisersnitt. Har sett på kartet, det ser ut som om Voss er relativt nær Haugesund i luftlinjen i hvert fall, vet ikke hvordan det er å reise dit på kort tid.

Se også under "Sv: Hvordan gå frem for å få innvilget keisersnitt?", replikk-innlegg kl. 14:49, dato 11.11.2009. Kanskje nødvendig å søke Voss først? (Om det teller at du har på en måte allerede "søkt" Haugesund sykehus vet jeg ikke. Du har jo ikke vært der for de har ikke kalt deg inn - det kunne kanskje være en fordel på den måten at du ikke har kommet så langt som å "søke" der enda.)

Søk i alle fall ikke Bergen, der er det svært blandede erfaringer. Tidligere var det BARE negative svar fra KK i Bergen, har visst endret seg litt men fortsatt svært risikabelt å søke der først. (Helt avhengig av hvilken lege...)

Vi trenger LANGT FLERE INNSPILL for å få denne saken i havn. Folk med erfaring fra det området. Kom igjen!

:-)

Annonse

Takk for svaret ditt...

Voss er ca 4 timers kjøring herfra...Men stavanger er jo mye nærmere,tenkte jeg skulle ta en telefon der.. Har dessuten skrevet ett brev til overlegen her i byn,så får vi se..Jeg mener de kan nå i det minste ta meg såpass alvorlig at de tar meg inn til samtale.Noe annet er mangel på respekt for medmenneske spør du meg..Legen min også sa ikke gi opp enda,jeg kan enda henvise deg.Tror hun endelig har skjønt alvoret i dette.

Jeg brøt helt sammen da jeg var der sist. Nå er ikke jeg den som legger meg ned og griner for ingenting,ei heller den som hyler høyest. Men denne gangen klarer jeg ikke mer.....

Kombinert uønsket svangerskap (nå skal jeg selvfølgelig ta imot henne med glede),stress med mann,2 tette små barn og 2 tenåringer,ikke minst jobbet fullt til nå,økonomisk situasjon,vi må nemlig kjøpe ett billigere hus,da mannen min nå plutselig har gått kraftig ned i inntekt.

Nå har det bare sagt stopp hos meg,jeg klarer ikke ta på meg mer,og vet med meg selv at strabasene og traumene ved enda en fødsel,og da i tillegg ikke være steril etterpå.,bare tanken er uutholbar for meg akkurat nå. Derfor er nervene mine frynsete...Har enda den siste fødselen ferskt i minne,og den var ikke noe god.han satt seg fast og var mørkelilla når han endelig kom ut!!

For å få innvilget keisersnitt må du enten ha

- medisinske grunner som f.eks. skader i underlivet (problemer med å holde på avføring etc.)

- eller så er en annen begrunnselse det som kalles Alvorlig fødselsangst

Slik du beskriver livssituasjonen din, så høres det ut som du slett ikke har det enkelt. Rogaland er det mest konservative fylket i landet ang keisersnitt, så det er ikke lett å få det innvilget her. Men jeg håper at du klarer å få i stand en samtale. Hvis du får en slik samtale, så forbered deg på å beskrive den angsten du føler for å føde - hvordan dette påvirker deg allerede nå. Og hvilke konsekvenser dette får for deg (utslitt mor allerede ved fødsel. Noe som og øker sjangsen for fødselsdepresjoner betraktelig). Fordi du har fullført 4 fødsler uten komplikasjoner, kan det være vanskelig for legen å forstå hvorfor du er så redd for dette nå. Dette bør du forberede et svar på. En slik samtale varer ca 20 minutter, og det er denne tiden du har til å "legge frem din sak".. Gjelder derfor å være meget godt forberedt. Tar de ikke argumentene dine.. vel, da er dette en god plass å "knekke sammen på". Det høres gjerne kynisk ut, men jeg tror deg på at du selv vet hva som er best for deg, og da må du bruke de midler du har. Psykisk tilstand er et av disse, men skal ofte mer til for å få gjennomslag for, enn ved en fysisk tilstand..

Når det er sagt så er det samtidig slik at sjangsen for å få komplikasjoner etter fødsel etter en god del større enn ved naturlig fødsel. Men regner med at du er klar over dette.

Uansett - lykke til!!

Jeg sendte de ett brev mandag,hvor jeg beskrev min situasjon og hvordan jeg har det psykisk og fysisk akkurat nå..Nå har jeg mottatt brev om time 1 desember :)

Så da håper jeg det kan ordne seg allikevel.Skal iallefall få med meg alt av fordeler og ulemper og argumentere min situasjon så godt jeg kan..VET jeg kommer til gråte med engang,jeg gråter for ingenting for tiden......

Hei. Håper virkelig du ombestemmer deg, føder barnet ditt og steriliserer deg(eller hvorfor ikke mannen??) etterpå. Hilsen meg med 5 barn som både har tatt ks og født normalt. Er jo mange ganger bedre og du er jo mye friskere etter en vanlig fødsel!!! Du som har mange barn å ta deg av etterpå og greier...Kan rett og slett ikke forstå at noen kan tenke at det er no lettere å ta ks enn å føde? Dette mener jeg til tross for at jeg har vært gjennom flere meget vanskelige fødsler.

Ærlig talt, når hun har født 4 barn, så vet hun hva fødsel går utpå. Og opplevelsen av både vanlig fødsel og keisersnitt er individuelt. Ingen kan si hvordan det blir, hverken med en vanlig fødsel eller et keisersnitt. Men det er mange fornøyde keisersnittpasienter rund omkring. Mange sier at de kommer seg bedre/fortere, enn etter en vanlig fødsel.

Hilsen en som ønsker at siste fødsel hadde vært keisersnitt.

Min siste fødsel burde også vært ks, siden det var slik at vi faktisk kunne mista babyen vår. Men det jeg leser her, er at den viktigste grunnen til at hun ønsker ks er at hun vil bli sterilisert samtidig, det er noe helt annet enn ks fordi fødselen ikke går som den skal. Ks er en stor operasjon, og det må være noe helt spesielt om man kommer seg fortere etter et ks enn en vanlig fødsel. Man blir jo skjært gjennom alle lag og sydd ganske lenge etterpå faktisk. Men vi kan jo bare snakke utifra egen erfaring, og det er min erfaring etter å ha prøvd begge deler(uten at det var et dramatisk, eller på noen måte problematisk ks).

Jeg vet ikke om det er så spesielt å være i god form etter planlagt keisersnitt... Vi var tre stk som hadde keisersnitt samme dagen (hvorav ei som hadde sterilisert seg i samme slengen), og jeg møtte alle ved forkostbordet morgenen etter - uten problemer av noe slag. Hun som ble sterilisert hadde ligget på operasjonsbordet i 70 minutter, vi andre litt i overkant av en halvtime.

Jeg synes ikke folk skal legge seg oppi hvovidt det er riktig av andre å få keisersnitt. Vi må stole på at hver enkelt sammen med sykehuset kommer fram til hvilken løsning som er best - selv om mor kanskje må stå på litt for å få forståelse fra helsepersonell...

Jeg VET veldig godt hva det vil si å fø vaginalt JA.Så det er ikke noe argument i det hele tatt,NEI jeg kommer ikke til å ombestemme meg og fø vanlig,av den enkle grunn,jeg er totalt utslitt,alle fødslene har vært relativt harde,uten sying men allikevel har de vært vonde og harde.Kan skjønne jeg vet at fødsler gjør vondt.Men når jeg har det som jeg har det nå er det uaktuelt å fø på vanlig måte,klarer ikke engang tenke den tanken,noe jeg aldri har hatt problemer med tidligere.

Jeg føler det beste for meg denne gangen er ks med sterilisering,den angsten jeg har for å bli gravid ENDA en gang er så sterk at jeg tipper snart over!

Prevensjon er ikke noe som virker så fantastisk godt på meg,ja jeg har 12 år mellom de to eldste og de 3 yngste,men de årene har vært lite sexliv,ufattelig mange lege besøk pga bivirkninger av prevensjon,mye problemer kan en si.

disse 3 siste svangerskapene var 1 planlagt (det første) vi har også vært ufattelig forsiktige,det har altså ikke vært godt nok,hadde tilogmed hormonspiral,men den kom ut igjen....

Så denne gange er dette eneste utvei hvor jeg beholder forstanden inntakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...