Gå til innhold

Alternativer til Nestle, Småfolk og Hipp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen merker som lager industrifremkalt mat (Spesielt middag) bortsett fra Nestle, Småfolk og Hipp?

Tenker spesielt på middagsretter som ulike typer kjøptt og fisk som ikke er blandet med masse rart

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm....kommer ikke på noen. Men hva mener du med "blandet med masse rart"? Tenker du på grønnsaker osv.?

Jeg lager det meste av middagsmaten til småtten selv, men bruker glass en sjelden gang innimellom. Jeg har egentlig inntrykk av at barnemat på glass er sunn mat, jeg. Kanskje ikke den mest smakfulle, men riktig sammensatt osv.

Skrevet

Blandet med masse rart? Hva da?

I de barnematglassene jeg har vært borti (og her går det minst 1 om dagen) er det bare fisk eller kjøtt og grønnsaker/poteter/ris/pasta - og dette er jo en viktig del av kostholdet.

I mange er det jo tilsatt urter eller div krydder for å få smak da, men ikke salt.

Og jeg også har inntrykk av at disse glassene er riktig sammensatt etter hva babyene trenger til hvert alderstrinn:)

Hvis du bare vil ha rent kjøtt eller fisk, så må du nok bare kjøpe det på butikken og skjære opp/mose selv. For jeg har ikke sett glass med bare det i.

Skjønte ikke helt hva du mente tror jeg?

Skrevet

Kan jo gå på helsekostbutikker og kjøpe økoligisk, de er ikke blandet med så mye rart :-) Og så finnes der økologiske Helio butikker.

Skrevet

Men HVA mye rart?

De er vel ikke tilsatt noe "rart" de fra Nestle, Småfolk og Hipp heller?

Og de har også økologiske varianter...

Skrevet

HAHAHA:) Jeg bor i Italia og skal flytte hjem til Norge og her selger de glass (fra Nestle, Plasmon, Hipp og Mellin) kun med 80% kjøtt eller fisk. Resten er kraft, vitaminer, jern, ikke grønnsaker eller pasta osv. Så derfor er jeg på jakt etter noe lignende siden vi allerede bruker det. Ser ut som om jeg må kjøre det i foodprocessor selv.

Noen som har erfaring med det? kjøtt og fisk?

Tusen takk for masse tilbakemelding uansett. Sier ikke noe galt om de vi har i Norge. De er sikkert veldig bra de:) Er bare jeg som er på jakt etter noe annet som er mer likt det vi bruker her i Italia.:)

Skrevet

... men er ikke grønnsaker bra da?

Skrevet

Selvfølgelig:) Vil bare ikke ha alle smakene (kjøtt el fisk med grønnsaker, ris/poteter) fra ulik mat samlet i en boks... Følger et litt annet "matprogram" fra vår italienske barnelege. Her lager de f.eks grøt/babypasta med kokt vann fra ulike grønnskaer (som potet, gulrot, squash etc) og for i gi enda mer smak kan man f.eks tilsette 1 ts "most" kjøtt (som kalkun, okse, kylling, kalv etc) og da er det greit å slippe å ha ris/potet og ulike grønnskaer på slepet

men finnes det ikke i Norge så, får hamstre med meg hjem:)

Skrevet

Det er neppe noe problem å koke og mose kjøtt og fisk selv. Jeg bruker masse av det når jeg lager babymat. Koker kjøttet ekstra lenge (uten salt i vannet, selvfølgelig), slik at det blir godt og mørt. Kjører det deretter i blenderen med feks kokevannet fra grønnsakene. Funker også fint å bruke kjøttdeig (okse, svin, kylling) uten salt. Koker den på samme måte, og kjører gjennom blenderen etterpå.

Fisken koker jeg, eller steker i stekeovnen. Den bruker jeg ikke å kjøre i blenderen, bare deler den opp i små biter med kniv og gaffel mens jeg tar en ekstra sjekk for bein (bruker fileter, men greit å være ekstra sikker).

Helt sikkert ikke noe problem å fortsette å lage mat på samme måte når du kommer tilbake til Norge. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...