Gå til innhold

svineinfluensa vaksina.. noe usikker..

Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

vet det er en del tråder rundt om her med dette temaet.. men det gjør en jo bare mer usikker på hva som er rett og galt..

selv er jeg gravid for første gang, og tenker litt på det at jeg har ingen barn å passe på, har heller ikke så store smitte farer rundt meg..

samboeren skal ta vaksinen senere, når risiko gruppa har fått sine doser, min mor og stefar skal også ta vaksinen.. siden de er mer utsatt for viruset..

selv går jeg hjeme stortsett hele tiden, er i 16 uke nå. er bare usikker på om jeg skal ta risikoen ved å gi ungene varige skader..

hva er det som ga utfallet for at dere valgte å ta/ ikke ta vaksinen?

her vaksinerer de risiko gruppen første gang på onsdag..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var på UL på sykehuset forrige uke sa overlegen på føden at av hensyn til barna burde jeg vaksinere meg. Spesiellt siden jeg ventet tvillinger var dette viktig. Influensaen rammer lungene hardt, og med fare for prematur fødsel vil vaksine gjennom mor være eneste måte å forsvare de små nurkene. Barn vaksineres ikke før de er 2 år gamle, og aller tidligst 6 mnd gamle. Jeg ble iallefall overbevist om å vaksinere meg:)

Skrevet

Tenkte også på den faktoren at siden jeg venter tvillinger er jeg ekstra utsatt, både på grun av nedsatt lungekapasitet og på grunn av hyppige kontroller ved sykehuset. Vil tro at smittefaren er større på steder med mye folk, og spesielt et sykehus. Er jo også som lilleta sier eneste måten å beskytte nurkene på. + at etter fødsel vil vi jo mest sansynlig være ekstra redusert og ekstra utsatt.

Har i allefall vært å tatt vaksina i dag, så nå slipper jeg å veie for og imot. Ingen vei tilbake nå ;)

Skrevet

takk for svar.. og når man ser slik på det er det jo lettere å forstå valget for å ta den..

men tenker også litt på det med at det kan jo skade ungen(?) med tanke på kvikksølv og den slags.. er redd for at JEG skal være den som gir dem varige mener...

Skrevet

Jeg orker egentlig ikke gå inn i all faktaen om vaksinen du har sikkert lest deg gul og blå. og alt for mange synser. Det er ikke noe gøy å skulle ta vaksine eller medisiner for den saks skyld når man er gravid. men hva om du blir syk, hva er konsekvensene da? Faren for å bli syk ser jeg på som reell, nå er det både skoler og barnehager her i nærheten hvor det er påvist. vile jg tørre og ta saken i egne hender og ikke vaksinere meg når alle anbefaler det. risikoen for komplikasjoner og skader er større om du blir syk enn sansynligheten for dette ved vaksinen. det er mange ting i vaksineen men de er kejnt og brukt i mang eår i andre vaksiner også gravide, det er kun viruset som er nytt. dessuten skal det være på et slik synse nivå som jeg ser mange andre innlegg er om så blir jeg litt sånn ok mange drikker cola, kaffe, spsier sukker og ferdigprodukter med alle mulige stoffer i, det er umulig å forsikre seg om alt her i verden. sansynligheten for skader fra disse få dråpene ser jeg på som utrolig liten. dessuten vil jeg gi barna den sjansen at de er immune når de er født. min eldste datter ble innlagt 8mnd gammel med RSvirus (kjent alvorlig barne lungevirus), det var ingen morsom opplevelse. min mening er vaksiner redder liv, men i vår del av verden er vi så heldig at vaksinasjonsprogrammet har gjort at mange sykdommer er nesten utryddet, og da begynner vi å bli skeptiske. vel vel nok er nok herfra

Jeg tok den idag og er glad for valget, hvis den lille sjansen om at det går utover barna så opplever jeg at det var det beste valget jeg kunne gjøre i sen slik situasjon, alternativet kunne vært mye mye værre.

Skrevet

Sailor m/ to i magen...

Fikk du beskjed om at du måtte komme tilbake om minst 3 uker å ta ei vaksine til? Fikk brev i posten i dag om at jeg kunne komme å ta vaksinen på torsdag, men i brevet står det også at jeg må komme tilbake om minst 3 uker å ta vaksinen en gang til. Og det vet jeg ikke om jeg vil. Har bestemt meg for å ta den en gang, men å ta den to ganger vet jeg ikke om jeg vil. Har termin i januar, da det er forventet at den verste toppen skal komme.

Skrevet

Jeg skal i morgen og i brevet som kom i posten sto det ingenting om at vi måtte ha sprøyta to ganger.. Trodde de hadde gått bort fra dette jeg? Vet de snakket om i det begynnelsen men...

Skrevet

først: Villemo:

vaksinen må tas 2 ganger for at den skal gi full virkning...

så..

takk for svarene dere :-) hjelper meg å ta valget.. som noen av dere sier; hvordan blir det vel ikke om jeg IKKE tar vaksinen.. har tengte en del på dette i natt.. og har tatt avgjørelsen.. i dag skal jeg på helsestasjonen her jeg bor og ta vaksinen.. når den er tatt, så er jo valget tatt for godt!

Skrevet

Hei. Er gravid i uke 35+3 og lurer på om det er noe vits å ta vaksina. Man må ta to doser her, med minst 3 uker mellom. Da blir jeg jo i uke 38 og ungene har sikkert kommet allerede, da får jeg jo ikke to doser og da er det vel ikke noe vits??

Skrevet

jeg har tatt vaksina nå..

sånn vi fikk beskjed om i dag ligger det ikke så bra ann for å få den andre dosen av vaksina.. fikk beskjed om å kontakte dem om 3 uker, de viste ikke om det ville være nok vaksiner til å få to doser..

desuten kan det jo uansett være smart å ta den første vaksina, så har du hvertfall noe antistoff og gå på.. bare min tanke dette da..

• 3 uker senere...
Skrevet

Den vaksina tror jeg nestn ikke er vits og ta... Tanta mi venter barn samtidig som meg , og hun har svineinfluensa og ikke tadd vaksina siden den ikke skal tas på gravide (står på eska dem fikk).

Og jeg har heller ikke tadd den..

Og den er ikke så farlig som folk skal ha den till..

Mange her havna på sykehuse og hører så vidt hjerte lyden på barnet..

Skrevet

Til NIkken:

HVEM mener du havnet på sykehus? Og hva er ikke så farlig? Influensaen eller vaksinen?

En venninne av meg rakk ikkke ta vaksinen før hun fikk influensaen, hun ble MEGET syk, har vært dårlig i mange uker, og er fremdeles langt fra bra. Lykkelig at jeg fikk tatt vaksinen!

Jeg nekter å tro at myndighetene våre ville gått ut og anbefalt alle gravide vaksinen dersom den ikke var trygg for denne gruppen, uansett: Jeg har sett hvor alvorlig det kan bli ute vaksine, og er overbevist om at influensaen for mange er MYE værre enn evt risiko for bivirkninger av vaksinen.

Skrevet

sorry sent svar.

men nei jeg har ikke fått beskjed om det. overlegen jeg går til kontroller hos mente at det er nok med en dose. en dose pleier å holde for de fleste vaksiner. hun sier det kan jo hende man ikke blir total immun, men at sykdomsforløpet vil utvikle seg helt annerledes og ikke være så farlig var iallefall sikkert. Jeg har tenkt å la en dose duge. men er fortsatt nøye med håndvask, ikke puttet hendene i ansiktet, og forøvrig spise sundt til å holde meg frisk. det er jo mye annet man kan bli smittet av også.

Skrevet

Nikken:

Alt dette kommer ann på om du får store bivirkninger av vaksinen, men de fleste som har tatt den og kommet på sykehuset, han vært såpass nær fødselen..

Så vidt jeg vet, så står det ikke noe på de eskene om at gravide ikke skal ha denne vaksinen, desuten.. om det hadde stått, så tror jeg lite på at helsedirektoratet hadde tillatt vaksinering av oss o.O

Om man får bivirkninger som er i høy grad, skal man jo kontakte legevakten med det samme, det fikk hvertfall vi beskjed om når vi var på venterommet for å vaksineres..

om man tar vaksinen, men faktisk har fått svineinfluensa uten å vite det selv, så kan vaksinen slå ut negativt, når jeg kom for å vaksineres, så måtte jeg sjekkes tempen på før jeg fikk komme inn på venteromet, og om vi hadde følt oss små syke ol før vi kom dit, ble vi henvist til legene våre istedenfor..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...