Gå til innhold

Lykkeliten2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Var å tittet på siden din ang leilighetene i Spania.

Vi har akkuratt bestemt oss for å flytte og vi skal nå sette i gang å selge vårt hus her.

Vi har tittet mest på costa del sol, men vi har ikke vært der og vet lite om områdene der.

Syntes det er veldig vanskelig å finne leiligheter til leie, er det vi tenkte, å ha en leil her og en i Spania. Det er langtidsleie som er vanskelig, de leier jo bare ut til langtidsleie utenom høysesong.

Har dere leil til langtidsleie som for et år eller to i første omgang?

Vi håper på å flytte innen påske.

Er det store forskjeller på pris i de forskjellige områdene også kanskje?

Vil man klare å få noe for ca 1000 euro i mnd?

Må ha 2 soverom, helst 3.

Setter veldig pris på om du hadde hatt tid til å svare :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er naboen hennes og tar meg friheten til å svare.

Vanligvis er en leiekontrakt her for 11 mnd. MEN de fleste er interessert i å fornye denne etter 11 mnd. Det finnes også mange som direkte lager en 5 års kontrakt f.eks.

De som leier ut leiligheter til turister pleier nok ikke å leie ut som langtidsleie siden det ikke lønner seg for dem (de tar jo noe helt vanvittig med penger bare for en uke i august). Du burde derfor kanskje ikke søke i holiday lettings?

Nå aner ikke jeg hvilken side du har sett på da.

Du kan absolutt finne noe for 1.000 euro i måneden eller mindre, og husk at jo lengre unna kysten og sentrum du er - jo billigere.

Jeg har, i løpet av mitt halve liv her, leid bl.a en treroms leilighet i Malaga by for 330 euro i måneden, og opp til digert hus midt på solkysten for nærmere 1.500.

Malaga by er et digert område og har derfor mere variasjon enn f.eks Fuengirola og Torremolinos.

Har du unger som skal inn på skole her?

Skrevet

-en annen ting å huske på er at dere må betale fire måneders leie med en gang; to går ned som depositum, første månedens leie må betales og de fleste meglerfirmaer tar en måneds leie som honorar.

De fleste, noen gjør sikkert ikke det, de har det innkludert i prisen du betaler hver måned.

Jeg anbefaler dere å gå gjennom et firma selv om det koster mer.

Kan dere spansk? Det er ganske viktig..

Skrevet

Hei.

Takk for svar.

www.arribaestates.com, er siden jeg var inne på.

Har tittet på finn og litt annet også, men som sagt vaskelig å finne langtidsleie.

Kan ikke spansk, men skal få lært litt før vi flytter. Hvertfall litt grunnleggende. Ta Aof kurs eller lignende.

Ønsker å bo på et sted med litt fasiliteter, men ikke nødvedig med midt i byen.

Blitt anbefalt Marbella og litt forskjellig men jeg har ikke peil, bare bestemt at vi vil flytte :-)

Hva vil du anbefale?

Vi skal ha inntekt fra Norge, driver frisørkjede her så blir ikke å jobbe i Spania, bortsett fra med regnskap og slikt men det taes jo på nett.

Skrevet

Har en gutt på 1,5 så skole blir det ikke med det første..

Skrevet

Jeg liker ikke Marbella, men det er meg.

Langs kysten har du, i rekkefølge fra øst til vest; Malaga by, Torremolinos, Benalmadena, Fuengirola, Calahonda og Marbella. Alle disse er større tettsteder og byer med alle slags fasiliteter.

Men kysten er laaang og det finnes ørten byer og mindre steder.

Alle disse stedene er veldig internasjonale, i Benalmadena finner du bl.a den norske skolen.

Malaga er den store byen, med alt fra farlige sigøynerområder som La Palmilla og La Palma til rikingområder med luksusvillaer. Stort sentrum, massevis av kulturmonumenter og steder, fin lang strand (Malagueta til øst er finere og bedre enn Misericordia i vest) og i det hele tatt; veldig fin by syns jeg, men det er greit for meg å si som har bodd her halve livet og kjenner stedet som min egen lomme. Og kan bedre spansk enn norsk. Kanskje ikke stedet for en nyinnflyttet norsk familie uten spanskkunnskaper.

Torremolinos, Benalmadena og Fuengirola er nesten det samme; fine og stygge områder, utrolig mange utlendinger og masse forskjellig tilbud av alle slag.

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

takk Pa Te TI Ca :) du er flink aa gi informasjon du !

ja, du kan faa stor fin leilighet til leie i et aar eller mer for under 100euro i maaneden, men som patetica saa fint sa, saa er det vanligvis basert paa fornybare 11 maanderes kontrakter. Det er store forskjeller i pris, fremst mot stranden er det dyrest per m2.

Jeg bor selv i Fuengirola i et omraade som heter Los Boliches, veldig naer den svenske skolen som ogsaa har barnehage (dog kun fra 3 aar). Det er veldig mande svensker og dansker og nordmenn i dette omraade og gode skoler og barnehager (spanske). Det er engelske baby og toddler grupper du kan gaa i et par ganger i uken og mange fine lekeplasser. I motsetning til Pa TE TI Ca, saa snakker jeg ikke saa veldig godt spansk, jeg har bodd her i 5 aar og det begynner aa bli litt flaut :) men det gaar saa fint saa likevel, bare du er villig til aa proeve aa snakke.

send en mail til meg mht leilighet saa kan jeg sende deg noen forlag tilbake med bilder og mer informasjon

[email protected]

Hilsen

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

korreksjon..: under 1000 euro i maanden.. (under 100 faar du dessverre ikke mye for)

Skrevet

Du glimter til som businesswoman innimellom ;)

Neida, til HI - Arriba Estates er et av de største på kysten og har mer å tilby enn mange andre.

Når du først flytter hit kan du forresten komme innom butikken min og kjøpe ting med navn på.

*kassaapparatlyd*

Skrevet

Har sett på litt i Fuengirola, så jo bare helt fantastisk ut. Så satser på å få solgt hus og alt i løpet av vinteren, så vi setter kurs fort som mulig :-)

Skrevet

prøver å finne innbyggertall i Fuengirola, men finner bare i hele Spania. Vet dere? Bare for å få et visst intrykk av hvor stort det er :-)

Skrevet

Skal vi se...

Stort er det ikke, men ikke lite heller. Som Asker?!

Skrevet

Fuengirola - 68.646 innbyggere (2008) og er ca. 10 km2.

Torremolinos - 63.077 spredt over dobbelt så stort område.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...